בארץ

ניו יורק טיימס חושף: כך לא תפקד צה"ל בשעות הראשונות ללחימה

תחקיר חדש של הניו יורק טיימס חושף את הכשלים הרבים שבהתנהלות צה"ל בימיה הראשונים של הלחימה - מהתגובה האיטית וחוסר ההבנה של גודל האירוע, ועד לכך שכלל לא הייתה תכנית במגירה לפלישה אפשרית של חמאס לישראל. 
מערכת ice | 
מלחמת חרבות ברזל (צילום דובר צה"ל)
בתקופה האחרונה הניו יורק טיימס מפרסם תחקירים רבים בנוגע להתנהלות צה"ל בימיה הראשונים של המלחמה. הלילה (בין שישי לשבת), פורסם מידע חדש השופך אור חדש בנושא זה, והממצאים – מדאיגים במיוחד ומעלים שאלות קשות.
התחקיר טוען כי מפקד אוגדת עזה היה הראשון לדווח על ירי הרקטות בבוקר ה-7 באוקטובר. הוא אכן העביר דיווח על כך למפקדים הבכירים ששהו בבסיס הקריה בתל אביב, אך בעקבות המתקפה הקשה על האוגדה עצמה והפאניקה ששררה במקום -  נוצר קצר בתקשורת (תרתי משמע) ולא הייתה יכולת להעביר מידע מהימן.
רק בשעה 7:43 באותו בוקר, החלו לצאת מהקריה הנחיות ראשוניות. ההוראה הייתה שכל כוחות החירום צריכים לצאת דרומה, יחד עם כלל היחידות הזמינות שיכלו לעשות זאת במהירות. חשוב להבהיר כי בשלב זה עדיין המפקדים הבכירים בצה"ל לא ידעו כי אזורים רבים בישראל כבר היו תחת מתקפה עצימה (ואף כיבוש) של חמאס.
עוד נחשף כי חיילי צה"ל נאלצו לתקשר דרך קבוצות וואטסאפ מאולתרות והסתמכו על פוסטים (שלעיתים היו שקריים) ברשתות החברתיות בשביל לדלות מידע נוסף. גם טייסיי מסוקים הונחו להסתכל בסרטונים שהופצו בטלגרם בשביל לבחור מטרות – אבסורד.
תגובתו של צה"ל לכשלים שהוצגו בתחקיר ולהיעדר תכנית ברורה למקרה של מתקפה כזו של ארגון טרור על ישראל הייתה: "צה"ל מתמקד כיום בחיסול האוים של ארגון הטרור חמאס, שאלות מסוג זה ייבדקו בשלב מאוחר יותר".
הנתונים והמידע שהוצגו בתחקיר התבססו על מסמכים פנימיים של הממשלה, כמו גם עשרות אלפי סרטונים ובהם צילומים ממצלמות גוף של מחבלים. בנוסף, חיילים, עדי ראייה וקצינים רבים מסרו עדותם לעיתון (פעמים רבות בעילום שם).
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה