נדל"ן ותשתיות

האם עכשיו הזמן להשקיע בנדל"ן? המומחים מנתחים

האם התקופה הנוכחית בשוק הנדל"ן מייצרת הזדמנויות קורצות להשקעה או שאולי דווקא עדיף לשבת על הגדר ולהמתין? אמיר איל, יגאל רונאי, אוהד דנוס וברנרד רסקין מפזרים את סימני השאלה

מערכת ice |  4
אוהד דנוס (מימין), אמיר איל, יגאל רונאי, ברנרד רסקין (צילום שחר שירזי, עידן גרוס באדיבות המכללה למינהל, ישראל כהן)

אמיר איל
הבעלים של קבוצת ההשקעות אינפיניטי, רו"ח, יזם ואיש עסקים

"ההחלטה סביב כדאיות ההשקעה בנדל"ן, מחייבת התייחסות לשתי השפעות עיקריות. האחת טמונה כמובן במלחמת חרבות ברזל, שהחלה לפני למעלה מחודש ובשלב זה עוד מוקדם לחזות מתי היא תסיים. כללי המשחק שנכפו על הענף על רקע המלחמה, מייצרים מחסור חריף בכוח עבודה וצמצום עד השבתה מלאה של הפעילות באתרי הבנייה.

ההשפעה השנייה, נוגעת לאפקט עליית הריבית והמשכנתאות על החברות הממונפות ועל ציבור הרוכשים, ומובילה אותם לשקול בזהירות את צעדיהם – ולא פעם גם לקחת צעד אחורה. ברמה הפרקטית המשמעות היא שקיימת ירידה הן בהיצע והן בביקוש, ושוק הנדל"ן נמצא בעצירה מוחלטת.
אחרי שסקרנו בקצרה את מצב העניינים בענף, בואו נדבר תכל'ס: כמו שאומרת הקלישאה, משבר מייצר הזדמנויות – והדברים נכונים גם כשמדובר בנדל"ן. משקיע שמסתכל 10-5 שנים קדימה ומאמין בישראל ובחוסנה – יכול דווקא בטיימינג הנוכחי לאתר עסקאות איכותית שישתלמו מאוד בטווח הבינוני-ארוך. לעומת זאת, מי שמסתכל על הכאן והעכשיו, ומחפש אפקט מיידי, כדאי שלא ייכנס להרפתקאות הכלכליות וימתין בסבלנות עד יעבור זעם".
 


 

יגאל רונאי
ראש התמחות נדל"ן, החוג לכלכלה המכללה למינהל ומי שכיהן כסמנכ"ל בנק דיסקונט וראש חטיבת שווקים פיננסים וכיו"ר קרן ההשקעות בנדל"ן ריט 1


"פריצתה של מלחמת חרבות ברזל הכניסה אלמנט אי ודאות גדול, שמעלה לא מעט סוגיות באשר לכדאיות רכישה במצב הנוכחי. אחת השאלות המרכזיות, טמונה כמובן בהשפעת המערכה על ענף הנדל"ן, שגם כך נמצא בקיפאון. חשוב לזכור: הענף לא היה בתקופה מזהירה עוד טרום ה-7 באוקטובר וככל שהלחימה תימשך, מצבו עתיד להחריף. כבר היום אנו עדים לפרסומים על חברות הנמצאות על סף קריסה – וברור לכולם שללא פתרונות מערכתיים מצד הממשלה, הנזק לענף יהיה כבד עוד יותר.

שאלה נוספת שחשוב להציף, מתייחסת לחלוקה הגאוגרפית של השוק, כלומר מה יהיו השפעות המלחמה על אזורי הארץ השונים. בהיבט ההשקעתי, השאלה היא מה יקרה לשוק השכירות: כבר היום אנו מתחילים לראות ניצנים של ירידת דמי שכירות וחשוב יהיה לעקוב אחר ההתפתחויות גם בגזרה הזו. נושא אחר שמחייב תשומת לב נוגע להכנסה הפנויה העתידית של משקי הבית – ומה יהיו השלכותיה של המלחמה ושל יוקר המחייה, באפיק הזה.
מהצד האחד, ברור שיהיה קיטון בהיצע העתידי כתוצאה מהאטה בהתחלות הבנייה – קיטון שמתרגם בדרך כלל, לפחות כפי שהורגלנו בשנים האחרונות, לעליית מחירים. מהצד השני, גורמי האי ודאות רבים כל כך, שייתכן דווקא ונראה כיוונים והשפעות שונות ממה שהרגלנו אליהם בעבר.
מהסיבות הללו, לא הייתי ממהר בתקופה הזו להשקיע בנדל"ן וממתין עם הרכישות עד שהתמונה תהיה בהירה יותר וניתן יהיה להבין לקראת מה אנו הולכים. בקיצור ולעניין, עדיף בעת הזו לשבת על הגדר, ולרדת ממנה רק במידה ומדובר בהזדמנויות חד פעמיות ומאוד מאוד אטרקטיביות".

אוהד דנוס
הבעלים של משרד דנוס-להט וראש לשכת שמאי המקרקעין לשעבר


"במציאות הכלכלית הנוכחית ועל רקע המלחמה המתמשכת – השקעה בנדל"ן, כמו גם בכל תחום אחר במשק הישראלי, מתאימה בעיקר לאוהבי הסיכון. תחושת הביטחון שליוותה את המשק המקומי ואת שוק הנדל"ן בפרט בעשור האחרון, התערערה קשות מאז ה-7 באוקטובר.

מעבר לכך, לנוכח הזוועות והטלטלה שחוותה החברה הישראלית מאז אותה שבת ארורה, מצב הרוח הלאומי מטבע הדברים ירוד ביותר – כשחוסר הוודאות רב, המערכה הצבאית רחוקה מהכרעה וסוגיית החטופים טרם נפתרה. במילים אחרות, השוק נמצא כרגע בערפל, והוא מתאפיין בהעדר רצון אמיתי לביצוע השקעות ארוכות טווח, כל עוד סימני השאלה אינם מתבהרים.
למערכת השיקולים יש להוסיף גם את עניין הריבית, שהכבידה ממילא על שוק הדיור בחודשים האחרונים, כמו גם את הצפי לעלייה בכמות הדירות המבוקשת בסיום המלחמה – כשכאן צריך להביא בחשבון גם גלי עלייה מהתפוצות בעקבות האנטישמיות הגוברת.
כאשר משקללים את כל הנתונים הללו, המסקנה היחידה שניתן להסיק כיום היא שהשוק כרגע הוא של אוהבי סיכון. אלה מצידם עשויים לעשות את ההשקעה הטובה ביותר בחייהם או לחילופין, לגלות כי השקעתם ירדה לטמיון. בשורה התחתונה, ומאחר שאין לנו ברירה אלא לנצח – אני נוטה לחשוב שהשקעה בימים אלה, למרות הסכנות הגלומות בה, מבטאת גם סיכוי רב העולה על החששות".
 

ברנרד רסקין
מנכ"ל רי/מקס ישראל והבעלים של חברת הייעוץ למשכנתאות מאני


"המשק הישראלי, בשונה ממקומות אחרים בעולם – וראינו זאת גם בשנות ההתמודדות עם מגפת הקורונה – ידוע בגמישות שלו וביכולתו לחזור לתפקוד מהיר גם באירועי קיצון, דוגמת המלחמה הנוכחית.

בהתחשב בכך שקיים מחסור מתמשך בדירות למגורים, בעיקר באזורי הביקוש, ושקצב הבנייה ירד באופן משמעותי מאוד במהלך השנה האחרונה בכלל ובמלחמה הנוכחית בפרט – הרי שצפוי להיות מחסור עתידי בדירות. כלל ברזל בכלכלה הוא כשיש מחסור אז המחיר עולה.
לגבי השקעה בנדל"ן, אני סבור שמדובר בנושא אינדיבידואלי מאוד, שמקבל משנה תוקף בעת הרגישה הזו. עם זאת, אין ספק שיש עכשיו גם הזדמנויות בשוק – בין היתר לרכישת דירות יד שנייה ממשפרי דיור, אשר התחייבו לתשלומים רבים וכעת נאלצים לחשב מסלול מחדש וחייבים למכור את דירתם. בנוסף, אסור גם להתעלם מכך שהערכות הכלכליות גורסות כי הריביות צפויות לרדת בעתיד מהגובה בו הן נמצאות כיום. לסיכום, אפשר לומר כי השוק היום נמצא בתקופה מעניינת, כשאנו מזהים התעוררות הן מצד הקהילות היהודיות מעבר לים והן בכל הקשור בשוק הדירות יד שנייה".
צילומים: שחר שירזי, עידן גרוס באדיבות המכללה למינהל, ישראל כהן

 

תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    החטופים ממסיבת היער
    עומרי כאיד אחמד 11/2023/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    קודם כל מסיבת היער שעשו לא חוקית ,אני לא רוצה להיכנס לפרטי פרטים ,שנית כוחות משטרה מצריים ,טורקיה וישראל מודעים לזה ,שנית רצינו להבהיר לממשלה שלנו על הסדרות הבלתי חוקיות כמו הישרדות ,כולם צפו ביוטיוב על מה שקרה והחטופים ראו הכל במו עיניהם שידור חי במקום ,ואיך החטופים נכנסו לטראוומה ,ואיך טיפלנו בהם שלב אחרי שלב ואיך מחזירים אותם הבייתה ,כל הכבוד לממשלה שלנו שתומכת בנו באופן שלילי לצערי ,ואתם שמעתם כל אדם בכנסת ומה היו התגובות שלהם אך לא יכלו לעשות כלום ,למה לפי דעתכם ,נכון הם היו שותפים בפשע ,מחיאות כפיים
    סגור
  • 3.
    אוסף קשקושים , מביך
    אחד 11/2023/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יש פה חורבן כלכלי, זו רק ההתחלה , זה ימשך שנים. הנדל"ן ילך וישחק, להזכירכם מי שממונף משלם ריבית עסיסית ומכירות אין.! זו רק ההתחלה
    סגור
  • 2.
    כל הכבוד לכם על כתבה מעולה
    דן 11/2023/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כתבה עניינית, הבאתם דמויות מגוונות והצגתם קודם מיהם ומה האינטרנס שלהם, ככה שהקורא יכול לבחור מה לקחת מכל אחד מהם. תעשו עוד כתבות כאלו!
    סגור
  • 1.
    חבורת אפסים
    רן 11/2023/10
    הגב לתגובה זו
    3 1
    שאפילו תחזית לא יודעים לתת רק מלאי גדול של קשקשת.וזה "המומחים" שוק הנדלן היה במצב קשה עוד לפני המלחמה. המחירים לא יעלו בחצי שנה הראשונה שלאחר המלחמה ואחכ שהמדינה מחוסר ברירה תוריד רבית/מס רכישה המחירים יעלו שוב.אין פתרון קסם. אין פועלים.יש פחות התחלות בנייה. שוק היד שניה יפגע בעיקר ללא הממדים.שכירות תמשיך לעלות בדירות חדשות עקב כך. החכם יאתר כבר עכשיו השקעות נכונות מדד תשומות הבנייה יזנק בודאות
    סגור