נדל"ן ותשתיות

סערה בענף הנדל"ן בישראל: חברות בנייה זרות יילחמו בקבלנים?

צעד משמעותי נוסף לקידום ענף הדיור בישראל: משרד הבינוי והשיכון פרסם קול קורא חדש לחברות בנייה זרות לצורך ביצוע עבודות בנייה למגורים בישראל

מערכת ice |  3
אילוסטרציה AI
קול קורא החדש פורסם על ידי משרד הבינוי והשיכון על מנת לייצר מענים  מיידים לענף הנדל"ן, באמצעות הרחבת מספר חברות הביצוע בישראל, הרחבת מספר המדינות מהן חברות יוכלו לגשת לקול הקורא, במטרה לשמור על הרציפות התפקודית בענף הבנייה. 
במסגרת התהליך החברות שיגישו מועמדות לקול הקורא, יעברו הליך בחירה מוקפד ומחמיר, במהלכו יהיה עליהן להוכיח ניסיון בינלאומי בבנייה באיכות גבוהה, יכולות ביצוע בטכנולוגיות מתקדמות ואיתנות פיננסית.

החברות הזוכות יורשו לבנות בישראל יחידות דיור ולנהל פרויקטים של בנייה למגורים כגורם האחראי על כל ההיבטים ההנדסיים והביצועיים של הפרויקט, הן יחויבו לבנות בהיקף בנייה למגורים של מאות אלפי מ"ר במהלך תקופת עבודתן בישראל. החברות יירשמו במאגר לתקופה של 5 שנים, עם אפשרות הארכה של  3 שנים נוספות, בהתאם  לעמידה בקריטריונים ותנאי הקול קורא.
משרד הבינוי והשיכון יבצע בדיקות מעקב שוטפות במהלך כל תקופת רישומן של החברות במאגר, זאת בכדי לוודא שהחברה מבצעת בנייה למגורים בישראל כקבלן או כיזמיות עם חברה ישראלית, בהיקף המפורט בקול הקורא.
קול הקורא החדש שמפורסם כעת כולל בתוכו מספר שינויים, זאת לאחר שבוצעה הפקת לקחים מסבבים קודמים, במטרה להרחיב את  איכות וסוג החברות שיכולו לגשת. השינויים המרכזיים: רק חברות  ממדינות ש*אינן* נמנות בקרב דירוג הסחר הגבוה ביותר ( tier 3 ) יוכלו לגשת לקול קורא, יינתן יתרון לחברות בעלות ניסיון בדגש על מגורים ובדגש על בניה לגובה, תינתן עדיפות לחברות עם ניסיון בנייה בינלאומי רחב, על מנת לעודד חברות מערביות בינלאומיות לגשת לקול קורא, ⁠תינתן אפשרות להבאת עובדי החברה ממדינות בהן כבר בנתה פרויקטים משמעותיים ולא רק ממדינת המקור של החברה. 
שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף: "משרד הבינוי והשיכון פועל ביתר שאת על מנת להגדיל את היצע הדיור בישראל ולשמור על רציפות העבודה בענף הבנייה בימים אלו ולטווח הארוך. צעד זה יאפשר בהקדם תחילת עבודה של חברות חדשות באמצעותן יגיעו ארצה אלפי עובדים בטווח קצר ללא צורך בביורוקרטיה. קול הקורא מתווסף לצעדים נוספים שאנו מבצעים בכדי לסייע להשלמת פרוייקטי בנייה, כמטרה מרכזית לשמור על חוזקו של ענף הדיור שמהווה קטר משמעותי של המשק הישראלי.״
מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, יהודה מורגנשטרן: "פרסום הקול הקורא החדש, מצטרף למגוון פעולות שהמשרד מבצע בכדי לתת מענה לצרכים שעולים מן השטח בתקופה האחרונה יזמנו הבאה פרטית של עובדים ללא צורך במיונים ועל סמך ניסיון, הגדלת המכסה במסלול הפרטי ומהלכים נוספים נמצאים על שולחן הדיונים גם היום. פרסום הקול קורא מטרתו לגייס חברות בנייה גלובליות ואיכותיות, בעלות ניסיון רב, שיגיעו ארצה בהקדם. החברות החדשות יצטרפו לחברות הביצוע שכבר בארץ ולעשרות אלפי עובדים מקומיים וזרים שמגיעים כל יום לאתרי הבנייה ובונים את ארצנו. זהו צעד משלים למכרזים הרבים שנסגרים בהצלחה בתקופה האחרונה, לאור תכנית האצת הנדל״ן שמבצע המשרד בשיתוף הרשויות המקומיות במסגרתו כמיליארד ₪ יופנו לענף בדרכים שונות. אני צופה כי הקול קורא והוצאתו לפועל בשטח יהווה נקודת מפנה משמעותית וחיובית לענף הנדל"ן בישראל.״
מהתאחדות הקבלנים הקבלנים בוני הארץ נמסר בתגובה: "מדובר בהחלטה אומללה שמפקירה את ענף הבנייה בשיא מלחמה מהקשות בהיסטוריה שלנו ובשיא המשבר החמור ביותר בענף הבנייה והתשתיות מקום המדינה שלו אחראית הממשלה הזו. זו החלטה שבאה לאחר 9 חודשים שבהם המדינה, בפעולותיה שלה, הביאה לשיתוק מלא או חלקי של רוב קבלני הביצוע בישראל. אין כאן בישראל מחסור בחברות בנייה – לאלפי קבלני ישראל חסרים עשרות אלפי עובדים שעבודתם הופסקה בהחלטת המדינה.
"הממשלה החליטה על הבאת עובדים זרים ובמקום להשקיע מאמץ אדיר בהשלמת פרויקט זה, היא מציעה כעת מצב בו קבלני הביצוע שמעסיקים מעל 300 אלף ישראלים יחוסלו בידי חברות זרות. ניתן היה להבין לו הממשלה היתה קובעת שקבלנים ישראלים יוכלו להעסיק קבלני משנה זרים, אך גם זה לא הוחלט. הבאת קבלנים זרים נוסתה על ידי ממשלות קודמות ומעבר לפגיעה בחברות מקומיות ועובדיהן לא הביאה שינוי בשוק. ההתאחדות, בשם קבלני ישראל מתנגדת בחריפות להחלטה זו ותפעל בכל הדרכים שעומדות לצידה לשם ביטולה".
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    מעניין, מצד אחד הם אומרים התחלות הבנייה ירדו מצד..
    ישראלי מודאג 07/2024/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שני הם אומרים שאין צורך להכניס חברות זרות, לא הבנתי אתם מצליחים לבנות בקצב הרצוי או לא ? נראה שמה שמעניין אתכם זה לא הקצב אלא הכסף.
    סגור
  • 2.
    סבבה כל הכבוד (ל"ת)
    ין 07/2024/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    תקופת הבקשות והאחריות
    זאב 07/2024/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    איך מבטיחים שחברות זרות יהיו בארץ גם למשך 7 השנים לאחר סיום הבניה (תקופת הבדק) על מנת לתקן את הנדרש עפ"י חוקי הבניה בארץ?
    סגור