בארץ

הפרויקט הביטחוני השאפתני יבוטל? "החלטה תתקבל בהתאם ללקחי המלחמה"

עתידה של מערכת "טל שמיים" יוכרע בימים הקרובים, לאחר שבמהלך מתקפת חיזבאללה נפגע בלון של המערכת. משרד הביטחון וצה"ל לא פרסמו הודעה רשמית בנושא. אם הדבר יתממש, פרויקט יקר ומורכב, שהשקעה גדולה הושמה בו ושציפיות רבות נתלו בו
מערכת ice |  1
יואב גלנט (צילום פלאש 90/ חיים גולדברג)
לאחר שבמהלך מתקפות חיזבאללה על צפון הארץ נפגע בלון "טל שמיים" בצפון הארץ, משרד הביטחון וצה"ל שוקלים כעת את עתיד הפרויקט המהותי. המערכת, שנועדה לשדרג את יכולות הגילוי וההגנה האווירית של ישראל, עלולה לצאת משימוש בעקבות שורת פגיעות משמעותיות שספגה.
על פי פרסום ראשון של לילך שובל ב"ישראל היום", פרויקט "טל שמיים" נועד לספק פתרון מתקדם לגילוי איומים מתקדמים באמצעות פלטפורמה אווירית מתקדמת ומערכת מכ"ם שפותחה על ידי חברת TCOM האמריקנית ו"אלתא" של התעשייה האווירית. המערכת הוקמה בשיתוף פעולה עם הסוכנות האמריקנית להגנה מפני טילים (MDA) ותוכננה לשמש יכולת משלימה למערך הגילוי וההגנה האווירית של חיל האוויר.
בהצהרה רשמית ממרץ 2022, הודיעו משרד הביטחון וצה"ל על הצבת המערכת, שהוגדרה כ"מהגדולות מסוגה בעולם", לצורך גילוי והתרעה על איומים מתקדמים. שר הביטחון דאז, בני גנץ, ציין את החשיבות הרבה של המערכת עבור חיזוק חומת ההגנה של ישראל, והדגיש את תרומתה לשמירה על יתרון ישראל במצבים מבצעיים שונים.
אולם, דברים לא הלכו כמצופה. המערכת הושבתה למשך חודשים ארוכים לאחר שנפגעה כתוצאה ממזג האוויר הסוער. תיקון המערכת ארך כמעט שנתיים, ובסופו של דבר, בינואר האחרון, הועלה הבלון מחדש לאוויר, אך לא הוגדר כמבצעי. ביולי 2023, חיזבאללה הצליח לפגוע בבלון באמצעות כטב"ם ששוגר מלבנון. לאחר סדרת הפגיעות והשבתות הממושכות, נראה כי משרד הביטחון וצה"ל שוקלים כעת את ביטול הפרויקט.
משרד הביטחון וצה"ל לא פרסמו הודעה רשמית בנושא, אך ההחלטה הסופית צפויה להתקבל בימים הקרובים. אם הדבר יתממש, פרויקט יקר ומורכב, שהשקעה רבה הושמה בו ושציפיות רבות נתלו בו.
דובר צה"ל ומשרד הביטחון מסרו בתגובה לפרסום ב"ישראל היום": "עתיד הפרויקט נבחן בימים אלה על ידי צה"ל ומשרד הביטחון, וההחלטה תתקבל בהתאם להשתנות וללמידה מלקחי המלחמה".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    בצה"ל כולם גאונים, בוא נתלה בלון ענק, שעולה מאות מילי
    חצ 08/2024/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בצה"ל כולם גאונים, בוא נתלה בלון ענק, שעולה מאות מיליונים, באוויר מול ארגון הטרור הכי גדול בעולם, מה כבר יכול להשתבש? הבלון הנפוח הזה הוא משל לכל התנהלות מערכת הביטחון.
    סגור