בארץ

מהפכה בתעודות הזהות והדרכונים בישראל: כך תוכלו לחדש מהיום בקלות

הכנסת אישרה את  הצו להארכת תוקף הוראת השעה לחוק הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים ונתוני זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ובמאגר מידע, כך שתוכלו לחדש דרכון או ת.ז בקלות דרך האינטרנט. כך זה עובד
מערכת ice |  13
תעודת זהות (צילום shutterstock, פלאש 90/ אנה קפלן)
הוועדה המשותפת של ועדת החוקה, חוק ומשפט וועדת החוץ והביטחון של הכנסת אישרה היום (שלישי) את הצו להארכת תוקף הוראת השעה לפי סעיף 1(ב) לחוק הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים ונתוני זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ובמאגר מידע (תיקון מס' 4 - הוראת שעה), התשפ"ד-2024.
כזכור, ב 19 במרץ 2024 אושר בכנסת החוק המאפשר הנפקת תיעוד ביומטרי ללא צורך בהתייצבות פיזית בלשכות רשות האוכלוסין וההגירה. מאז ה-30 באפריל 2024, החלה הרשות לקבל בקשות מקוונות להנפקת תעודות זהות ודרכונים ביומטריים, צעד שנועד לפתור את בעיית העומסים הכבדים בלשכות הרשות, אשר החריפה בעקבות השפעות המלחמה.
יו"ר הוועדה המשותפת, ח"כ חנך מליבצקי, הגיש את לדיון את בקשת שר הפנים וציין כי התרשם שמאמץ זה חיוני במיוחד לאור העובדה שבינואר 2025 צפויות לפקוע בבת אחת כ-1.2 מיליון תעודות זהות ישנות, מה שעלול ליצור עומס חסר תקדים על לשכות הרשות.
בדיון הוועדה הובהר כי הוראת השעה המקורית הייתה תקפה עד ליום 4 באוקטובר 2024, אך הוחלט להאריכה לחצי שנה נוספת - התקופה המקסימלית האפשרית על פי החוק. מעתה לא ניתן יהיה להאריך את הוראת השעה מעבר לשנה. 
יו"ר הוועדה ח"כ חנוך מליבצקי דרש בדיון שיפעלו לחוק קבוע. נציגי רשות האוכלוסין השיבו שעובדים על טכנולוגיה מתקדמת שתאפשר הרכשה של תמונות בעת הגשת הבקשה - יתאפשר צילום און ליין דרך המערכת כחלק מהגשת הבקשה ולכשהטכנולוגיה הזו תפעל, יביאו את החוק הקבוע.
כעת הארכה זו תאפשר לציבור להמשיך ולהגיש בקשות מקוונות להנפקת תיעוד ביומטרי ללא צורך בהתייצבות בלשכות, ובכך לייעל את התהליך ולהקל על העומס בשירותי רשות האוכלוסין.
אורן אריאב מרשות האוכלוסין וההגירה עדכן כי מאז תחילת יישום החוק, הוגשו כ-45 אלף בקשות מקוונות לתעודות זהות וכ-7000 בקשות מקוונות לדרכונים. לדבריו, נתונים אלה הדגישו את ההיענות המשמעותית מצד הציבור לאפשרות החדשה ואת הצורך בהמשך והרחבת המהלך. אריאב ציין כי יש שחיקה בפניות המקוונות והרשות פונה בהודעות לכאלו שהתוקף לשהן עומד לפוג וכעת אוחזים במעל אלף ליום שמבקשים הארכה באופן מקוון. 
נעמה בן צבי, הממונה על היישומים הביומטריים במערך הסייבר הלאומי אמרה בדיון כי יש קשיים רבים בהחלטה להאריך את תוקף התמונות מעבר לעשר שנים, תקופה שנחשבת חריגה בעולם התיעוד. לדבריה, "הארכה זו מהווה פגיעה בשלמות המאגר ומנוגדת לתקנים המקובלים ומעמידה בספק את אמינות המאגר"
לאחר אישור הצו, דנה הוועדה בהצ"ח שתאפשר לממוני ביטחון ומאבטחים במשרדי הממשלה ובמעברי הגבול ליטול ולהשוות אמצעי זיהוי ביומטריים. עפ"י הצעת החוק, מוצע להוסיף לבעלי התפקידים המוסמכים ליטול, להפיק ולהשוות אמצעי זיהוי ביומטריים לפי החוק את ממוני הביטחון והמאבטחים של גופים מסוימים המנויים בחוק להסדרת הביטחון בגופים ציבוריים, ובהם משרדי הממשלה, לרבות יחידות הסמך שלהם, וכן גופים הקשורים למעברי גבול. 
בנוסף, מוצע לקבוע כי אימות זהותו של אדם מול מסמך הזיהוי שהוא נושא, יכול שיבוצע גם באמצעים ממוכנים המופעלים ע"י הגופים המעסיקים את בעלי התפקידים המוסמכים, וכן כי מי שמסרב להזדהות בדרך זו יראו אותו כמי שלא הזדהה. 
עוד מוצע לקבוע כי צפייה בתמונת תווי הפנים השמורה בשבב מסמך הזיהוי תהיה שימוש מותר לפי חוק זה. לצד זאת, כדי למנוע יצירת מאגרי משנה ביומטריים, מוצע לאסור אגירה והעברה של תמונת תווי הפנים השמורה בשבב מסמך הזיהוי של אדם, או נתוני הזיהוי הביומטריים שהופקו ממנה באופן ממוחשב וכן לקבוע חובת מחיקה מידית של התמונה.
תגובות לכתבה(13):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 13.
    תעודה מלאה בשקרים
    ריאלי 09/2024/19
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מזה השטויות האלה שהלאום יהודי? יהדות זה דת כפי שטוענים היהודים או טריטוריה כפי שטוען חמאס? לפי מה שכתוב בתעודה חמאס צודק. זו גם הוכחה נוספת שאין כאן דמוקרטיה כי אין הפרדה בין דת למדינה ואין הפרדת רשויות. ומי שזקוק לזה זו עוד הוכחה שאין דבר כזה מדינת ישראל כי אין דבר כזה לאום ישראלי.
    סגור
  • 12.
    יש לי תע6דת זהות רגילה.לא עושה ביומטרי
    גלית 09/2024/19
    הגב לתגובה זו
    5 0
    מה יעשו לי? אני מתנגדת חיסונים וסרבנית ביומטרי
    סגור
  • 11.
    מה נקסט
    קלאוס שוואב 09/2024/18
    הגב לתגובה זו
    2 0
    שבב במח גם יכריחו אותנו טוטאליטרים צמאי שליטה
    סגור
  • 10.
    לכמה יש כבר ביומטרי לחידוש? אחיזת עיניים. (ל"ת)
    תמר 09/2024/18
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 9.
    בלה בלה בלה
    א.ס 09/2024/18
    הגב לתגובה זו
    3 0
    בלה בלה בלה.... ומה התכלס ????
    סגור
  • טען עוד
  • 8.
    לא מבין למה אני בגלל צריך תעודת זהות
    אלכסנדר 09/2024/18
    הגב לתגובה זו
    3 2
    למה בכלל צריכים את המידע הביומטרי שלי? חוץ מלשלוט בי, למה זה טוב?
    סגור
  • 7.
    אתם הבנתם
    עד סוף 25? 09/2024/18
    הגב לתגובה זו
    1 0
    עד מתי לא הבנתי צריך להחליף ת.ז
    סגור
  • 6.
    טליה וקוץ בה - החידוש הוא ל-5 שנים במקום 10. למה? (ל"ת)
    רחל 09/2024/17
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 5.
    בשורה אדירה
    ירמיהו הנביא 09/2024/17
    הגב לתגובה זו
    3 2
    הכל הבנתי חוץ מאיך עושים את זה, לינק לשרות המצטיין היה מועיל
    סגור
  • 4.
    אני תמיד הולך למזרח ירושלים יש תורים (ל"ת)
    חחח 09/2024/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    אין תורים בכלל בלשכות משרד הפנים (ל"ת)
    לא ניתן לחדש ת.ז 09/2024/17
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 2.
    מושב סגולה דרך הגורן 46
    אליקים מרים 09/2024/17
    הגב לתגובה זו
    1 0
    חידוש תעודת זהות
    סגור
  • 1.
    כתבתם ספר עב כרס
    חושם 09/2024/17
    הגב לתגובה זו
    6 0
    רק מה? שכחתם לכתוב איך מיישמים.
    סגור