נדל"ן ותשתיות

בנק לאומי ועיריית ת"א בעסקת מיליונים ואיך קשור מרכנתיל לסיפור?

אחרי שוויבוקס עברה את כל התהליך לקראת הנפקת אג"ח, החליט בנק לאומי שהוא מסתער על העסקה ואיך קשור בנק מרכנתיל דיסקונט לסיפור? וויבוקס היא אחת מחברות הנדל"ן המעניינות בבורסה והכסף היה אמור לממן דיל עם העירייה. כל הפרטים | בלעדי
ניצן כהן |  1
חנן פרידמן (צילום Magma Images, אורן דאי)
רגע לפני ההנפקת האג"ח של וויבוקס, בנק לאומי נתן לחברה הצעה מפתה וההנפקה בוטלה. למעשה וויבוקס הייתה מעוניינת להנפיק אג"ח בהיקף לא גדול של 220 מיליון שקל אולם בנק לאומי החליט שהוא הופך להיות אגרסיבי בעסקה הזו והחברה ביטלה את ההנפקה ולקחה מימון מלאומי.
באופן מוזר למדיי בנק לאומי הכניס לעסקה את מרכנתיל דיסקונט שלא נחשב לבנק שנותן מימון לחברות נדל"ן, בטח בעסקה שנחשבת ללא גדולה, ושיש בה בטוחה קשיחה בדמות שיעבוד ראשון על נכס אטרקטיבי.
נסביר לרגע את העסקה. וויבוקס שנמצאת בשליטת משפחת גורסד ובין בעלי מניותיה ניתן למצוא שמות נוצצים כמו דוד פתאל שמחזיק באמצעות פתאל החזקות 8% מהחברה ואיש העסקים יצחק תשובה שמחזיק בכ-12% מהחברה באופן ישיר.
הסיפור הגדול של העסקה הזו הוא כזה: כשנכסים ובניין של צחי נחמיאס הייתה צריכה לממש נכסים היא מכרה את בית רומנו בתל אביב לוויבוקס. העיריה עמדה על הרגליים האחוריות ולא איפשרה לוויבוקס לממש זכויות בניה בבניין אולם אז בהפתעה הגיע הסכם במסגרתו העבירה החברה את בית רומנו לעיריית תל אביב וזו בתמורה איפשרה לחברה לנייד את זכויות הבניה לפרוייקטים אחרים שלה בתל אביב.
למעשה העירייה איפשרה לוויבוקס לבנות 20 קומות נוספות בפרויקטים ברחבי תל אביב בין היתר בפרוייקט שלה בגת רימון וברחוב יצחק שדה בתל אביב.
כך או אחרת, בית רומנו היה משועבד לחטובת מחזיקי האג"ח של החברה (סדרה ד') ומכאן שנוצר הצורך לפרוע את האג"ח. כדי לעשות את זה החברה עשתה את המובן מאליו וכאן היא בחרה בהנפקה של סדרה חדשה שהתמורה שתנבע לה ממנה תשמש לפירעון החוב למחזיקי אג"ח ד'.
אז נכנס בנק לאומי לתמונה ולמעשה כשכל התהליך היה מוכן כבר והתעכב מסיבות שונות ומשונות, נתן לחברה הצעה מעניינת של הלוואה בנקאית בריבית פריים בתוספת של 1% עד 2% וזו ריבית נמוכה מאוד ביחס למה שהולך היום בשוק.
מה שלא ברור בכל התהליך הזה הוא מדוע הכניס בנק לאומי את מרכנתיל דיסקונט לעסקה שכן מדובר בעסקה שנחשבת ללא גדולה במיוחד במונחים בנקאיים ולבנק לאומי יש היכרות עם הנכסים של וויבוקס. לאומי מקבל שיעבוד ראשון על נכס של החברה (נזכיר שלוויבוקס יש נכסים במקומות שנחשבים לאטרקטיביית בתל אביב) ומכאן שלא ברור מדוע לאומי בחר לשתף את כל הטוב הזה עם מרכנתיל.
כך או אחרת, עסקאות מהסוג הזה מלמדות על התחרותיות העזה שיש בשוק ההון על עסקאות שנחשבות לטובות כשהיתרון של הבנקים הוא במהירות התגובה (לקחת זמן קצר יחסית מהרגע שלאומי החליט שהוא הולך על העסקה עד שהיא נעשתה בפועל) ובדיסקרטיות שלה בעוד שבעסקאות בשוק האג"ח התהליך הוא ארוך יותר אבל הוא מאפשר גמישות לחברות לצמצם חלק ממנו במעלה הדרך או לפרוס אותו טוב יותר וכן הלאה.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    סיפור מעולה
    מירב 07/2024/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ממש
    סגור