נדל"ן ותשתיות

ארה"ב: הריבית על המשכנתאות טיפסה לשיא של מעל 20 שנה

הריבית הממוצעת על משכנתא לטווח ארוך עלתה ל-7.09%, לעומת 5.13% בלבד לפני שנה. העלייה באה על רקע זינוק חד בתשואה על האג"ח הממשלתי לעשר שנים
מערכת ice | 
שוק הנדל"ן בארה"ב בצניחה (צילום shutterstock)
ריבית המשכנתא הממוצעת בארה"ב לטווח ארוך טיפסה השבוע לרמה הגבוהה ביותר מזה יותר מ-20 שנה. חדשות קשות עבור רוכשי בתים שכבר נאלצים להתמודד עם שוק דיור תחרותי בגלל מחסור בבתים למכירה.
לפי AP, חברת המשכנתאות פרדי מאק ציינה כי הריבית הממוצעת על משכנתא ל-30 שנה עלתה ל-7.09% מ-6.96% בשבוע שעבר. לפני שנה עמד השיעור בממוצע על 5.13%. זוהי העלייה השבועית הרביעית ברציפות מאז תחילת אפריל 2002, אז עמד הממוצע על 7.13%. הפעם האחרונה שהשיעור הממוצע היה מעל 7% הייתה בנובמבר האחרון, אז עמד על 7.08%.

הריביות הגבוהות יכולות להוסיף עלויות של מאות דולרים בחודש עבור נוטלי המשכנתאות, ולהגביל את העלות שהם יכולים להרשות לעצמם בשוק שגם כך קשה להשגה עבור אמריקאים רבים. "חציית סף ריבית המשכנתא מעל 7% יכולה לגרום למיתון שוק הדיור בסתיו הקרוב", אמרה ליסה סטרטבנט, הכלכלנית הראשית של ברייט MLS.
העלייה האחרונה בריבית באה בעקבות עלייה חדה בתשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים, שנסחר החודש מעל 4% וממשיך לטפס. התשואה נגעה ברמתה הגבוהה ביותר מאז אוקטובר ביום חמישי בבוקר, והיא קרובה למקום שבו הייתה ב-2007.
"הכלכלה ממשיכה להצליח מעל הצפוי והתשואה באג"ח ל-10 שנים של משרד האוצר עלתה, מה שגרם לריבית המשכנתאות לעלות", אומר סם חאטר, הכלכלן הראשי של פרדי מאק. "הביקוש הושפע מרוח נגדית של עלויות גבוהות, אך מלאי נמוך נותר הגורם העיקרי לעצירת מכירות בתים".
אינפלציה גבוהה דחפה את הפדרל ריזרב להעלות את הריבית שלו 11 פעמים מאז מרץ 2022, והעלתה את ריבית הפד לרמה הגבוהה ביותר מזה 22 שנים. שיעורי המשכנתא אינם בהכרח משקפים את עליות הריבית של הפד, אלא נוטים לעקוב אחר התשואה על האג"ח הממשלתי ל-10 שנים. ציפיות המשקיעים לאינפלציה עתידית, הביקוש העולמי לאג"ח אמריקאי ומה שהפד עושה עם שיעורי הריבית יכולים להשפיע על שיעורי הריבית למשכנתאות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה