נדל"ן ותשתיות

מהנדס העיר ירושלים: "ב-2040 נגיע למיליון וחצי תושבים"

?הועידה הלאומית לפינוי-בינוי 2021 יצאה לדרך, מתכננת מחוז ירושלים: "אנחנו מדינה שרוצה להיות בעולם הראשון אבל מתרבה בקצב של העולם השלישי. ציפוף הוא הכרח", היזם אורן כהן: "מחירי הפרויקטים הם עד 90 אלף שקל למ"ר. לישראלים אין יכולת להתחרות בתושבי חוץ"
כפיר אדר | 
עיריית ירושלים (צילום wikipedia)
הועידה הלאומית לפינוי בינוי 2021 של מרכז הבניה הישראלי נפתחה היום (ראשון) בירושלים עם שורת דיונים באתגרי השעה בענף הפינוי-בינוי. האירוע נערך בהשתתפות בכירי פקידי הממשלה, ראשי הרשויות, היזמים ואנשי המקצוע המובילים בענף ההתחדשות העירונית ובתחום הנדל"ן בכלל.
האירוע פתח פאנל אשר התמקד בירושלים כמודל לעיר מתחדשת בישראל. לדברי שירה תלמי בבאי, מתכננת מחוז ירושלים: "ירושלים נושאת בנטל כבד מאד. הרשות החליטה להכניס פנימה עוד ועוד אוכלוסיה, כי היא מאמינה שזה הדבר הנכון לעיר הזו, והמשמעות היא צורך לצופף. יש אנשים שעדיין לא הבינו מה המשמעות של מדינה שמכפילה עצמה כל 3 עשורים. יש פה קונפליקט. מצד אחד מדינה שרוצה להשתייך לעולם ראשון, שבפועל מתרבה כמו עולם שלישי. הדרך לפתרון זה קודם כל לראות את המציאות, ולהבין שחייבים לצופף. ואני חושבת שירושלים שם". את הפאנל הנחה יו"ר מרכז הבניה הישראלי ערן רולס.
מהנדס העיר ירושלים יואל אבן: "בירושלים גרים היום כמיליון איש. הבאה בתור היא תל אביב עם 400 אלף איש, זה לא אותו סדר גודל. עשירית מאוכלוסיית המדינה גרה כאן. המשמעות היא צורך בפיתוח אינטנסיבי. הצפי שלנו הוא שבעוד 20 שנה יחיו בירושלים 1.5 מיליון תושבים, ואנחנו רוצים לייצר עוד ועוד יחידות דיור ומקומות תעסוקה ושטחי מסחר".
אייל חיימובסקי, מנכ"ל הרשות לפיתוח ירושלים (הרל"י), התייחס לכמה מפרוייקטי הדגל בתחום ההתחדשות העירונית, בהם התוכנית לחידוש אזור התעשייה תלפיות: "התוכנית יושבת על 1000 דונם במרכז העיר, על תוואי הרכבת הקלה וכביש הכניסה החדש לעיר כביש 16. זה עבר את כל השלבים התכנוניים ואפשר לצאת לדרך. מדובר באזור העתיד של ירושלים. הוא מאופיין בעירוב שימושים, הצעירים רוצים את הכל קרוב, מקום העבודה, חדר כושר, מסחר. החזון הוא להביא קהל של זוגות צעירים, חלקם דור שני שגדל פה בעיר ורוצה להישאר בירושלים".
גלעד בר אדון מנכ"ל חברת מוריה, חברה בת של עיריית ירושלים: "היזמים הם אנשים עם חזון. הם רואים שחצי מהעיר חפורה ומבינים את גודל המהפך. אנחנו נוגעים כמעט בכל פינה בעיר – קווים חדשים של הרכבת הקלה שדרוג של כל הכניסות לעיר, אלפי מקומות חניה 'חנה וסע' ושבילי אופניים. כל אלה מהווים פלטפורמה נהדרת לפיתוח".
אסי טוכמאייר, יו"ר חברת ישראל-קנדה, התייחס למגדל 'מידטאון ירושלים' שהחברה בונה במתחם הכניסה לעיר, והעריך את כלל ההשקעה בפרויקט במעל 2 מיליארד שקלים. "כשיזם בא ושם סכום שכזה על פרויקט אחד בלבד, ברור שזה קורה עם הרבה פרפרים בבטן. רצינו לשחזר את ההצלחה של מידטאון בירושלים. אבל ירושלים זו לא עוד עיר, יש המון כבוד לעיר, להיסטוריה שלה ולמה שהיא מייצגת. פנינו לכל אדריכל מוביל בארץ, וכמה בעולם, להתייעץ איך בונים מגדל שממשיך לתת כבוד לעיר. התוצאה היא שימור של מבנה בית החולים ההיסטורי שערי צדק שישמש למלונאות, ומעליו מגדל שישלב זכוכית ברזל ואבן ירושלמית".
היזם אורן כהן המתמחה בפרוייקטי יוקרה הפועל בעיר, התייחס לפלח שוק היוקרה המיועד בעיקר לתושבי חוץ: "הביקושים שאנחנו מרגישים הם מכל העולם, השוק הישראלי כמעט לא רלוונטי. במרכז העיר נבנים פרוייקטים שבהם כל דירה נמכרת לפי שווי של 60 עד 90 אלף שקל למ"ר בנוי, ועשרות מיליוני שקלים בסך הכל. לישראלים אין יכולת להתחרות עם רוכשי החוץ, אבל אלו רוכשים שתורמים רבות לכלכלת העיר. העיר צריכה לחבק אותם, זו האליטה של היהדות העולמית, בתחומי הפיננסים, המסחר, הטכנולוגיה".
נחשון קיויתי בעלים ויו"ר של קבוצת ב.ס.ר, הבונה את פרויקט ב.ס.ר במחנה יהודה: "יש לי עבר בעיר ומבחינתי הכניסה של החברה זו סגירת מעגל. זיהינו את הפוטנציאל במחנה יהודה, מדובר בפוטנציאל עצום. גם התל אביבים אוהבים את מתחם השוק, ובאים לבלות בו. זה לא קשה בסך הכל 50 דקות רכבת. כשדיברתי פעם עם ראש העיר הוא אמר לי שהחלום שלו זה שהיזמים התל אביבים יגיעו לירושלים ויבנו גם פה את המגדלים, בכל העוצמה שיש בהם. זה כבר לא חלום, עכשיו זה קורה".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה