דעות

צדק לאיאד אבו חאלק כבר לא יעשה

מוסי רז בטור דעה: למי שיש פטיש ביד יש נטיה לראות כל דבר כמסמר. לכוחות הביטחון יש נשק והם משתמשים בו אם בטעות או אם בכוונה כאשר התוצאה היא אחת: איאד נהרג והוא ממש לא היחיד
מוסי רז |  5
מוסי רז (צילום יונתן זינדל פלאש 90)
ב-30 במאי, בעיצומה של מגיפת הקורונה, נורה איאד אל חאלק למוות. על כך אין חולק. איאד, צעיר על הרצף האוטיסטי נהרג משבעה כדורים שנורו על ידי שוטר מג"ב כשהיה בדרכו למרכז עמותת "אלווין".
הפרשה עוררה סערה רבה. אמנם צעירים רבים נורים למוות אבל כאן היה מקרה עם מאפיינים שונים: המקרה קרה בלב ירושלים, דובר בצעיר על הרצף, נורו אליו שבעה כדורים - חלקם כשהוא שכוב. את הסערה הגדילו העדויות: השוטר הבכיר העיד כי הורה להפסיק את הירי בעוד השוטר הזוטר הוא זה שירה. ורדה אבוחדידי מדריכה במרכז אלווין העידה כי לפני הירי הקטלני צעקה לשוטרים: " הוא נכה" בעוד איאד צועק " אניאיתה". ישראלים רבים יצאו לרחוב עם צאת השבת בדרישה "צדק לאיאד". 
המחאה אל מול ההרג הביאה לפתיחת חקירה ואף להעמדה לדין - דברים נדירים כשמדובר באיש כוחות ביטחון היורה בפלסטיני למוות. השופטת חנה מרום לומפ קיבלה את טענת ההורג להגנה עצמית מדומה בשל "טעות במצב הדברים" וקבעה כי הוא "טעה טעות כנה כי לפניו מחבל חמוש" וכי "הוא לא ידע כי איאד הוא אדם תמים ובעל צרכים מיוחדים".
על פניו נראית פסיקת השופטת כמקוממת אך איני מתכוון להתווכח עם שופטת שישבה בדין ושמעה את כל הפרטים. אמנם מדובר בשופטת שכבר בעבר היתה נגדה ביקורת מצד שמאל אבל אני מקווה ומאמין שהחליטה כפי שראתה לנכון.
צדק לאיאד לא יעשה כנראה כי הרי אין חולק על כך שאיאד אינו בין החיים ואין חולק על כך שלא רק שלא סיכון איש, הוא לא עבר כל עבירה. הבעיה הגדולה היותר אינה אי הרשעת היורה ואי עשיית הצדק לאיאד. הבעיה הגדולה ביותר היא מצב הכיבוש המוביל להתנגדות שמובילה לדיכוי שמוביל לטרור וטרור שכנגד. 
הרי אם לא היה חושש ההורג לא היה יורה ואם לא היה כיבוש לא היה חושש. למי שיש פטיש ביד יש נטייה לראות כל דבר כמסמר. לכוחות הביטחון יש נשק והם משתמשים בו אם בטעות או אם בכוונה כאשר התוצאה היא אחת: איאד נהרג והוא ממש לא היחיד.
השבוע נפל רב סמל דוד יהודה יצחק בג'נין. ככל הנראה (עדיין לא בורר סופית) מאש כוחותינו. אם אכן כך פני הדברים, אין חולק על כך שירי זה של כוחותינו על חייל צה"ל היה מיותר. אנחנו יודעים זאת כי ההרוג היה חייל צה"ל. 
אגב, כמחצית מחללי צה"ל בשטחים הכבושים מאז תחילת 2022 נהרגו מאש כוחותינו! אולי הנתון הזה ילמד עד כמה הם יורים מהר. אם ההרוג היה אחד ממאות הפלסטינים שנהרגו בשנה האחרונה היינו פוטרים את העניין בהיותו "מחבל" גם אם ההרוג הוא תינוק בין שנתיים או ילדה בת 15 (שני מקרים מהחודש האחרון). בין אם חש ההורג שהוא בסכנה או לא, התוצאה של היד הקלה על ההדק היא אחת: הרג חפים מפשע בהם גם חיילי צה"ל.
הכותב: מוסי רז, איש שמאל, פעיל שלום, סביבה וזכויות אדם. כיהן כחבר כנסת מטעם מפלגת מרצ עד הכנסת ה-24 ושימש כיו"ר הוועדה המיוחדת לעניין הקרן לאזרחי ישראל
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    הילד נרצח, 7 כדורים לא הורגים (ל"ת)
    חאלס עם ה"נהרג" 07/2023/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    מוסי רז
    אני 07/2023/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מוסי רז הוא איש הגון אבל תמים. פעם תמכתי במר"צ. אני מסכים עקרונית עם מה שכתב רז על הטרגדיה. הבעיה האמיתית שהסכסוך הפך מסכסוך טריטוריאלי לסכסוך דתי. גם אם נפסיק את הכיבוש ונחזיר את השטחים בצד השני יחזירו לנו באלימות וטרור. הערצת שהידים וקריאות בדם ואש. מר"צ התאדתה כי בצד השני יושבים קיצונים איסלמים שמחנכים את ילדיהם על מוות וטרור. אין שום פיתרון מעשי ממוסי רז
    סגור
  • 3.
    עצוב על איאד שהיה בחור עם צרכים מיוחדים!
    ליטל 07/2023/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני מאמינה שלא הרגו אןתו בכוונה אלא בשוגג! טעות בזיהוי!
    סגור
  • 2.
    אוהב ערבים - מקומך ברשות הפלסטינית (ל"ת)
    יונת 07/2023/09
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 1.
    א. תפסיק לגנוב משפטים מסרטים
    זד 07/2023/08
    הגב לתגובה זו
    2 0
    וב. הצדק נעשה... תודה
    סגור