נדל"ן ותשתיות
ראשון לציון מתרחבת: כ-2,700 דירות חדשות נבנות בשכונה החדשה
המועצה הארצית לתכנון ובניה אישרה להפקדה את התוכנית להקמת שכונת המגורים הראשונה שתיבנה מעל דיפו המטרו (תמ"א 70/א') בראשון לציון. במסגרת הפרויקט, ייבנו 2,700 דירות ב-26 בנינים ומרכז מסחרי חדש
המועצה הארצית לתכנון ובניה בראשות הרב נתן אלנתן, אישרה היום (שלישי, 6.6.23) להפקדה את התוכנית להקמת שכונת המגורים הראשונה שתיבנה מעל דיפו המטרו (תמ"א 70/א'). מדובר בתוכנית תקדימית מבחינת מורכבותה והיקפי הבינוי המוצעים בה שכן חלקה מתוכנן מעל מתחם התפעול של קו מטרו 1M המאושר.
בעולם קיימות דוגמאות למתחמים מסוג זה (המפורסם שבהם הוא "האדסון יארדס" בניו יורק) ואף בארץ מתוכנן בינוי מעל "דיפו 25" של הרכבת הקלה בירושלים אך השימושים מעליו מיועדים למבני ממשלה בלבד ובהיקף מצומצם בהרבה.
מטרת התוכנית היא ניצול מיטבי של חטיבת קרקע משמעותית בלב אזור הביקוש במטרופולין ת"א לצורך תוספת יח"ד משמעותית תוך הישענות על מערכות הסעת המונים הסמוכות למתחם.
התוכנית, המקודמת על ידי חברת נת"ע, הינה בשטח של כ-400 דונם, והיא ממוקמת במתחם "ראשונים" בדרום-מזרח ראשון לציון, בין הרחובות הרצל, תש"ח, רמ"ז וכביש 431. המתחם ממוקם בסמוך לתחנת רכבת ראשונים ובעתיד מתוכננת בו תחנת מטרו. בציר הרצל מתוכנן קו מתע"ן בתצורת BRT.
התוכנית מורכבת משני חלקים: חלק אחד יבנה מעל קרקע מלאכותית שתוקם מעל הדיפו בד בבד עם הקמתו. החלק השני יבנה בשטחים המקיפים את הדיפו ממזרח ומצפון (שטחי "עוטף הדיפו") על קרקע טבעית. יחד הם מהווים יחידה תכנונית אחת ורובע מגורים שלם המספק לתושביו את כל צרכיו.
התוכנית מושתתת על עקרונות תוכנית מתאר ארצית למרחב מערכת המטרו (תמ"א 70), אשר מתווה עקרונות לתכנון בסביבת תחנות מטרו ומצויה בהליכי אישור מתקדמים. בין היתר מושתת התוכנית על העקרונות הבאים: נפחי בינוי משמעותיים, עירוב שימושים ברמת המבנה והשכונה, רשת רחובות צפופה, פיתוח כיכר עירונית משמעותית בסמוך לתחנת המטרו ("כיכר המטרו") ותקני חניה מופחתים.
מפלס השכונה מתוכנן כמרחב המתעדף הולכי רגל, רוכבי אופניים ותחבורה ציבורית זאת ע"י מתן מדרכות רחבות המאפשרות נטיעות במספר שורות עצים ואיסור על חניה קבועה במפלס הרחוב פרט לחניות תפעוליות. שטחי המסחר נפרסו בחזיתות פעילות בעיקר באזור תחנת המטרו הסמוכה לרח' הרצל ולאורך השדרה הדרומית המחברת בין התחנה בצידה המזרחי לבין תצפית אל הדיפו בצידה המערבי.
התוכנית כוללת כ-2700 יחידות דיור חדשות שיוקמו ב-26 מבנים בגבהים מגוונים (8,20,24,25,26,28). דגש רב הושם על יצירת מגוון טיפוסי בינוי ועל יצירת בינוי מרקמי עד 8 קומות המאפשר עלויות תחזוקה נמוכות יחסית. מתוך כלל יחידות הדיור 30% יהיו דירות קטנות. כ-500 יחידות דיור יוקצו לטובת דירות קטנות וכ-260 ליחידות דיור קטנות מאוד ("מיקרו יוניטס"). בנוסף יוצעו 300 יחידות דיור עבור דיור מוגן אשר ימוקם בקרבת תחנת המטרו.
בנוסף ליחידות הדיור, התוכנית כוללת כ-14,000 מ"ר עבור שטחי מסחר שישולבו כחזיתות פעילות במבני המגורים והתעסוקה ו-250,000 מ"ר עבור שטחי תעסוקה. בנוסף התוכנית כוללת כ-20 דונם למבנים ומוסדות ציבור ושטחים מבונים בקומות הקרקע לטובת הקצאות ציבוריות במבני המגורים בהיקף של כ-4,500 מ"ר עיקרי. בנוסף, התוכנית מקצה כ-55 דונם שטחים פתוחים.
בנוסף, התוכנית כוללת גשר הולכי רגל אשר יחבר בין השכונה והשכונות מצפון לו אל אזור נופש מטרופוליני "האירוס" המתוכנן מדרום לכביש 431 ועתיד להוות ריאה ירוקה משמעותית בחלק זה של המטרופולין.
יו"ר המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, הרב נתן אלנתן: "אנו עמלים בתכנית שלנו ליצור סביבות מגורים בקרבת תחנות המטרו. אני רואה במטרו פרויקט חשוב וחיוני שיש בו לסייע לתכנון והקמת תוכניות רבות למגורים. המטרו הינו מגה פרויקט מבורך שיביא עימו הקלה על העומס בכבישים לתושבי המרכז. יש לדאוג שפרויקט המטרו יקודם ויבוצע במהירות ולמנוע כל שיהוי ועיכוב בו".
עוד ב-
מנכ"ל מנהל התכנון, רפי אלמליח: "מינהל התכנון ממשיך לקדם בכל הכוח תוכניות מגורים בסביבת תחנות המטרו. אסור להפסיק את קידום פרויקט המטרו במדינת ישראל הן ברמת התכנון והן ברמת הביצוע, לרבות תקצוב הפרויקט, שהינו פרויקט התשתיות הלאומי הגדול ביותר בתולדות מדינת ישראל. המטרו הוא פרויקט חיוני וקריטי לגוש דן ובלעדיו אזרחי ישראל יעמדו בפקק מהרגע שיצאו מהבית". התוכנית נערכה על ידי גורדון אדריכלים ומתכנני ערים בע"מ.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה