נדל"ן ותשתיות
שדה תעופה חדש יוקם בישראל: "נתב"ג לא עומד בעומס"
יהלי רוטנברג, החשב הכללי במשרד האוצר בוועידת ישראל לתשתיות של SE: "מדינת ישראל סובלת מפער משמעותי בהיקף התשתיות מול העולם", על הפשיעה במכרזים: "מבחינתי זה תופעה מתגברת ומטרידה. אפילו שקל אחד שמגיע לארגוני פשיעה ממשלמי המיסים שלנו זה בלתי נתפס על הדעת"
"מדינת ישראל סובלת מפער משמעותי בהיקף התשתיות מול העולם. זה די ברור למה, אנחנו מדינה של ריבוי טבעי וההשקעה בתשתיות נשארת אותו הדבר", כך אמר הבוקר (חמישי) יהלי רוטנברג, החשב הכללי במשרד האוצר בוועידת ישראל ה-10 לתשתיות ותעשייה שהתקיימה ביוזמת SE SUMMIT EXPERTS. הוועידה הפגישה על במה אחת את בכירי עולם התשתיות והתעשייה.
רוטנברג טען: "בדרך לפה כנראה שכולנו עמדנו בפקקים, כנראה שברגעים אלה יש יזם שמחפש מימון ומתרוצץ בנבכי הבירוקרטיה הישראלית בעולמות התכנון, וברגע זה נולד גם ילד חדש וזוג צעיר נכנס לדירה חדשה. כל זה קורה כרגע. בשנים האחרונות התרגלנו לראות הרבה השקעות בתשתיות, חלק ממגה פרויקטים וחלק מתוצאה של שדרוג ובניה חדשה. אנחנו חיים במדינה עם ריבוי טבעי גבוה. בכל מקום אנחנו רואים את הבניה, ועדיין אנחנו סובלים מפקקי התנועה, סובלים משימוש מועט באנרגיות מתחדשות, יש לנו טיפול מאוד לא יעיל בפסולת ויש צורך בשדרוג של תשתית דיגיטלית".
כמו כן הסביר: "מדינת ישראל סובלת מפער משמעותי בהיקף התשתיות מול העולם. זה די ברור למה, אנחנו מדינה של ריבוי טבעי וההשקעה בתשתיות נשארת אותו הדבר. מצד שני אנחנו מדינה מפותחת והתוצר לנפש גבוה. בסוף אי פיתוח תשתיות שווה אובדן תוצר והכנסות לכל אחד מאיתנו ולילדים שלנו. פיתוח תשתיות, זה אותה תוספת לאוצר והגדלה של רמת החיים שלנו".
עוד אמר רוטנברג: "ישראל נמצאת הרבה מאחור מאחורי מדינות הייחוס שמשווים אותנו, כתוצאה מפערי התשתיות. 20 נקודות אחוז במוצרי תוצר. זה המון. אם בממוצע ב-OECD אנחנו רואים את מלאי התשתיות ב66%, אצלנו זה בערך 45% וקצב הצבירה שלנו זה 2% בשנה. כדי להדביק את הפער צריך להכפיל את ההשקעה בתשתיות. כשאתה נמצא במדינה מפותחת עם ידע ורמת חיים גבוהה עם כזה פער בתשתיות זו הזדמנות עסקית מאוד גבוהה ומי שיהיה בעולם הזה, כאן ועכשיו מול הצפי בעתיד, פשוט יעשה הרבה כסף".
רוטנברג הוסיף: "יש הרבה פרויקטים שנמצאים בשלבי מימון ואנחנו נמצאים בתנופה של הנפת תשתיות. אנחנו פועלים בהרבה היבטים: להביא לישראל חברות תשתיות בינ"ל שיביאו ידע, כמו למשל איך חופרים מנהרות, זה ידע שהובא לפה על ידי חברות בינלאומיות. גם קידום מכרזים שווה מחירי חשמל יותר נמוכים לכולנו. כי באמצעות הקידום בשיטה בשותפות המגזר הפרטי אנחנו מאפשרים את מחיר החשמל הזול ביותר למשק. זה מהות המכרז. החלופה היא למכור קרקע למרבה המחיר".
