נבחרת אייס

נדפק לכם השכל? הגדלה במספר העובדים הזרים היא שגיאה היסטורית | פרופ' ירון זליכה

הממשלה החליטה להגדיל את מכסת העובדים הזרים הנכנסת לישראל בעקבות לחץ מצד המעסיקים. לא נותר איש שיעמוד בלחצים של אינטרסנטים ובעלי עניין? או בעברית קצת פחות מנומסת, נדפק לכם השכל? 
פרופ' ירון זליכה
פרופ' ירון זליכה |  17
צילום shutterstock, פלאש 90/ משה שי
בחסות המלחמה בעזה החליטה הממשלה להרחיב באופן דרמטי את מספר העובדים הזרים שיורשו להיכנס לישראל עד לשיעור של 3.3 אחוזים מכלל האוכלוסייה, או במילים אחרות כשלוש מאות ושלושים אלף נפש שיהוו שיעור שיא של כמעט שמונה אחוזים ממספר המועסקים בישראל. אחד מכל שלושה עשר מועסקים. נוסף על ההרחבה האדירה במספר העובדים הזרים יוסרו ההגבלות הענפיות והעובדים הזרים יורשו לעבוד בכל ענפי המשק. שתי ההתפתחויות (היינו הרחבת מספר העובדים הזרים והסרת המגבלות הענפיות) הן שגיאה קולוסאלית שתהווה בכייה לדורות.
הלחץ על הרחבת מספר העובדים הזרים ועל הסרת המגבלות הענפיות בא מצד המעסיקים. הענפים אשר כניסת עובדים זרים אליהם היא בעייתית מכסים כמעט את כל המשק. 
ראשית, ענף הבניה. ענף זה מפגר באופן ניכר אחר ההתפתחויות הטכנולוגיות במערב. יותר מדי שנים הסתמך ענף הבניה על עבודה זולה של פועלים פלסטינים מיהו"ש ועזה אשר דחקה את כניסתן של שיטות בנייה מתקדמות ושל טכנולוגיות וציוד המקובלות במערב. הרבה יותר זול היה לקבלנים להעסיק פועלים פלסטינים זולים מאשר להשקיע בציוד ובטכנולוגיה וללמוד שיטות בניה חדשות. זול לקבלנים אך יקר מאוד למשק הישראלי כמו גם למשק הפלסטיני. 
באחד מהטורים בעבר הרחבתי על הנזק שגרמה העבודה הזולה למשק הפלסטיני ואילו הנזקים למשק הישראלי ברורים. העבודה הזולה כביכול טומנת בחובה תהליכי בנייה ארוכים אשר בהתחשב בעלויות הדיור בישראל מביאים לאובדן תשואה יקר על ההשקעה הפרטית בדיור. זאת ועוד, ההשלכות הביטחוניות ברורות ואילו הנזקים למשק הפלסטיני גורמים להקצנה שמביאה בתורה לעלויות ביטחוניות נוספות. הכניעה המחודשת לקבלנים וחוסר הנכונות לשלם את המחיר קצר הטווח של היעדר מספר מספיק של פועלים יביא לכך שנשלם על הטעות הזו בריבית דריבית לאורך הרבה שנים קדימה. 
בהקשר זה, אני מודע לדמגוגיה שמפיצים הקבלנים לפיה החוסר בפועלים מביא לעליית מחירי הדיור. קוראי טור זה יודעים כי המדובר בהבל הבלים. בעיית מחירי הדיור נובעת אך ורק מהמדיניות הכושלת של ממשלות ישראל אשר דרך יוקר המחיה ועיוותי מיסים מדכאים את הצמיחה במשק ובעקבותיה צומחים ביקושים מלאכותיים לדיור. לא בכדי שנותיי באוצר (2003 – 2007) התאפיינו בצמיחה מאוד מהירה ובירידה של מחירי הדיור (לשפל של שמונים משכורות בלבד לדירה ממוצעת אותו לא ידענו עשרות בשנים). את הצמיחה הממשלה לא רוצה להביא כיוון שהיא תחייב אותה להילחם במונופולים, ביבואנים בלעדיים, בבנקים, בחברות ממשלתיות ובעוד גורמי כוח. אחת התוצאות היא כאמור עליית מחירי הדיור. אך במקום לאחוז את השור בקרניו מבלבלים לנו את המוח עם הטענה שהחוסר בעובדים זרים הוא שמביא לעליית מחירי הדיור. 
