נדל"ן ותשתיות

בשורת ענק לשוכרי ורוכשי הדירות בישראל: חוקים חדשים למתווכים

ועדת הפנים והגנת הסביבה אישרה את תקנות המתווכים במקרקעין. התקנות מסדירות את כללי האתיקה וההתנהגות המצופים ממתווך במקרקעין המקבל את רישיונו ממשרד המשפטים. יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה, ח"כ יעקב אשר: "מצפה כי יתבצעו פעולות הסברה והטמעה של התקנות בצורה מקצועית"
מערכת ice |  1
נדל"ן בארץ (צילום shutterstock)
ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת אישרה היום (שני) את תקנות המתווכים במקרקעין (אתיקה וחובות מקצועיות), שהגיש משרד המשפטים.  התקנות מפרטות, בין היתר, את חובות המתווך במקרקעין כלפי לקוחותיו; חובה על המתווך להעניק שירות מקצועי תוך הקפדה על יושר ועל חובת תום הלב ושמירה על כבוד המקצוע, המתווך לא ינקוט באמצעים המהווים השפעה בלתי הוגנת על לקוחותיו.
כך לדוגמה, לא ינצל מוגבלות של הלקוח לצורך קידום העסקה, חובת הצגת רישיון תיווך במקרקעין,  חובת הסבר ותרגום ללקוח בטרם חתימה על טופס הזמנת שירותי תיווך, מסירה ללקוח מידע מבעל הנכס המפורט בתוספת לתקנות, כגון: רטיבויות בנכס, חריגות בנייה, ליקויים מהותיים בתשתיות הנכס תביעות או זכויות הנוגעות לנכס ועוד. באם סירב בעל הנכס יציין המתווך את הסירוב ולאחר שעשה מאמץ סביר לקבלו.

עוד קובעות התקנות חובת מסירת ושמירת מסמכים, חובת גילוי על קשר עם גורמים אחרים איסור הערמת קשיים לקשר ישיר בין הצדדים לעסקת מקרקעין ועוד. יו"ר הוועדה, ח"כ אשר, אמר כי התקיימו מספר ישיבות כאשר נעשה ניסיון לגשר על חלק גדול מהפערים. הוא ציין כי נוסח הוועדה גובש לאחר הסכמות וחלקם יוכרעו בדיון. לסיכום ביקש יו"ר הוועדה, ממשרד המשפטים לבצע פעולות הסברה והטמעה של התקנות בצורה מקצועית לאחר אישורן.
במהלך דיוני הוועדה ציינו אנשי משרד המשפטים כי חוק המתווכים שנחקק ב- 1996 עבר תיקון ב-2012 אבל בשלושים השנה שחלפו עולם הנדל"ן השתנה משמעותית. ראש האגף להסדרת מקצועות במשרד המשפטים, עו"ד עמיר הרן, ציין כי כיום ישנם 21,290 מתווכים פעילים המשלמים אגרה ויש להגדיר בצורה טובה יותר את מקצוע המתווך, דבר אשר ישפר את השירות שמקבל האזרח.
עוד ציינו, כי מסקר שביצע המשרד עולה, כי יש פערים משמעותיים בין עסקאות מכר לעסקאות שכירות או פערים בקבלת שירותי הליבה הניתנים ע"י מתווכים. למעלה משלושים אחוז טענו שהמתווכים לא פעלו בהגינות ואף מסרו מידע שגוי על הנכס, או כאלה שטענו כי נטל התשלום הושת על מי שקנה את הנכס והרבה פעמים בכלל לא קיבל שירות מהמתווך.
עו"ד נוי חסון, תובעת משמעתית במשרד ציינה, כי מרבית הערות לשכת המתווכים הוטמעו בתקנות. עוד ציינו הנציגים, כי ההסדרה עשויה לחסוך למשק 196 מיליון ש"ח בשנה, מאחר שהיום נעשות טעויות בעסקה שמובילות בין היתר לתביעות אזרחיות שעולות כסף. הם הוסיפו, כי בכוונת המשרד לבחון את ההשפעות בתוך 5 שנים מפרסום התקנות על מנת לבדוק האם הושג היעד. 
נציגי המתווכים אמרו, כי שער הכניסה לעולם התיווך הוא די קל והרבה נכנסים אליו, דוגמים אותו ויוצאים החוצה אחרי פרק זמן קצר וזה מייצר פגיעה. יש להיזהר לא להשית יותר מידי הוצאות על המתווך כי "בסוף זה יתגלגל אל הלקוח" ובנוסף, העלו חשש כי התקנות יהוו עודף רגולציה העלולה לפגוע בלקוחות. יושב ראש לשכת מתווכי הנדל"ן הארצית, איציק לוי, אמר כי הם מקווים שזה צעד ראשון לקראת המשך הסדרה של עולם התיווך, כולל הכשרות מקצועיות והעלאת ערך מקצוע התיווך בישראל לטובת הצרכנים בישראל.
סגנו, אסף אפשטיין הוסיף, כי ציבור הלקוחות יבין את חשיבות המתווך כאיש מקצוע משמעותי בתוך עסקת הנדל"ן שינהל בפועל את העסקה, תוך הקפדה על: מסירת נתונים מפורטים, מצב הנכסים, ועוד. במסגרת התקנות שאושרו הוכנס שימוש חדש וקבוע בשאלון מפורט אשר יהווה כלי עבודה בהצגת נכסים ללקוחות. כאמור, לאחר הצבעה אישרה הוועדה את התקנות.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    מתווכים
    אזרחית ותיקה 07/2024/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הגיע הזמן לעשות סדר בנושא מתווכים ,יש גם תופעה שהם הפכו לגילדה ויש מקומות שאי אפשר למכור דיקה באופן עצמאי, חבל שלא מיישמים את כללי ההגינות וכללי האתיקה גם על עורכי הדין
    סגור