בארץ

יאיר גולן בריאיון: "בר-לב אשם בהקמת 'כנופיית' בן גביר"

בראיון ל-ice מתריע סגן הרמטכ"ל לשעבר יאיר גולן כי: "בן גביר יקים מיליציה פרטית שתסור לפקודתו. זו הדרך לריסוק הממלכתיות הישראלית ולאובדן מדינת ישראל". גולן מזהיר עוד: "המשמר הלאומי זה סיפור כיסוי למיליציה אלימה, ימנית קיצונית, שתהיה מעין כנופיית בן גביר"

דוד זולדן |  2
יאיר גולן (צילום shutterstock, פלאש 90/ תומר נויברג)
סגן הרמטכ"ל לשעבר יאיר גולן ומי שכיהן כסגן שרת הכלכלה והתעשייה מתייחס בריאיון  ל-ice  לסוגיות בוערות שעל סדר היום הציבורי.
נדמה שעצירת החקיקה עבדה לטובת נתניהו. אש המחאה דועכת. ראית את זה מגיע? "עצירת החקיקה - תרגיל הטעיה. נתניהו טקטיקן טוב, הוא מעולם לא היה אסטרטג, אבל טקטיקן טוב, ולצערי הרב גנץ ולפיד תחת האצטלה הזאת הנורא מפנקת של 'אני אגיע מתון', 'אני אהיה שקול', 'אני הממלכתי'. הרי כל תכליתו  להוציא את הרוח מהמפרשים ושההתנגדות לא תאבד את המומנטום.
אין שום דיון אמיתי היום בישראל על הרפורמה המשפטית וההפיכה השלטונית. נתניהו עושה הכול כדי להימלט מאימת הדין ואין פה שום עניין של רפורמה. הוא פשוט רוצה לבטל את המשפט שלו ואיזו רפורמה יכולה להתקבל מתוך רצון שכזה? גם אין פה שום כוונה של החרדים להגיע לבית המשפט עליון יותר טוב. כל מה שהם רוצים זה לנצל את האוטונומיה שלהם וזה חקיקה לא שוויונית".  
אתם לא בממשלה ונדמה שהיכולת שלכם להשפיע היא רק באמצעות מאבקי רחוב. האם זה הוגן ללכת נגד החלטת הרוב שבחר ברפורמה?  
"מה אפשר לעשות? הציונות הדתית שכל מה שמעניין אותה זה הסיפוח ביו"ש ולראות בפלסטינים שם נתינים, אין להם חוץ מזה שום עניין במערכת המשפט. למה שהם יתעסקו בכלל עם מערכת המשפט? הכול שקר וכזב ואחיזת עיניים. המאבק הוא נגד כל מה שמסתתר מאחורי הרפורמה: השחיתות במרחב הציבורי, חוסר השוויון שיוצרים החרדים, וההכרעה של מדינת ישראל: סיפוח או היפרדות מהפלסטינים. אלה הנושאים האמתיים שצריכים לעלות על סדר יום הציבורי ובהם צריך לדון. החוקה הזאת עכשיו היא רק ביטוי פרקטי של ההכרעות האלה. מה אנחנו רוצים להיות? מדינה תיאוקרטית, חשוכה, ודיקטטורית או דמוקרטיה מערבית ומתקדמת שמשתלבת בעולם הנאור? זה הסיפור האמתי של מדינת ישראל ושום טיעון אחר בבית הנשיא לא יבטל את הטיעון העקרוני הזה".
אתה מדבר על סיפוח. האם אחרי חוק ההתנתקות נראה נהירה של מתיישבים לצפון השומרון?
"לא צריך לראות נהירה. החברה האלה, אני רוצה להדגיש ואני לא עוין אף אחד ולא קורא 'ימנים בוגדים' או 'מתנחלים בוגדים' וכל מיני ביטויים חביבים מאוד על הדה לגיטימציה של הימין הישראלי וציבור תומך נתניהו שעושה לנו בדרך קבע. בימין יש אמני חשיבה ארוכת טווח. אז עכשיו מוציאים חוק שמבטל את ההתנתקות ואתה לא צריך לראות תוצאות מחר בבוקר אבל מחרתיים בבוקר אתה תראה שחומש יוקם מחדש וכבר הקימו ישיבה והייתי בסרט הזה וכבר ראיתי איך שהישיבה הופכת למאחז והמאחז הופך ליישוב".  
 
