בארץ

הניצב בדימוס אריה עמית: "במג"ב ובמשטרה שמחים שבן גביר מגיע"

מפקד מחוז ירושלים לשעבר אריה עמית בריאיון ל-ice על ההתמודדות עם גל הטרור הנוכחי: "לנהוג בקשיחות ובלי רחמים, מצפה מכל מפקד להילחם עד זוב דם", על המצב במשטרה: "שכר מבזה", על מינוי בן גביר: "לא יעצור את הפיגועים", ומתריע: "המשטרה תהפוך לכלי פוליטי בידיו של השר" | ריאיון
דוד זולדן |  10
אריה עמית: "הייתי לוקח את כל המעורבים בפרשת הסוהרות ומכניס לבתי הסוהר ואת נציבת שב"ס הייתי מפטר לאלתר" (צילום משה שי פלאש 90)
ניצב בדימוס אריה עמית שכיהן כמפקד מרחב דן, ראש אגף מבצעים ובשנים מפקד מחוז ירושלים במשטרה, מתייחס בריאיון ל-ice לגל הטרור שפוקד את ישראל בשבוע האחרון ומזהיר מפני התלקחות. על השר לביטחון פנים המיועד: "במג"ב ובמשטרה שמחים שבן גביר יגיע כי הוא ייתן להם אפשרות לפתוח באש אבל הם יגיעו לבתי המשפט בהאשמות של הריגה ובתי המשפט לא יאפשרו לשוטרים לירות בלי להיענש".
עמית נזכר ביעד של המשטרה שעלה לגדולה: "כשאני הייתי מפקד מחוז, בן גביר היה נער פוחז ברחובות ירושלים" ומתריע: "מפכ"ל שלוקחים ממנו את הסמכויות ואת החופש ואת העצמאות ודוחפים פוליטיקה לתוך המשטרה הוא מנוטרל". 
 מה האתגרים העומדים בפני המשטרה בשנים הבאות?
"הטרור ימשיך ללוות אותנו כל עוד המנהיגים משני הצדדים לא ישכילו לעמוד אחד מול השני במטרה לפתור את הסכסוך".
בן גביר לא מתכוון לעשות את זה, לפחות לא בעתיד הנראה לעין.
"בן גביר מומחה גדול מאוד לביטחון פנים ושלף אקדח מול המצלמות אבל אין לו מושג על מה הוא מדבר. מאחורי נאומי הפריימריז שלו אין בשורה אמיתית, לטפל בבתי סוהר ולשנות את המצב מצורה קיצונית כפי שהוא מתיימר לפעול. פקודות הירי החדשות לא יחזירו את המשילות למרות שיש בעיה חמורה של משילות. הממשלות לא רצו להתחיל לטפל בנגב ובגליל והמצב הלך והחמיר. כל דבר שרוצים לטפל במישור הלאומני הפך להרבה יותר קשה. האיש הזה לא יביא לכל שינוי אמיתי. במג"ב ובמשטרה אני שומע שהם שמחים שהוא יגיע כי הוא ייתן להם אפשרות לפתוח באש מעבר למה שמותר היום. אבל הם יגיעו לבתי המשפט בהאשמות של הריגה ובתי המשפט לא יאפשרו לשוטרים לירות בלי להיענש".
אז אולי קודם צריך לטפל במערכת המשפט שתיתן יותר גיבוי ללוחמים בשטח?
"אני כועס על בתי המשפט שהם יותר מדי רחמניים ועדינים מדי. העונשים מצומצמים מדי. אבל חשוב להבהיר כי גם אם יהיה חוק של הוצאה להורג זה לא ימנע מצעירים ערבים להוציא פיגועי התאבדות. הם מראש הולכים למות אז מה מועיל להם עונש מוות?"
 
בן גביר היה יעד של המשטרה בתקופת היותך מפקד המחוז. מה אתה זוכר ממנו?
"כשאני הייתי מפקד מחוז, בן גביר היה נער פוחז ברחובות ירושלים. היום הוא צריך לשכנע אנשים ברחוב שהוא המושיע הגדול. אין ספק שהמשטרה צריכה חיזוק ענק. השכר מבזה ואין ספק שתחושת הגיבוי של השוטרים גרועה ביותר. הייתי מציע לו שיתעסק בזה. הסמכויות שהוא דורש זה דבר מסוכן מאין כמותו. מפכ"ל שלוקחים ממנו את הסמכויות ואת החופש ולוקחים ממנו את העצמאות ודוחפים פוליטיקה לתוך המשטרה הוא מנוטרל. המשטרה תהפוך לכלי פוליטי בידיו של השר".  
לו אירועי שומר החומות היו פורצים שוב כיצד היית נוהג לו אתה מקבל את ההחלטות?
"בהפרת סדר מכל סוג שהוא המשטרה צריכה לנהוג בקשיחות ובלי רחמים. בתקופתי נחשבתי למפקד קשוח מול החרדים, האתיופים, דרוזים, ימין קיצוני, ערבים. יש חוק ומפקד משטרה צריך לשמור על החוק והסדר. אני מצפה מכל מפקד להילחם עד זוב דם ורק כך מתמודדים מול הטרור בכל כסות שהיא".  
בתקופתך כמפקד מחוז נרשמו עימותים קשים בין החרדים למשטרה. היום המצב שונה בתכלית.
"החרדים רק צוברים יותר ביטחון וחושבים שמותר להם לעשות הכול כי ברגע שהם בקואליציה הותרה הרצועה. ראינו מה קרה בבני ברק בתקופת הקורונה, בכניסה לירושלים יש הפגנות נגד גיוס רק שהמשטרה הפכה ליותר חלשה וחוששת להפעיל כוח כמו בתקופה שלי. לראש הממשלה נתניהו ואנשיו יש  אינטרס שלא להתעמת עם החרדים. גם הדורות החדשים של ערביי ישראל בשטחים ובירושלים המזרחית הפכו יותר דתיים, יותר מתוחכמים ויותר מלומדים ויותר שונאים את המדינה. הצעירים הערבים לא הולכים לפחד מבן גביר".  
האם היה מצופה מהתקשורת לא להוריד מסדר היום את פרשת הסוהרות? אותו הדבר לגבי הפוליטיקאים שלא הרעידו את אמות הספים?
"מהפוליטיקאים אין לי ציפיות. בתי הסוהר הביטחוניים הפכו לממלכה שמי ששולט זה האסירים ושירות בתי הסוהר והפוליטיקאים נתנו יד במקום להגיד לא יקום ולא יהיה. גם אם יתפתחו מהומות במזרח ירושלים והשטח יבער. הייתי לוקח את כל המעורבים ומכניס לבתי הסוהר ואת נציבת שב"ס הייתי מפטר לאלתר. מדובר בביזיון שאין כדוגמתו ברמה של עבירות פליליות. אם אני במקום החיילות הייתי הולך לבית משפט העליון ולא מניח עד שייעשה צדק ותמחה החרפה".
תגובות לכתבה(10):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 9.
    אריה עמית
    דבורי 01/2023/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שנון . חד. ראייה מחוץ לקופסא.
    סגור
  • 8.
    הטיפול יק הידוע זה לדבר ימין ולעשות שמאל
    דן 01/2023/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל המפעלים לשעבר לא רוצים להסתכסך עם החברים שלהם בשמאל,בבתי המשפט וביחוד אנשי העסקים שמעסיקים פלסטינים. הדבר הכי חשוב זה למנוע חדירה של שב"חים לארץ והענשה מחמירה לסייעני טרור-קל וחומר למבצעים.
    סגור
  • 7.
    הסכסוך הישראלי פלסטיני הוא בלתי פתיר.
    רמי 12/2022/09
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כל צד מאמין בכנות שהוא הוא בעל הבית.האנגלים מסרו את השטח לשני הצדדים. מאז כל צד אוסף כוח לסבוב האלים הבא.מאחר שלכל צד דת משלו האוסרת להגיע לפשרה עם הכופרים באותה דת הופכת את ההדברות לבלתי אפשרית.
    סגור
  • 6.
    פרגנו לבן גביר
    אל אליהו 12/2022/05
    הגב לתגובה זו
    0 2
    תנו לו צאנס בלי קשר למה הצבעתם. רק עובדות ידברו
    סגור
  • 5.
    אריה היקר אנחנו באמת רוצים את בן גביר כשר לביטחון פנים (ל"ת)
    רציו 11/2022/25
    הגב לתגובה זו
    0 4
    סגור
  • 4.
    אריה עמית
    מאיר 11/2022/24
    הגב לתגובה זו
    0 2
    אריה עמית קלון ממית למה הסקפטיות הזו? יש אמת בהרבה מדבריך, ללא ספק. אבל יד חזקה מביאה להרתעה ורגיעה, זה כבר הוכח בכל העולם. וגם הצעירים הערבים ירתעו. רק שבתי המשפט, יחמירו בעונשים. זה שורש הבעיה
    סגור
  • 3.
    אריה עמית
    איצקו 11/2022/24
    הגב לתגובה זו
    3 0
    צודק בכל מילה.
    סגור
  • 2.
    הוא עד היום שונא חרדים
    מנגיסובשטיין 11/2022/24
    הגב לתגובה זו
    0 1
    מי שזוכר בשנות התשעים הוא היה אימת החרדים בתקופת בר אילן וכביש רמות ומאבקי הקברים.
    סגור
  • 1.
    מר עמית הוא קריקטורה עצובה (ל"ת)
    גדי 11/2022/24
    הגב לתגובה זו
    0 4
    סגור
  • קואליציה
    רוני 12/2022/04
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הבחירות הסתימו תרגיעו. כולכם ביחד לא תעשו ב חמישים שנה מה שהוא עשה ביום אחד. כולכם כלום ושום דבר.לצערי הרב פרצופה האמיתי של המדינה(הרוב) בן גוריון הקים ויש את המרסק האולטמטיבי ביבי שיהרוס. לא לידאוג יקח לכם שנים להבין. בשעורי אזרחות למדתם רק אייך להציק.
    סגור