לגבי עניין התחבורה אמר רוטנברג: "יש הרבה פרויקטים שהתחילו לפעול כדי להקל על העומס: קו ירוק וכחול בירושלים, נתיבים מרכזיים בכביש 5 שיהיו עם חניוני ענק ויאפשרו לאנשים לא להיכנס לתל אביב על הציר של כביש 5 עם שאטלים וחניוני ענק, הרחבה והארכה של כביש 6 וכמובן המטרו. מגה פרויקט שחייבים להשלים את החקיקה ולמנות את רשות המטרו, להסדיר את נושא מס הגודש, אסור לעקב פרויקט לאומי כזה".
על נתב"ג אמר רוטנברג: "נתב"ג לא עומד בעומס. ב- 2023 קיבולת הנוסעים היתה 23 מיליוני נוסעים. בשנת 2030 אנחנו מדברים על 40 מיליון בשנה, 2050 בין 60 ל- 70 מיליון בשנה. זה הולך ליצור פקק תנועה עצום שכולנו נשלם עליו, זה בדיוק שקול לפקק תנועה בכביש. להקים שדה חדש לוקח 10 שנים, זה תכנון ותהליכים מורכבים ביותר. שדה חדש זה גם ביזנס אדיר לכל מה שקורה מסביב, עוזר למשק ופותח את השמיים. יש המון עבודה מקצועית סביב הנושא הזה ואנחנו מאוד מחכים להחלטה על מיקום השדה, אבל יחד עם השותפים של משרד התחבורה קידמנו את נושא המכרז כדי לצמצם את לוח הזמנים בנושא".
על ייצור פסולת אמר רוטנברג: "אני קורא מפה לראשי רשויות להפגין מנהיגות גם כלפי תושבים לאמץ מתקנים לטיפול בפסולת במרכזי ערים, אנחנו לא יכולים להמשיך עם ההטמנה. אם זה טוב לערים מרכזיות באירופה זה טוב גם לנו. אנחנו רוצים לעשות מזה הרבה ומהר".
רוטנברג סיים את הדברים עם התייחסות לפשיעה במכרזים: "מבחינתי זה תופעה מתגברת ומטרידה, הנושא של פשיעה במכרזים. זה רחב וזה מטריד מבחינתי. אפילו שקל אחד שמגיע לארגוני פשיעה ממשלמי המיסים שלנו זה בלתי נתפס על הדעת. אנחנו עושים מלחמה גדולה בנושא. אפילו שקל אחד זה יותר מדי. הקמנו צוות מיוחד יחד עם המשטרה ופרקליטות המדינה ואנשי החשב הכללי ואנחנו מגבשים סט כלים חדשני למאבק בתחום הזה, זה יאפשר לנו לחסום את הגישה של ארגוני הפשיעה לתקציבי המדינה. אנחנו בימים אלה קובעים כללי משחק חדשים ולא ניתן לגורמי פשיעה לגעת בכספים שלנו, של הציבור".
בהמשך דיבר שלומי בסון, משנה למנכ"ל בזן: "אנרגיית המימן היא אנרגיית העתיד. הצבנו יעד אסטרטגי, וכבר היום אנחנו מפעילים תחנת תדלוק ראשונה, יש שלוש משאיות על בסיס מימן שפולטות מים מהאגזוז ומסתובבות היום בישראל. שבוע שעבר המשאית שלנו נסעה 687 ק"מ על בסיס תדלוק אחד, שזה הישג מרשים. שנה הבאה אנחנו מתכננים להביא עוד חמישה אוטובוסים, כולל פיילוט עם רשות שדות התעופה של אוטובוס מימני בין טרמינל 3 לחניה טווח ארוך. בנוגע להחלטת הממשלה לשינוי מפרץ חיפה, ההחלטה למעשה מחייבת את בזן להמשיך לעבוד ואנחנו נדע לספק את צרכי המשק, גם המדינה עצמה מבקשת מאיתנו להשקיע כדי לאפשר את הבטחון האנרגטי בעתיד."
עוזי יצחקי, יו"ר נמלי ישראל אמר: "במצב הנוכחי היום אנחנו יכולים לראות שני נמלי ים חדשים ולמעשה מפה חדשה, זה מה שאנחנו רואים היום כתוצאה מהרפורמה, לאחר 10 שנים של פתיחת התחרות בנמלי הים. זו אחת הרפורמות המשמעותיות שנעשו בשנים האחרונות. כיום במפת ענף נמלי הים במדינת ישראל כולם מתחרים בכולם, כל הנמלים הם פרטיים למעט חברת נמל אשדוד, שגם היא עומדת בפני הפרטה, וגם היא לאור התחרות מתנהל בצורה עסקית ותחרותית".
לסיום הסביר: "הרפורמה הביאה למצב שהרציפים ממתינים לאוניות ולא האוניות ממתינות לרציפים. אנחנו רואים פקקים בכל העולם, ואצלנו לא רואים פקקים, זאת בשונה ממקומות אחרים בעולם. אוניה יכולה להיכנס לכל נמל שהיא רוצה, ואוניות גדולות של קווי ספקים בינלאומיים תיכנס למקום שבו ניתן יהיה לפרוק אותה בצורה הטובה והמהירה ביותר, ותוכל להמשיך ליעד הבא שלה. הורדנו והוצאנו את השאלטר מידי הוועדים החזקים ביותר במדינת ישראל".
"זה היה במאבק לא פשוט אבל כמו שאתם רואים היום, הנמלים הם פרטיים. זה לא אומר שאין התאגדות עובדים או שלא שומרים על תנאי העובדים. אבל בהחלט אנחנו יכולים לראות משמעות אחרת ויש פה רפורמה משמעותית אחרת בענף הספנות. האתגר הגדול שלנו הוא המשך הרפורמה, והורדת יוקר המחיה. היום נמלי הים לא מהווים תוספת ופרמטר ליוקר המחייה".
עוד ב-
מלי ביצור פרנס, מנכ"לית פירמת הייעוץ Tefen, שהנחתה את פאנל התחבורה והתשתיות, אמרה שמסקר ש-Tefen ערכה בקרב ציבור הרכב עולה שהאזרחים לא מבדילים עדיין בין מטרו לרכבת הקלה אבל מתכוונים להשתמש בשירותיהן כמה שיותר ומרגישים שמדובר בבשורה של ממש.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(48):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
43.שדה דבאודי 10/2023/11הגב לתגובה זו0 0לפני שבניתם שדה חדש העדפתם כסף על פני ביטחון מכרתם אדמה למען כסף ולא דאגתם לחילופי. מדינה בושהסגור
-
42.רכבת לרמון ליד עילת - ולהעיף משם הפלשטינים (ל"ת)קוקי 09/2023/12הגב לתגובה זו1 0סגור
-
41.על בזבוז ענקואף מילה 09/2023/11הגב לתגובה זו1 0בשל חשיבה לוקה - בכל מה שקשור להקמת שדה התעופה החדש ברמון... איך זה שאני, הבלתי מקצועי - לא ראיתי היגיון בהעברת שדה התעופה הישן של אילת למיקומו הנוכחי, ולמרות זאת ה"מומחים" החליטו אחרת? מי באמת הרוויח מכל הבלוף היקר הזה? נורא לחשוב על איך מתנהלים פרוייקטים עתירי כסף/ זוללי משאבים במדינה שלנו. כאילו לא התקדמנו מאז ימי המנהרות ????סגור
-
40.נסעה 687 ק"מ עם מטען מועיל?פאול 09/2023/09הגב לתגובה זו1 0או שהמטען של המשאית היה דלק עבורה?סגור
-
39.כולם רוצים לעוף מפה בגלל זה נתב"ג לא עומד בעומס...רן 09/2023/09הגב לתגובה זו0 1בנאדם מרגיש חי במדינה הזאת רק כשהוא עובר בטרמינל בידיעה שהוא מנתק את עצמו מכל הטינופת שהולכת פה לפחות לכמה ימים של שקט במדינות נורמליות.סגור
- טען עוד
-
אורחת ישראליתאורחת ישראלית 09/2023/10הגב לתגובה זו0 0חבל הרבה אנשים רוצים לעזוב את ארץ ישראל מסיבה סתם שחושבים שבחול יהיה להם יותר טוב מבחינת עבודה אם המדינה היו עוצרים את זהשמאפיהעולם תחתון לא ישלטו במדינת ישראל ולא יגרמו שלא יהיה עבודות לאנשים חפים מפשע אז גם בישראל היו עבודות בשפע אף אחד לא מבין שאין הגנה בחול הינה היתה רעידת אדמה במרוקו מסןכן מסוכן ויש אלף 37 הרוגים המקום של היהןדים זה בארץ ישראל אבל אנשים לא רוצים להבין את זה מאיפה באים המחלות מחול אלוקים ישמור ויציל וירחם על ארץ ישראל אם אנשים לא היו טסים לחול הרבה בכמויות גבוהות אז לא היו מגיעים מחלות ניראה מתי יהיה ליהודים שכל גם מי שמאמין ומי שלא בחול יכול להיות גם סופות שמזיזות דברים מפחיד ונישמרתם לנפשותכם מאודסגור
-
38.כתבה חארטהרואי 09/2023/09הגב לתגובה זו0 0יש פקקים בנמל הנל לא יופרט המדינה חייבת נמל אחד בבעלותה בנו כבר שדה רמון ולא מביאים תיירים חשבו שכל הדרום יעדיף לטוס משם וטעו בגדול שימשיכו לעשות ש.ב ויתקנו את הבעיות שיש היום במקום לנסות לפתור בעיות שיהיו מחר.סגור
-
37.המדינה תשקיע מליארדים על מטרו - שיושבת 30% מהזמן...יוסי 09/2023/09הגב לתגובה זו1 0שיוכלו להתפלל שאלוהים יעזור לנו עם הטמטום שלנו...סגור
-
36.הפיל שבחדר - אין תשתיות תחבורה בשבת ובחגישראל 09/2023/09הגב לתגובה זו2 1וכל עוד זה קורה, האזרחים חייבים. מוכרחים. נדרשים להחזיק רכב פרטי. ואם כבר יש רכב, למה לא להשתמש בו???סגור
-
35.ככה זה בדיקטאטורה כמו ארדואן (ל"ת)פחחח 09/2023/09הגב לתגובה זו0 1סגור
-
34.מקווה שבנצי 09/2023/09הגב לתגובה זו0 0זה יסתיים פחות מ-30 שנה ??.סגור
-
33.עוד 50 שנהאור 09/2023/09הגב לתגובה זו0 1אולי עוד 50 שנה. רגב עוד תהיה פה?סגור
-
32.בממשלה הזו יש רוב למי שחושבים שצריך להשקיע בחינוך דתיחיים 09/2023/09הגב לתגובה זו0 2במורשת ישראל בזהות יהודית במוסדות תורניים ובקצבאות ובהנחות למיגזר הדתי על כל גווניו כולם. הם מאמינים שבעזרת השם כל מה שנאמר כאן יסתדר. הם גוררים אותנו למטה למדינת גמילות חסדים דתית, כולם ביחד עניים וחיים כמו בבני ברק או במאה שערים.סגור
-
31.היה פעם רעיון על בניית שדה תעופה על אי מלכותי ביםדוד 09/2023/09הגב לתגובה זו0 0אפשר אי מול תל אביב למשל כמו כויות בנו מתחם מגורים על אי מלכותיסגור
-
על אי מלכותי בונים ארמון למלך, לא בונים שדה תעופהפאול 09/2023/09הגב לתגובה זו0 0שדה תעופה אפשר אולי לבנות על אי מלאכותי.סגור
-
30.עובד בזן משכורת רעבב"זן אלופת הקיפוח 09/2023/09הגב לתגובה זו0 0עובדים חגים שבתות משמרות של 12 מושלמים לך פרוטות על תתקרבו מפעל שמנצל את עובדיו .סגור
-
29.רמוןטיסה 09/2023/08הגב לתגובה זו0 0שדה תעופה רמון עומד שומם וריק באמצע המדבר!!!! כל ההשקעה וכל ההקמה שלו בשביל מה ??!!סגור
-
28.חלם זה פוBet man 09/2023/08הגב לתגובה זו0 0מדינת חלם למה השקעתם בשדה תעופה חדש בעלות של מיליארדים באילת והוא עומד שומםסגור
-
27.להקים את שדה התעופה בים.Eden reznik 09/2023/08הגב לתגובה זו0 0שדה תעופה תופס שטח גדול. מלבד השטח של השדה עצמו, לכל שדה תעופה יש הגבלות האוסרות על שימושי קרקע כמו בנייה ותשתיות קילומטרים רבים מסביב לשדה. למדינת ישראל אין עתודות קרקע מספקות ולכן עליה להתנהל במקצועיות ובתכנון מפורט בכל החלטה הקשורה לבנייה ותשתיות. שטחה של המדינה קטן ביותר כ-22,000 קמ"ר. השטח כולל יהודה ושומרון כ-28,000 קמ"ר. לכן חובה להקים את שדה התעופה בים. העלות האלטרנטיבית במצב ששדה התעופה יוקם ביבשה תיהיה גבוהה משמעותית משום שמדובר בשטח יקר שיצטרך להכיל את צרכי האוכלוסייה בשנים הבאות.סגור
-
26.תשובה לילה רוטנברגאוהב ישראל 09/2023/08הגב לתגובה זו0 0במדינה שכספי המיסים מפרנס כ20% מאוכלוסיה שלא רוצה לעבוד, בטח שאין תקציבים לחינוך, בריאות ותשתיות. לגבי זליגת הכסף הציבורי לארגוני פשע, כאשר חלק מחברי כנסת ישרים הם חברים של אנשים האלה, בטח הכסף עובר לידיים לא נקיות.סגור
-
25.לוקח 10 שניםיוסי 09/2023/08הגב לתגובה זו0 0אצלנו הקמת שדה תעופה חדש יקח לפחות 15 שנה. ראה הרכבת הקלה.סגור
-
24.רמון 2 ?!רוני 09/2023/08הגב לתגובה זו0 0לאחר הפיל הלבן ב 2 מיליארד... נראה מה המחדל הבא.סגור
-
23.אנחנו מחכים לעבודה על מיקום השדהאואוי 09/2023/08הגב לתגובה זו2 0איזו בדיחה. הבן אדם חי בסרט או חושב שאנחנו מטומטמים. כל אחד פוליטיקאי כאןסגור
-
22.פצצת מימןנתין צמית 09/2023/08הגב לתגובה זו2 1המימן אינו כלכלי בגלל סיבות פיזיקליות כימיות. אבל בגלל שהוא מסוכן ומחייב תשתיות עם השקעות גדולות הוא מייצר הזדמנות לחברות האנרגיה לחזור ולגזור קופונים על חשבון האזרחים והמשק הישראלי. קידום המימן על ידי אנשים באוצר הוא קנוניה נגד המשק ובעד תפקיד שלהם באותן חברות לאחר שיעזבו את השרות הציבורי.סגור
-
אין לך שמץ מושג על מה שאתה מברבר. (ל"ת)יהודה 09/2023/09הגב לתגובה זו0 0סגור
-
21.רק בנגב (ל"ת)דון 09/2023/08הגב לתגובה זו4 1סגור
-
כבר השקיעו 2 מיליארד בנגב ברמוןרוני 09/2023/08הגב לתגובה זו2 0פיל לבןסגור
-
20.ברור משקיעים בשטחים הכבושים (ל"ת)יייייישששששש 09/2023/07הגב לתגובה זו5 4סגור
-
19.זו חדשה ישנה...רון 09/2023/07הגב לתגובה זו0 0מדברים על זה עשור ולא עושים כלוםסגור
-
18.לא מדברים על הפיל שבחדרמסעוד 09/2023/07הגב לתגובה זו5 2קהילת החרדים המתרבה בקצב מדהים וחלקה בכלכלת המדינה ביחס הפוך להתרבותסגור
-
17.הקמת שדה תעופהGeo 09/2023/07הגב לתגובה זו5 1חובה להקים את השדה החדש באזור נבטים . המלצות חיל האויר שלא להקים שדה באזור הדר אינן סיבות משכנעות . יש צורךמידי לחיזוק כלכלית הנגב ושגשוג כלכלי בישובים הסובבים את מיקום השדה . אין ספק כי הקמת השדה תביא שינוי נדרשי. המתנגדים לכך פועלים מתוך אינטרסים כלכלייםסגור
-
הנבטים זה יהיה ביזבוז לאומישחר 09/2023/08הגב לתגובה זו2 0ראינו את שדה התעופה רמון ליד אילת עומד שומם כי קשה להגיע אלי אם יהיה שזה בנבטים יהיה אותו דבר ישאר שומם כי דרכי ההגעה לנבטים מורכביםסגור
-
16.רגביעקב 09/2023/07הגב לתגובה זו6 3כל עוד יושבת האישה הזאת כלום לא יזוז במדינה אתמול עם המאבטח הבנתי שגם בממשלה יש ערסיםסגור
-
15.שדה תעופהמוטי 09/2023/07הגב לתגובה זו1 1כל שדה שלא בן גוריון יהיה פיל לבן כמו רמון .בדרום לבדואים,בצפון לערבים בוואדי ערהסגור
-
14.רדומותהממשלות 09/2023/07הגב לתגובה זו4 1כל הממשלות העבר כולל הווה רדומות האוכלוסיה גודלת בקצב מהיר מה הם חושבים צריך דחוף בצפון שדה תעופה צפון הלו צפון תתעוררו בגולן שטח ענק מת להתחיל לפעול למי מחכיםסגור
-
13.הדדה הבא נבטים!חונדישוולי מחליט 09/2023/07הגב לתגובה זו3 1חיל האוויר יתיישר , אין לו ברירהסגור
-
12.באר שבע תל שבע עומר תרימו את המקום ו (ל"ת)מרסל 09/2023/07הגב לתגובה זו3 0סגור
-
11.הממשלה תוקעת את המדינה בגלל חוסר תיכנוןגדעון 09/2023/07הגב לתגובה זו0 0הממשלה היא צוואר הבקבוק של המשק. יש להקים מייד 3 שדות תעופה בי"ל: ברמת דוד, תל נוף, וחצרים/נבטים. לא צריך מסלולים, צריך רק טרמינל מודרני עם רכבות מהירות למרכזי האוכלוסיה.סגור
-
10.דיבורים על שדה נוסף משעממים (ל"ת)הכל בירבורים 09/2023/07הגב לתגובה זו0 1סגור
-
9.למה סגרתם את שדה דב? אה. חמדנות (ל"ת)הלו!!!! 09/2023/07הגב לתגובה זו9 1סגור
-
8.עם שרת תחבורע כזו אל תצפו לכלוםדרומי 09/2023/07הגב לתגובה זו7 2עם נבחרת כוכבים שביביהו ליקט אלוהים יודע מהיכן (כנראה איזה גן חיות שנסגר..) אל תצפו לשום התפתחות ופיתוח. אפסים אחד אחדסגור
-
7.ארגוני הפשיעה כבר הגיעו לממשלהשחר 09/2023/07הגב לתגובה זו11 1בקיצור, הלך עלינוסגור
-
6.יש שדהעצעח 09/2023/07הגב לתגובה זו5 1אבל יש שדה כול מה שצריך זה רכבת????סגור
-
5.ביבי הוא ארגון פשיעה בפני עצמו (ל"ת)שחר מאיו הליכודניק 09/2023/07הגב לתגובה זו11 7סגור
-
4.דיייייעד 09/2023/07הגב לתגובה זו5 3וואללה ? אמיתים אתם ? , הרי כבר שנים שמברברים בנושא , אבל בואו , נהיה רגועים כי יש לנו שרת ליקוק שזה ממש לא בתחום הבנתה שכן עדיין אין למי ללקק....סגור
-
3.לא מזמן הקימו שדה תעופה חדש בערבה , בהוצאות אדירותיהוא 09/2023/07הגב לתגובה זו12 0הוא לא ממלא את ייעודו? מי החליט על הקמתו , ולשם מה הוקם? אם לא ממלא את ייעודו, להעבירו (אמצעים) לצפון. ביבי חנך אותו? נא לפרסם תמונות.סגור
-
2.רק לא עוד פיל לבןרקיע 09/2023/07הגב לתגובה זו9 3רק בצפון הארץסגור
-
1.רק בעמק יזרעאל. (ל"ת)אבשלום 09/2023/07הגב לתגובה זו10 6סגור