כמו שקרה במלון פארק בחברון, אמרו שבאו לפסח ונשארו שם עד היום. מזה אתה חושש?
"בדיוק. במקום להיפרד מהפלסטינים אנחנו נחבק אותם חיבוק עוד יותר עמוק והחיבוק הזה הוא חיבוק קטלני שבהכרח יוביל לאלימות ולשפיכות דמים וזו טעות חמורה. צריך לקבל את ההחלטות הגורליות לעם ישראל. דוד גרוסמן כתב פעם ספר: 'אישה בורחת מבשורה' אחרי שבנו נהרג במלחמת לבנון השנייה ואני אומר לך שהבעיה האמתית היא שאנחנו כאומה בורחים מבשורה והבשורה היא שאנחנו חייבים להכריע בשאלות האמתיות: איזו מדינה אנחנו רוצים לראות? דמוקרטיה ליברלית או תיאוקרטיה חשוכה? ולזה מתווסף הסיפוח וביצור האוטונומיה החרדית ודווקא הנושא של השחיתות הוא נושא שאפשר להגיע אתו לקונצנזוס. לו היה עולה באמת כנושא ענייני על סדר היום אני משוכנע ש-95 אחוז מאזרחי ישראל היו אומרים לא לשחיתות".
מה היעד המוצהר שלך?
"המטרה היא פשוטה: להפיל את הממשלה הזאת כי זאת הממשלה הכי רעה בתולדות ישראל. תראה כמה נזק היא גרמה בשלושה חודשים, זה פשוט לא יאומן".
אתה מודאג מהמשבר עם ארה"ב? "זה הולך ככה: קודם הדרדר המצב הביטחוני ואחריו הדרדר המצב הכלכלי ואז הדרדר מצב יחסי החוץ של מדינת ישראל והכי חמור: קרע בלתי נסבל בתוך העם. זה מה שהשגנו בשלושה חודשים".
מה המשמעות של המשבר עם ארה"ב - לאן זה עוד יכול להידרדר?
"נורא פשוט: מספיק שארה"ב מסירה תמיכה מאתנו ולא צריך שיהיו הכרעות דרמטיות, מספיק שהיא מפסיקה לתמוך בנו במוסדות הבינלאומיים, ובראשם האו"ם. זה הכול, לא צריך יותר מזה וישראל הופכת בחמש דקות למדינה מוקצית בעיני העמים. אלה בשורות רעות ונוראיות לאקדמיה הישראלית, לכלכלה הישראלית, לתרבות הישראלית כאשר בלי הגנה אמריקאית הבינלאומית, ישראל נמצאת בסכנה מהותית ומידית. עכשיו ארה"ב לא תגן על דיקטטורה וצריך להבין את זה.
ארה"ב תמיד ראתה בנו שותפה ערכית, השותפות בינינו היא לא שותפות של אינטרסים, אלא שותפות ערכית. אנחנו חולקים את אותם ערכים מתוך כבוד לדמוקרטיה, לאדם החופשי והליברליזם. זה מה שחיבר אותנו וברגע שישראל מתנתקת מהיסודות הדמוקרטים שלה היא הופכת לעוד מדינה מזרח תיכונית ואז האמריקאים יכסחו לנו את הצורה. כי אי אפשר להסביר היום בעולם הנאור כיצד מדינת ישראל שולטת במילוני פלסטינים בניגוד לרצונם ולצפות שהעולם פשוט יקבל את זה, זה לא יקרה. הסיבה היחידה שתמיד האמריקאים הגנו עלינו כי הם אמרו: יש קונפליקט מורכב, ישראל רוצה להיפרד מהפלסטינים, רוצה להגיע לשלום, חותרת לשלום, ברגע שהפלסטינים יאבדו את ההגנה של בג"ץ כי אין להם יותר מדי הגנות זה הסוף. חוץ מזה, האמריקאים יגידו 'אתם מדינת אפרטהייד', 'אנחנו ננהג בכם בדיוק כמו שנהגנו בדרום אפריקה אי שם בשנות השמונים'".
עומר בר לב תומך נלהב של המשמר הלאומי. למה כשבן גביר מקדם אותו זה כבר לא כשר?
"כי המשמר הלאומי זה סיפור כיסוי למיליציה אלימה, ימנית קיצונית, שתהיה מעין כנופיית בן גביר, זה כל הסיפור. לא צריך במדינת ישראל משמר לאומי, גם השר בר לב שהחליט על זה באופן מקורי שגה טעות חמורה, פשוט טעות חמורה. זה חוסר הבנת הנקרא בעומק הבנת האתגרים של מדינת ישראל. לישראל יש משטרה כחולה שממונה על אכיפת החוק והסדר, מבחינת הפשיעה, אם צריך סד"כ רציני בשעות משבר יש את פיקוד העורף. אני הייתי אלוף פיקוד העורף שלוש וחצי שנים, החזקתי בדרך קבע שמונה גדודי חי"ר שכל תכליתם היה לסייע לאכיפת החוק והסדר בזמן חירום. הנה, מה כל כך מסובך? הרי הכוחות האלה קיימים. רק שכיום הם כוחות ממלכתיים שסרים לפקודתו של המפכ"ל ופה רוצה בן גביר להקים מיליציה פרטית שתסור לפקודתו. זו הדרך לריסוק הממלכתיות הישראלית ולאובדן מדינת ישראל".
 
"אחרי זיכוי זדורוב, הימין יטען לעינוי דין שהרי התעמרו בו ושי ניצן התעלם מהביקורת מחליט שאשם בכל תנאי הפרקליטות יוצאת לא טוב מהסיפור הזה.
"כל מערכת ציבורית ולא משנה כמה היא תהיה קרובה לשלמות היא טועה ויכולה לטעות, לגיטימי לטעות, בכל מערכת ציבורית יש את המרכיב האנושי שנועד מראש לטעויות ולכן זו תעודת כבוד למערכת המשפט הישראלית שיודעת גם לתקן ולהודות בטעות ולעשות צדק. אני חושב שכל מי שמבקר את בית המשפט צריך להבין שפרשת זדורוב היא תעודת כבוד למערכת המשפט הישראלית".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    בוגד (ל"ת)
    ניר 04/2023/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • אנא, דייק
    דין הדינה 06/2023/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יאיר גולן הוא לא בוגד אלא משתייך למחנה מגילת העצמאות שרוצה לקיים מדינה יהודית-פלורליסטית ודמוקרטית-שיוויונית. המחנה השני שנמצא עכשיו בשלטון רוצה לקיים מדינה שמבוססת על חוקים, הלכות, אורח חיים ותורות של יהדויות לא-דמוקרטיות . והכי חשוב המנהיגים של הציבור הזה מצפים ש"הבוגדים"הללו יעבדו, יילחמו, ויקיימו את המשך קיומם המתבדל והמנוגד לחלוטין לכל אפשרות לקיים מדינת ישראל מודרנית וחזקה.
    סגור