נדל"ן ותשתיות

בעקבות ההסלמה בצפון: שברון מקפיאה את הרחבת מאגר לוויתן, היצוא יושפע

בחודש יולי החלו העבודות על הנחת הצינור השלישי של מאגר לוויתן, האחראי על 78% מיצוא הגז של ישראל. הצינור היה אמור להתחיל להזרים גז כבר במחצית השנייה של 2025. עקב המצב בצפון החליטה חברת שברון לעצור את העבודות, מה שיוביל לעיכוב של חצי שנה לפחות בהשלמת העבודות. העיכוב לא צפוי לגרום למחסור בגז במשק המקומי אלא רק ביצוא
מערכת ice | 
מאגר לווייתן (צילום פלאש 90)
בעקבות המתיחות בצפון, חברת שברון המחזיקה ב־39.66% ממאגר לוויתן החליטה לעצור את העבודות על הנחת הצנרת הימית בפרויקט לוויתן. ההחלטה תגרום לדחייה משמעותית בהשלמת הצינור השלישי, ההערכה היא שמדובר בעיכוב של כחצי שנה לפחות. העיכוב לא צפוי לגרום למחסור בגז במשק המקומי, אלא להשפיע רק על כמות הגז המיועד ליצוא.
ניומד אנרג'י, המחזיקה בכמחצית ממאגר לוויתן, הודיעה כי שברון החליטה להשהות את העבודות עד אפריל לכל הפחות. הדבר תלוי במצב הביטחוני וביכולת הקבלנים לבצע את העבודה. הדחייה הצפויה תפגע בתזרים המזומנים של השותפות במהלך 2025, אך לא תשפיע באופן מהותי על השווי הכללי של הפרויקט.

המשמעות של החלטת שברון היא דחייה של לפחות חצי שנה בהשלמת הפרויקט. אף שבשנה שעברה חלה עלייה של 3.5% בתצרוכת המקומית ו-21% ביצוא, העיכוב לא צפוי להשפיע על אספקת הגז לשוק המקומי. 
מאגר לוויתן היה מקור עיקרי ליצוא הגז של ישראל, כאשר 78% מהיצוא בשנת 2023 הגיע ממאגר זה; 75% מיצוא הגז היה למצרים, 25% לירדן. הפסקות יזומות בהפקה התרחשו בשל המצב הביטחוני, מדברי ניו מד עולה כי הפגיעה בהיקף ההפקה עד כה לא היתה מהותית ביחס לסך הייצור השנתי. פרויקט הנחת הצינור התת-ימי כ-120 ק"מ מערבית לחיפה החל ביולי האחרון ונועד להגדיל את כמות הגז המיוצרת מדי יום בישראל. תחילת הזרמת הגז בצינור תוכננה למחצית השנייה של 2025.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה