בארץ

חה''כ בליאק נגד סמוטריץ': הצמיחה של המדינה צפויה להתרסק

חבר הכנסת ולדימיר בליאק תקף את ההתנהלות הכלכלית של שר האוצר סמוטריץ', ופרס את עלות תוכנית סמוטריץ' לפתיחת מערכה צבאית בצפון וכיבוש עזה ''אינפלציה דו ספרתית''
דורון בלוך | 
ולדימיר בליאק (צילום חי ברון)
חבר הכנסת ולדימיר בליאק (יש עתיד) פרסם הבוקר (שישי) בחשבון ה-X שלו ביקורת נוקבת כנגד שר האוצר בצלאל סמוטריץ', בה פירט את שיעורי ירידת הצמיחה מאז נכנס סמוטריץ' לתפקיד.
''תפקידו של שר האוצר במדינה מתוקנת הוא לשמור על קופה ציבורית, להתנהל במסגרת אחריות פיסקלית, להבטיח צמיחה גבוהה ואבטלה נמוכה''. כתב בליאק ופירט כיצד ירדה הצמיחה בשנות תפקידו של השר סמוטריץ' ''סמוטריץ' קיבל בסוף 2022 מממשלת לפיד מדינה עם הצמיחה בסך 6.5% ו*עודף* תקציבי בסך 0.4%".
"שנה אחרי הצמיחה ירדה ל-2% בלבד (האוכלוסייה גדלה ב-2.2% ולכן מדובר בתוצר השלילי לנפש) והגרעון בסך 4.2%. ב-2024 הצמיחה צפויה להתרסק ל-0.5% בלבד (תוצר שלילי מעל 1.5%) והגרעון בדרך ל-8.5% לפחות. שנה וחצי לאחר תחילת כהונתו של סמוטריץ' דירוג האשראי ירד פעמיים, יוקר המחיה משתולל (כל אחוז של הגרעון בסוף מתורגם לאינפלציה), רמת החיים בישראל בירידה דרמטית''.
''אבל זו רק ההתחלה'' כותב בליאק. ''סמוטריץ' הוא אחד מאדריכלי קונספציית מלחמת ההתשה הנוכחית. מלחמה אינסופית ונטולת מטרות ברורות, שמדינת ישראל פשוט לא בנויה לנהל אותה. תכניתו המשיחית וחולת הרוח של סמוטריץ' כוללת, בין היתר, כיבוש מלא של עזה, בנייה נרחבת של התנחלויות בשטח הרצועה וכן פתיחה מיידית של מערכה צבאית בצפון.''
 
בליאק מפרט את המשמעות בהיבט הכלכלי: ''המשך גיוס המילואים ברמה של 250-300 אלף איש בחודשים הקרובים ירסק סופית את המגזר העסקי, יגרום לצמיחה שלילית כבר ב-2024 ולזינוק באבטלה. הממשל הצבאי הישראלי ברצועה יעלה 35-40 מיליארד ש"ח בשנה לפחות, לא כולל השקעות של עשרות מיליארדים בבניית התנחלויות חדשות. בשלב הזה פתיחת המערכה בצפון תגרום לנזקים מיידים של עשרות מיליארדי ש"ח בעורף, ובהמשך לצורך להשקיע מאות מיליארדי ש"ח בשיקום התשתיות".
"רוצה לומר - אם תוכניתו הזדונית של סמוטריץ' תתממש, אנחנו מדברים על הגרעון של 12-14% לפחות כבר ב-2025 ואינפלציה דו-ספרתית. ההשקעה הממשלתית בחינוך, בריאות, רווחה, תחבורה תרד בעשרות אחוזים''. בנוסף, בליאק מחדד כי המספרים הללו אינם ''הדימיון הפרוע'' שלו, אלא הערכה מקצועית נטו.
 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה