נדל"ן ותשתיות

שדה תעופה חדש יוקם בישראל: "נתב"ג לא עומד בעומס"

יהלי רוטנברג, החשב הכללי במשרד האוצר בוועידת ישראל לתשתיות של SE: "מדינת ישראל סובלת מפער משמעותי בהיקף התשתיות מול העולם", על הפשיעה במכרזים: "מבחינתי זה תופעה מתגברת ומטרידה. אפילו שקל אחד שמגיע לארגוני פשיעה ממשלמי המיסים שלנו זה בלתי נתפס על הדעת"
מערכת ice |  48
נתב"ג (צילום פלאש 90/ משה שי)
"מדינת ישראל סובלת מפער משמעותי בהיקף התשתיות מול העולם. זה די ברור למה, אנחנו מדינה של ריבוי טבעי וההשקעה בתשתיות נשארת אותו הדבר", כך אמר הבוקר (חמישי) יהלי רוטנברג, החשב הכללי במשרד האוצר בוועידת ישראל ה-10 לתשתיות ותעשייה שהתקיימה ביוזמת SE SUMMIT EXPERTS. הוועידה הפגישה על במה אחת את בכירי עולם התשתיות והתעשייה.
רוטנברג טען: "בדרך לפה כנראה שכולנו עמדנו בפקקים, כנראה שברגעים אלה יש יזם שמחפש מימון ומתרוצץ בנבכי הבירוקרטיה הישראלית בעולמות התכנון, וברגע זה נולד גם ילד חדש וזוג צעיר נכנס לדירה חדשה. כל זה קורה כרגע. בשנים האחרונות התרגלנו לראות הרבה השקעות בתשתיות, חלק ממגה פרויקטים וחלק מתוצאה של שדרוג ובניה חדשה. אנחנו חיים במדינה עם ריבוי טבעי גבוה. בכל מקום אנחנו רואים את הבניה, ועדיין אנחנו סובלים מפקקי התנועה, סובלים משימוש מועט באנרגיות מתחדשות, יש לנו טיפול מאוד לא יעיל בפסולת ויש צורך בשדרוג של תשתית דיגיטלית". 

כמו כן הסביר: "מדינת ישראל סובלת מפער משמעותי בהיקף התשתיות מול העולם. זה די ברור למה, אנחנו מדינה של ריבוי טבעי וההשקעה בתשתיות נשארת אותו הדבר. מצד שני אנחנו מדינה מפותחת והתוצר לנפש גבוה. בסוף אי פיתוח תשתיות שווה אובדן תוצר והכנסות לכל אחד מאיתנו ולילדים שלנו. פיתוח תשתיות, זה אותה תוספת לאוצר והגדלה של רמת החיים שלנו".
עוד אמר רוטנברג: "ישראל נמצאת הרבה מאחור מאחורי מדינות הייחוס שמשווים אותנו, כתוצאה מפערי התשתיות. 20 נקודות אחוז במוצרי תוצר. זה המון. אם בממוצע ב-OECD  אנחנו רואים את מלאי התשתיות ב66%, אצלנו זה בערך 45% וקצב הצבירה שלנו זה 2% בשנה. כדי להדביק את הפער צריך להכפיל את ההשקעה בתשתיות. כשאתה נמצא במדינה מפותחת עם ידע ורמת חיים גבוהה עם כזה פער בתשתיות זו הזדמנות עסקית מאוד גבוהה ומי שיהיה בעולם הזה, כאן ועכשיו מול הצפי בעתיד, פשוט יעשה הרבה כסף".
רוטנברג הוסיף: "יש הרבה פרויקטים שנמצאים בשלבי מימון ואנחנו נמצאים בתנופה של הנפת תשתיות. אנחנו פועלים בהרבה היבטים: להביא לישראל חברות תשתיות בינ"ל שיביאו ידע, כמו למשל איך חופרים מנהרות, זה ידע שהובא לפה על ידי חברות בינלאומיות. גם קידום מכרזים שווה מחירי חשמל יותר נמוכים לכולנו. כי באמצעות הקידום בשיטה בשותפות המגזר הפרטי אנחנו מאפשרים את מחיר החשמל הזול ביותר למשק. זה מהות המכרז. החלופה היא למכור קרקע למרבה המחיר". 
לגבי עניין התחבורה אמר רוטנברג: "יש הרבה פרויקטים שהתחילו לפעול כדי להקל על העומס: קו ירוק וכחול בירושלים, נתיבים מרכזיים בכביש 5 שיהיו עם חניוני ענק ויאפשרו לאנשים לא להיכנס לתל אביב על הציר של כביש 5 עם שאטלים וחניוני ענק, הרחבה והארכה של כביש 6 וכמובן המטרו.  מגה פרויקט שחייבים להשלים את החקיקה ולמנות את רשות המטרו, להסדיר את נושא מס הגודש, אסור לעקב פרויקט לאומי כזה".

על נתב"ג אמר רוטנברג: "נתב"ג לא עומד בעומס. ב- 2023 קיבולת הנוסעים היתה 23 מיליוני נוסעים. בשנת 2030 אנחנו מדברים על 40 מיליון בשנה, 2050 בין 60 ל- 70 מיליון בשנה. זה הולך ליצור פקק תנועה עצום שכולנו נשלם עליו, זה בדיוק שקול לפקק תנועה בכביש. להקים שדה חדש לוקח 10 שנים, זה תכנון ותהליכים מורכבים ביותר. שדה חדש זה גם ביזנס אדיר לכל מה שקורה מסביב, עוזר למשק ופותח את השמיים. יש המון עבודה מקצועית סביב הנושא הזה ואנחנו מאוד מחכים להחלטה על מיקום השדה, אבל יחד עם השותפים של משרד התחבורה קידמנו את נושא המכרז כדי לצמצם את לוח הזמנים בנושא".
על ייצור פסולת אמר רוטנברג: "אני קורא מפה לראשי רשויות להפגין מנהיגות גם כלפי תושבים לאמץ מתקנים לטיפול בפסולת במרכזי ערים, אנחנו לא יכולים להמשיך עם ההטמנה. אם זה טוב לערים מרכזיות באירופה זה טוב גם לנו. אנחנו רוצים לעשות מזה הרבה ומהר".
רוטנברג סיים את הדברים עם התייחסות לפשיעה במכרזים: "מבחינתי זה תופעה מתגברת ומטרידה, הנושא של פשיעה במכרזים. זה רחב וזה מטריד מבחינתי. אפילו שקל אחד שמגיע לארגוני פשיעה ממשלמי המיסים שלנו זה בלתי נתפס על הדעת. אנחנו עושים מלחמה גדולה בנושא. אפילו שקל אחד זה יותר מדי. הקמנו צוות מיוחד יחד עם המשטרה ופרקליטות המדינה ואנשי החשב הכללי ואנחנו מגבשים סט כלים חדשני למאבק בתחום הזה, זה יאפשר לנו לחסום את הגישה של ארגוני הפשיעה לתקציבי המדינה. אנחנו בימים אלה קובעים כללי משחק חדשים ולא ניתן לגורמי פשיעה לגעת בכספים שלנו, של הציבור".
בהמשך דיבר שלומי בסון, משנה למנכ"ל בזן: "אנרגיית המימן היא אנרגיית העתיד. הצבנו יעד אסטרטגי, וכבר היום אנחנו מפעילים תחנת תדלוק ראשונה, יש שלוש משאיות על בסיס מימן שפולטות מים מהאגזוז ומסתובבות היום בישראל. שבוע שעבר המשאית שלנו נסעה 687 ק"מ על בסיס תדלוק אחד, שזה הישג מרשים. שנה הבאה אנחנו מתכננים להביא עוד חמישה אוטובוסים, כולל פיילוט עם רשות שדות התעופה של אוטובוס מימני בין טרמינל 3 לחניה טווח ארוך. בנוגע להחלטת הממשלה לשינוי מפרץ חיפה, ההחלטה למעשה מחייבת את בזן להמשיך לעבוד ואנחנו נדע לספק את צרכי המשק, גם המדינה עצמה מבקשת מאיתנו להשקיע כדי לאפשר את הבטחון האנרגטי בעתיד."
עוזי יצחקי, יו"ר נמלי ישראל אמר: "במצב הנוכחי היום אנחנו יכולים לראות שני נמלי ים חדשים ולמעשה מפה חדשה, זה מה שאנחנו רואים היום כתוצאה מהרפורמה, לאחר 10 שנים של פתיחת התחרות בנמלי הים. זו אחת הרפורמות המשמעותיות שנעשו בשנים האחרונות. כיום במפת ענף נמלי הים במדינת ישראל כולם מתחרים בכולם, כל הנמלים הם פרטיים למעט חברת נמל אשדוד, שגם היא עומדת בפני הפרטה, וגם היא לאור התחרות מתנהל בצורה עסקית ותחרותית".
לסיום הסביר: "הרפורמה הביאה למצב שהרציפים ממתינים לאוניות ולא האוניות ממתינות לרציפים. אנחנו רואים פקקים בכל העולם, ואצלנו לא רואים פקקים, זאת בשונה ממקומות אחרים בעולם. אוניה יכולה להיכנס לכל נמל שהיא רוצה, ואוניות גדולות של קווי ספקים בינלאומיים תיכנס למקום שבו ניתן יהיה לפרוק אותה בצורה הטובה והמהירה ביותר, ותוכל להמשיך ליעד הבא שלה. הורדנו והוצאנו את השאלטר מידי הוועדים החזקים ביותר במדינת ישראל".
"זה היה במאבק לא פשוט אבל כמו שאתם רואים היום, הנמלים הם פרטיים. זה לא אומר שאין התאגדות עובדים או שלא שומרים על תנאי העובדים. אבל בהחלט אנחנו יכולים לראות משמעות אחרת ויש פה רפורמה משמעותית אחרת בענף הספנות. האתגר הגדול שלנו הוא המשך הרפורמה, והורדת יוקר המחיה. היום נמלי הים לא מהווים תוספת ופרמטר ליוקר המחייה".
מלי ביצור פרנס, מנכ"לית פירמת הייעוץ Tefen, שהנחתה את פאנל התחבורה והתשתיות, אמרה שמסקר ש-Tefen ערכה בקרב ציבור הרכב עולה שהאזרחים לא מבדילים עדיין בין מטרו לרכבת הקלה אבל מתכוונים להשתמש בשירותיהן כמה שיותר ומרגישים שמדובר בבשורה של ממש.
תגובות לכתבה(48):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 43.
    שדה דב
    אודי 10/2023/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לפני שבניתם שדה חדש העדפתם כסף על פני ביטחון מכרתם אדמה למען כסף ולא דאגתם לחילופי. מדינה בושה
    סגור
  • 42.
    רכבת לרמון ליד עילת - ולהעיף משם הפלשטינים (ל"ת)
    קוקי 09/2023/12
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 41.
    על בזבוז ענק
    ואף מילה 09/2023/11
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בשל חשיבה לוקה - בכל מה שקשור להקמת שדה התעופה החדש ברמון... איך זה שאני, הבלתי מקצועי - לא ראיתי היגיון בהעברת שדה התעופה הישן של אילת למיקומו הנוכחי, ולמרות זאת ה"מומחים" החליטו אחרת? מי באמת הרוויח מכל הבלוף היקר הזה? נורא לחשוב על איך מתנהלים פרוייקטים עתירי כסף/ זוללי משאבים במדינה שלנו. כאילו לא התקדמנו מאז ימי המנהרות ????
    סגור
  • 40.
    נסעה 687 ק"מ עם מטען מועיל?
    פאול 09/2023/09
    הגב לתגובה זו
    1 0
    או שהמטען של המשאית היה דלק עבורה?
    סגור
  • 39.
    כולם רוצים לעוף מפה בגלל זה נתב"ג לא עומד בעומס...
    רן 09/2023/09
    הגב לתגובה זו
    0 1
    בנאדם מרגיש חי במדינה הזאת רק כשהוא עובר בטרמינל בידיעה שהוא מנתק את עצמו מכל הטינופת שהולכת פה לפחות לכמה ימים של שקט במדינות נורמליות.
    סגור
  • טען עוד
  • אורחת ישראלית
    אורחת ישראלית 09/2023/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חבל הרבה אנשים רוצים לעזוב את ארץ ישראל מסיבה סתם שחושבים שבחול יהיה להם יותר טוב מבחינת עבודה אם המדינה היו עוצרים את זהשמאפיהעולם תחתון לא ישלטו במדינת ישראל ולא יגרמו שלא יהיה עבודות לאנשים חפים מפשע אז גם בישראל היו עבודות בשפע אף אחד לא מבין שאין הגנה בחול הינה היתה רעידת אדמה במרוקו מסןכן מסוכן ויש אלף 37 הרוגים המקום של היהןדים זה בארץ ישראל אבל אנשים לא רוצים להבין את זה מאיפה באים המחלות מחול אלוקים ישמור ויציל וירחם על ארץ ישראל אם אנשים לא היו טסים לחול הרבה בכמויות גבוהות אז לא היו מגיעים מחלות ניראה מתי יהיה ליהודים שכל גם מי שמאמין ומי שלא בחול יכול להיות גם סופות שמזיזות דברים מפחיד ונישמרתם לנפשותכם מאוד
    סגור
  • 38.
    כתבה חארטה
    רואי 09/2023/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יש פקקים בנמל הנל לא יופרט המדינה חייבת נמל אחד בבעלותה בנו כבר שדה רמון ולא מביאים תיירים חשבו שכל הדרום יעדיף לטוס משם וטעו בגדול שימשיכו לעשות ש.ב ויתקנו את הבעיות שיש היום במקום לנסות לפתור בעיות שיהיו מחר.
    סגור
  • 37.
    המדינה תשקיע מליארדים על מטרו - שיושבת 30% מהזמן...
    יוסי 09/2023/09
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שיוכלו להתפלל שאלוהים יעזור לנו עם הטמטום שלנו...
    סגור
  • 36.
    הפיל שבחדר - אין תשתיות תחבורה בשבת ובחג
    ישראל 09/2023/09
    הגב לתגובה זו
    2 1
    וכל עוד זה קורה, האזרחים חייבים. מוכרחים. נדרשים להחזיק רכב פרטי. ואם כבר יש רכב, למה לא להשתמש בו???
    סגור
  • 35.
    ככה זה בדיקטאטורה כמו ארדואן (ל"ת)
    פחחח 09/2023/09
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 34.
    מקווה ש
    בנצי 09/2023/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה יסתיים פחות מ-30 שנה ??.
    סגור
  • 33.
    עוד 50 שנה
    אור 09/2023/09
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אולי עוד 50 שנה. רגב עוד תהיה פה?
    סגור
  • 32.
    בממשלה הזו יש רוב למי שחושבים שצריך להשקיע בחינוך דתי
    חיים 09/2023/09
    הגב לתגובה זו
    0 2
    במורשת ישראל בזהות יהודית במוסדות תורניים ובקצבאות ובהנחות למיגזר הדתי על כל גווניו כולם. הם מאמינים שבעזרת השם כל מה שנאמר כאן יסתדר. הם גוררים אותנו למטה למדינת גמילות חסדים דתית, כולם ביחד עניים וחיים כמו בבני ברק או במאה שערים.
    סגור
  • 31.
    היה פעם רעיון על בניית שדה תעופה על אי מלכותי בים
    דוד 09/2023/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אפשר אי מול תל אביב למשל כמו כויות בנו מתחם מגורים על אי מלכותי
    סגור
  • על אי מלכותי בונים ארמון למלך, לא בונים שדה תעופה
    פאול 09/2023/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שדה תעופה אפשר אולי לבנות על אי מלאכותי.
    סגור
  • 30.
    עובד בזן משכורת רעב
    ב"זן אלופת הקיפוח 09/2023/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עובדים חגים שבתות משמרות של 12 מושלמים לך פרוטות על תתקרבו מפעל שמנצל את עובדיו .
    סגור
  • 29.
    רמון
    טיסה 09/2023/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שדה תעופה רמון עומד שומם וריק באמצע המדבר!!!! כל ההשקעה וכל ההקמה שלו בשביל מה ??!!
    סגור
  • 28.
    חלם זה פו
    Bet man 09/2023/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מדינת חלם למה השקעתם בשדה תעופה חדש בעלות של מיליארדים באילת והוא עומד שומם
    סגור
  • 27.
    להקים את שדה התעופה בים.
    Eden reznik 09/2023/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שדה תעופה תופס שטח גדול. מלבד השטח של השדה עצמו, לכל שדה תעופה יש הגבלות האוסרות על שימושי קרקע כמו בנייה ותשתיות קילומטרים רבים מסביב לשדה. למדינת ישראל אין עתודות קרקע מספקות ולכן עליה להתנהל במקצועיות ובתכנון מפורט בכל החלטה הקשורה לבנייה ותשתיות. שטחה של המדינה קטן ביותר כ-22,000 קמ"ר. השטח כולל יהודה ושומרון כ-28,000 קמ"ר. לכן חובה להקים את שדה התעופה בים. העלות האלטרנטיבית במצב ששדה התעופה יוקם ביבשה תיהיה גבוהה משמעותית משום שמדובר בשטח יקר שיצטרך להכיל את צרכי האוכלוסייה בשנים הבאות.
    סגור
  • 26.
    תשובה לילה רוטנברג
    אוהב ישראל 09/2023/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    במדינה שכספי המיסים מפרנס כ20% מאוכלוסיה שלא רוצה לעבוד, בטח שאין תקציבים לחינוך, בריאות ותשתיות. לגבי זליגת הכסף הציבורי לארגוני פשע, כאשר חלק מחברי כנסת ישרים הם חברים של אנשים האלה, בטח הכסף עובר לידיים לא נקיות.
    סגור
  • 25.
    לוקח 10 שנים
    יוסי 09/2023/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אצלנו הקמת שדה תעופה חדש יקח לפחות 15 שנה. ראה הרכבת הקלה.
    סגור
  • 24.
    רמון 2 ?!
    רוני 09/2023/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לאחר הפיל הלבן ב 2 מיליארד... נראה מה המחדל הבא.
    סגור
  • 23.
    אנחנו מחכים לעבודה על מיקום השדה
    אואוי 09/2023/08
    הגב לתגובה זו
    2 0
    איזו בדיחה. הבן אדם חי בסרט או חושב שאנחנו מטומטמים. כל אחד פוליטיקאי כאן
    סגור
  • 22.
    פצצת מימן
    נתין צמית 09/2023/08
    הגב לתגובה זו
    2 1
    המימן אינו כלכלי בגלל סיבות פיזיקליות כימיות. אבל בגלל שהוא מסוכן ומחייב תשתיות עם השקעות גדולות הוא מייצר הזדמנות לחברות האנרגיה לחזור ולגזור קופונים על חשבון האזרחים והמשק הישראלי. קידום המימן על ידי אנשים באוצר הוא קנוניה נגד המשק ובעד תפקיד שלהם באותן חברות לאחר שיעזבו את השרות הציבורי.
    סגור
  • אין לך שמץ מושג על מה שאתה מברבר. (ל"ת)
    יהודה 09/2023/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 21.
    רק בנגב (ל"ת)
    דון 09/2023/08
    הגב לתגובה זו
    4 1
    סגור
  • כבר השקיעו 2 מיליארד בנגב ברמון
    רוני 09/2023/08
    הגב לתגובה זו
    2 0
    פיל לבן
    סגור
  • 20.
    ברור משקיעים בשטחים הכבושים (ל"ת)
    יייייישששששש 09/2023/07
    הגב לתגובה זו
    5 4
    סגור
  • 19.
    זו חדשה ישנה...
    רון 09/2023/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מדברים על זה עשור ולא עושים כלום
    סגור
  • 18.
    לא מדברים על הפיל שבחדר
    מסעוד 09/2023/07
    הגב לתגובה זו
    5 2
    קהילת החרדים המתרבה בקצב מדהים וחלקה בכלכלת המדינה ביחס הפוך להתרבות
    סגור
  • 17.
    הקמת שדה תעופה
    Geo 09/2023/07
    הגב לתגובה זו
    5 1
    חובה להקים את השדה החדש באזור נבטים . המלצות חיל האויר שלא להקים שדה באזור הדר אינן סיבות משכנעות . יש צורךמידי לחיזוק כלכלית הנגב ושגשוג כלכלי בישובים הסובבים את מיקום השדה . אין ספק כי הקמת השדה תביא שינוי נדרשי. המתנגדים לכך פועלים מתוך אינטרסים כלכליים
    סגור
  • הנבטים זה יהיה ביזבוז לאומי
    שחר 09/2023/08
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ראינו את שדה התעופה רמון ליד אילת עומד שומם כי קשה להגיע אלי אם יהיה שזה בנבטים יהיה אותו דבר ישאר שומם כי דרכי ההגעה לנבטים מורכבים
    סגור
  • 16.
    רגב
    יעקב 09/2023/07
    הגב לתגובה זו
    6 3
    כל עוד יושבת האישה הזאת כלום לא יזוז במדינה אתמול עם המאבטח הבנתי שגם בממשלה יש ערסים
    סגור
  • 15.
    שדה תעופה
    מוטי 09/2023/07
    הגב לתגובה זו
    1 1
    כל שדה שלא בן גוריון יהיה פיל לבן כמו רמון .בדרום לבדואים,בצפון לערבים בוואדי ערה
    סגור
  • 14.
    רדומות
    הממשלות 09/2023/07
    הגב לתגובה זו
    4 1
    כל הממשלות העבר כולל הווה רדומות האוכלוסיה גודלת בקצב מהיר מה הם חושבים צריך דחוף בצפון שדה תעופה צפון הלו צפון תתעוררו בגולן שטח ענק מת להתחיל לפעול למי מחכים
    סגור
  • 13.
    הדדה הבא נבטים!
    חונדישוולי מחליט 09/2023/07
    הגב לתגובה זו
    3 1
    חיל האוויר יתיישר , אין לו ברירה
    סגור
  • 12.
    באר שבע תל שבע עומר תרימו את המקום ו (ל"ת)
    מרסל 09/2023/07
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 11.
    הממשלה תוקעת את המדינה בגלל חוסר תיכנון
    גדעון 09/2023/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הממשלה היא צוואר הבקבוק של המשק. יש להקים מייד 3 שדות תעופה בי"ל: ברמת דוד, תל נוף, וחצרים/נבטים. לא צריך מסלולים, צריך רק טרמינל מודרני עם רכבות מהירות למרכזי האוכלוסיה.
    סגור
  • 10.
    דיבורים על שדה נוסף משעממים (ל"ת)
    הכל בירבורים 09/2023/07
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 9.
    למה סגרתם את שדה דב? אה. חמדנות (ל"ת)
    הלו!!!! 09/2023/07
    הגב לתגובה זו
    9 1
    סגור
  • 8.
    עם שרת תחבורע כזו אל תצפו לכלום
    דרומי 09/2023/07
    הגב לתגובה זו
    7 2
    עם נבחרת כוכבים שביביהו ליקט אלוהים יודע מהיכן (כנראה איזה גן חיות שנסגר..) אל תצפו לשום התפתחות ופיתוח. אפסים אחד אחד
    סגור
  • 7.
    ארגוני הפשיעה כבר הגיעו לממשלה
    שחר 09/2023/07
    הגב לתגובה זו
    11 1
    בקיצור, הלך עלינו
    סגור
  • 6.
    יש שדה
    עצעח 09/2023/07
    הגב לתגובה זו
    5 1
    אבל יש שדה כול מה שצריך זה רכבת????
    סגור
  • 5.
    ביבי הוא ארגון פשיעה בפני עצמו (ל"ת)
    שחר מאיו הליכודניק 09/2023/07
    הגב לתגובה זו
    11 7
    סגור
  • 4.
    דייייי
    עד 09/2023/07
    הגב לתגובה זו
    5 3
    וואללה ? אמיתים אתם ? , הרי כבר שנים שמברברים בנושא , אבל בואו , נהיה רגועים כי יש לנו שרת ליקוק שזה ממש לא בתחום הבנתה שכן עדיין אין למי ללקק....
    סגור
  • 3.
    לא מזמן הקימו שדה תעופה חדש בערבה , בהוצאות אדירות
    יהוא 09/2023/07
    הגב לתגובה זו
    12 0
    הוא לא ממלא את ייעודו? מי החליט על הקמתו , ולשם מה הוקם? אם לא ממלא את ייעודו, להעבירו (אמצעים) לצפון. ביבי חנך אותו? נא לפרסם תמונות.
    סגור
  • 2.
    רק לא עוד פיל לבן
    רקיע 09/2023/07
    הגב לתגובה זו
    9 3
    רק בצפון הארץ
    סגור
  • 1.
    רק בעמק יזרעאל. (ל"ת)
    אבשלום 09/2023/07
    הגב לתגובה זו
    10 6
    סגור