נדל"ן ותשתיות

14% מתושבי קריית שמונה הכריזו: לא נחזור לעיר - איך תתמודד המדינה?

בכנס השנתי של תכנון ובנייה של משרד אגמון עם טולצינסקי השתתפו גורמים בכירים רבים. במהלך האירוע דנו בנושא שיקום האזורים המפונים ובמשבר בענף הנדל"ן והדיור. "אצבע הגליל תהיה ריקה למשך שנתיים" הזהירה מהנדסת העיר הצפונית
מערכת ice |  1
אזור פגיעת הרקטה בקריית שמונה (צילום פלאש 90/ אייל מרגולין)
הכנס השנתי של לתכנון ובנייה של משרד אגמון עם טולצינסקי התקיים היום (שלישי). בכנס השתתפו בכירים במשק, ביניהם מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון ופוליטיקאים שונים ובכירים בשלטון המקומי. בכנס דנו במשבר החמור בענף הבנייה, במחסור בכוח האדם וכן במצב שיקום האזורים המפונים בצפון ובדרום. 
יהודה מורגנשטרן, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, התייחס לקושי החזרה לישובים המפונים: "הקושי בצפון הרבה יותר גדול מהדרום", לדבריו, הפתרון לבעיה הוא בנתינת תמריצים כלכליים לתושבי הצפון: "אם ניתן תמריץ כלכלי מרבית תושבי הצפון יחזרו". גם מהנדסת העיר של קריית שמונה השתתפה בדיון ואמרה: "אנשים לא יחזרו ללא מסגרות בתי ספר ותעסוקה". היא אף הזהירה ואמרה: "אצבע הגליל תהיה ריקה למשך שנתיים". 
הנתונים שהוצגו בכנס מצביעים על כך ב-14% מתושבי קריית שמונה הצהירו שלא יחזרו לעיר ועוד 34% עדיין מתלבטים בנושא. בכנס השתתף ח"כ יעקב אשר והתייחס לסחבת בקבלת החלטות וביצוע תהליך השיקום. אשר הציע לתת למנהלות התקומה בדרום ובצפון לעבוד כמו תאגיד. "ההצעה שלי לתת למנהלות האלה לעבוד כמו תאגיד - תן לי את הכסף, תקבע לי את המטרות ותן לי לעבוד. תאגידים עצמאיים מפוקחים ע"י המדינה אבל לא מנוהלים על ידה". ראש העיר דימונה התייחס לעניין השיקום וגרס כי הפיתרון הוא נתינת כוח לשלטון המקומי: "לא צריך פרוייקטור", אמר ביטון. בכך הדהד את הדברים שאמר בדיון בכנסת בנושא חוק הרבנים בנושא נתינת כוח לשלטון המקומי. 
מלבד נושא השיקום, בכנס דנו גם במשבר בענף הבנייה ובמחסור החמור בידיים עובדות. בנוגע לפתרון המשבר, אמר יו"ר התאחדות הקבלנים ראול סרוגו כי "חייבים להכפיל את כמות הבנייה בישראל". בנוגע למחסור בכוח האדם התייחס מורגנשטיין למהלכים להכנסת עובדים זרים וטען כי הפתרון הוא לא בהבאת עוד כוח אדם ממדינות אחרות, אלא אישור מחודש של כניסת פועלים פלסטינים. 
אדר' גיא דוננפלד, מנכ"ל איגוד מהנדסי ואדריכלי הערים ומהנדס העיר בית שמש, אמר:
"יש חובה לחזק את הוועדות המקומיות ולתגבר אותן בתקנים וכוח אדם איכותי. הן מכירות בצורה הטובה ביותר את צרכי התושבים יודעות הכי טוב לקדם תכניות והיתרים בהתאם לצרכים ביישובים השונים. מי שמקדם תכנון ורישוי "על הראש" של הוועדות המקומיות פוגע ביזמים ובתושבים".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    כשממשלה מפקירה את הצפון
    קוקרצה 07/2024/02
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אין פלא שזאת התגובה של האזרחים אבל ממזמן למדנו שהם משעממים את הקיסר .. רק חבל שהם ממשיכים להצביע לו
    סגור