שנית, ענף ההייטק. ענף זה דרש בעבר הכנסת עובדים זרים אולם במהלך כהונתי בלשכת ראש הממשלה בשנים 1996 – 1998 שכנעתי בעצמי את ראש הממשלה נתניהו למנוע כניסה של עובדים זרים לענף חשוב זה. ידענו אז לעמוד בלחץ של בעלי החברות וראשי איגוד ההייטק הישראלי. בנימה אישית אומר כי התפקיד שגילמתי במניעת כניסת עובדים זרים לענף ההייטק זיכה אותי בהתקפה הראשונה נגדי מאז ומעולם בעיתון העסקים גלובס. מאז זכיתי לעוד עשרות התקפות בעיתון זה וכמעט אף פעם לא לשבחים. האנגלים אומרים כי הכבוד מחייב ואילו בישראל כנראה מקובל יותר שהאינטרסים מחייבים.  
מכל מקום, המחסור בעובדי הייטק בישראל דוחף את שכרם למעלה ולכן מדרבן את הצעירים והצעירות הישראלים ללמוד מקצועות טכנולוגיים, מביא לשיפור הפיריון בחברות, לביקוש גדול עוד יותר לעובדים הצעירים והכול חוזר חלילה. זה למעשה מה שעומד מאחוריי מנוע ההייטק שלנו. לעולם לא היינו מגיעים לרמה כה גבוהה של עשרה אחוזים מהמועסקים בענף ההייטק אילו הכנסנו בזמנו עובדים זרים לענף. אמנם האינטרס קצר הטווח של בעלי חברות ההייטק (כמו של הקבלנים) יהיה להכניס עובדים זרים אולם האינטרס ארוך הטווח של ישראל שונה תכלית השינוי. 
שלישית, ענפי המסחר והשירותים שבהם טמון עיקר פוטנציאל התעסוקה של שכבות הביניים והשכבות הנמוכות. תחרות ישירה של עובדים זרים בענפים שבהם מועסקים שכבות רחבות בציבור הוא מסוכן. הוא יביא לאבטלה במשק וללחצים לירידת שכר אשר גם כך הוא נמוך מאוד בישראל. זאת, להבדיל מענפים כמו חקלאות, בניין וסיעוד שממילא הישראלים, כמו חבריהם במערב, לא מעוניינים לעבוד בהם.  
ועוד לא אמרתי מילה על עלויות השיכון של עובדים אלה שיביאו לזינוק במחירי שכר הדירה שגם כך הגיעו לרמות מסוכנות. ואף מילה על כך שקל להכניס פועלים זרים אך קשה מאוד להוציא אותם. ואף מילה על המתחים החברתיים שיתלוו למגורים בשכנות עם עובדים זרים. 

האם בממשל הישראלי על כל רבדיו מהפקידות דרך הפוליטיקאים משני המחנות וכלה במנהיגים לא נותר איש שיחשוב שני צעדים קדימה? לא נותר איש שיעמוד בלחצים של אינטרסנטים ובעלי עניין? או בעברית קצת פחות מנומסת, נדפק לכם השכל? 
הכותב הוא ראש ביה"ס לחשבונאות, כלכלה וניהול כספים בקריה האקדמית אונו ויו"ר המפלגה הכלכלית
תגובות לכתבה(17):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 13.
    סבבה זרים, אבל תלוי מאיפה (ל"ת)
    חיים 06/2024/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 12.
    אין פה טיעון
    גלי 06/2024/06
    הגב לתגובה זו
    0 1
    ורואים את זה כבר בכותרת. אדם שיש לו משהו משמעותי לומר-אומר. לא משתמש בביטויים כמו כותרת המאמר הזה.
    סגור
  • ברור שיש טיעון
    שלומי 06/2024/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    1. צריכים עובדים זרים, אבל לא בהייטק 2. הגיע הזמן שקבלני הבניין יתקדמו לטכנולוגיות יותר מתקדמות, יעילות ואיכותיות (נראה לי שאת זה כמעט כל מי שקנה בית, בעיקר חדש, בשנים האחרונות כבר יודע)
    סגור
  • 11.
    ממש לא טעות
    בובי 06/2024/06
    הגב לתגובה זו
    1 1
    ואף מילה על זה שהציבור לא רוצה שהפלשתינים יעבדו פה? זליכה חושב רק כסף. טיפוס מחליא
    סגור
  • 10.
    אין אלטרנטיבה לזרים בענף הבניה
    עידן 06/2024/06
    הגב לתגובה זו
    1 3
    ישראלים לא מוכנים לעבוד בענף הבניה בשום מחיר. עבודות של תפסנות, שלד, ריצוף, טיח אין שום חלופה לעובדים זרים. אם נכניס את הפלסטינים שוב, ניתן פרס למבקשי השמדתנו שחגגו ברחובות ב 7 לאוקטובר
    סגור
  • טען עוד
  • מה זה "בשום מחיר"?
    שלומי 06/2024/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תן לחיילים משוחררים שכר של 10,000 ₪ לחודש + שעות נוסעות בתשלום ותראה שזה אפשרי
    סגור
  • 9.
    תחזירו עבודה עברית!!! תיכונים מקצועיים!
    עובד 06/2024/05
    הגב לתגובה זו
    5 1
    הערבים השתלטו על משרה טובה כי יהודים מפונקים ורוצים רק עבודה נוחה במזגן ב100 שח לשעה! ואז כמו בשומר חומות כשיש צורך קיומי הערבים שובתים וכל המדינה עומדת
    סגור
  • 8.
    אפשר להחזיר פועלים מהשטחים מעל גיל 45
    גמלאי 06/2024/05
    הגב לתגובה זו
    1 3
    עובדים זרים שמיובאים מחו ל אלפים מהם משתקעים בארץ מתחתנים ועושים משפחות .הרי כל מי שנכנס למדינה בסוף לא ירצה לעזוב יעשה הכל להשאר בגלל העוני במדינה שממנה באו
    סגור
  • לא, תודה. (ל"ת)
    גלי 06/2024/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 7.
    עובדים
    רו 06/2024/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לפי איך שהביאו עד עכשיו עובדים זרים ניראה שאין שום סכנה ,סתם דיבורים החליטו להביא מאה אלף בתחילת המלחמה ,היכן הם?
    סגור
  • 6.
    בגלל זה לעולם לא אצביע ליכוד
    ארמגדון 06/2024/05
    הגב לתגובה זו
    2 0
    כולם מסתכלים על הליכוד כאילו הוא ידאג לטחון. זליגה לא קולט, הליכוד היא מפלגה ניאוקפיטליסטית דורסנית. הם משרתים את בעלי ההון. ולכן אני לא מבין אנשי ימין שעדיין מצביעים למפלגה זו שהיא פגע רע ביחס לשכר ומעמד הפועלים.
    סגור
  • 5.
    קבלנים
    סבי 06/2024/05
    הגב לתגובה זו
    3 0
    כל מי שאשם בזה זה רק הקבלנים, לא מעניין אותם מכלום רק התחת שלהם
    סגור
  • 4.
    אחת הכתבות החשובות . בדיוק כמו התרעות על הסכמי אוסלו. (ל"ת)
    מוכרים את ישראל 06/2024/05
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 3.
    מושב נטועה
    עמוס הכהן 06/2024/05
    הגב לתגובה זו
    3 1
    הפעם אני מסכים איתך אבל הסיבה העיקרית לא הזכרת להערכתי כ7 מיליארד דולר מתוך יתרות המטבע יוצאים כל שנה זה הנזק הגדול יותר זול לסבסד עובד ישראלי בשקלים
    סגור
  • מהלך נכון בהסתכלות רחבה
    שמואל 06/2024/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם מחשבים את עלויות המלחמות והבעיות הבטחוניות שמביאים איתם הערבים עדיף להכניס עובדים זרים
    סגור
  • 2.
    .. .......
    עודד............ 06/2024/05
    הגב לתגובה זו
    3 0
    צריך עובדים זרים אבל רק לענפים מסוימים חקלאות בניין סיעוד
    סגור
  • 1.
    נפלתם על הראש!!!!
    אנצי!!!! 06/2024/05
    הגב לתגובה זו
    1 1
    מה הבעיה לעשות לחרדים קורסים בבניין וככה אפשר לפתור 2 בעיות:יש למדינה פועלים שמדברים עברית וגם הם לומדים מקצוע,שלא יצטרכו לממן את הישיבות!!!!
    סגור