בארץ

יום ירושלים 2024: יותר חרדים סבורים כי מצעד הדגלים הינו פרובוקציה

לכבוד יום ירושלים, סקר 'כיכר' ו'נתוני אמת' בראשותה של ד"ר נחומי יפה מבית הספר למדיניות ציבורית באוניברסיטת תל אביב, בחן את סוגיית מצעד הדגלים בקרב בני המגזר החרדי. על פי הנתונים, יותר חרדים חושבים שמצעד הדגלים הוא פרובוקציה לעומת חרדים שחשבו כך בשנה שעברה וטרום מלחמת חרבות ברזל

מערכת ice |  1
ירושלים (צילום unsplash)
בצל מלחמת "חרבות ברזל" והמאבק הממושך של משפחות החטופים למימוש המתווה שהוצג לאחרונה בנאום של ג'ו ביידן, רבים מאזרחי ישראל מציינים את יום ירושלים. סקר 'כיכר' ו'נתוני אמת' בראשותה של ד"ר נחומי יפה מבית הספר למדיניות ציבורית באוניברסיטת תל אביב, העלה מספר שאלות בפני בני המגזר החרדי בנושא ציון יום ירושלים בתקופה מורכבת זו. 
על פי ממצאי הסקר, עולה כי החלום הכי גדול של 42% מבני המגזר החרדי הוא להתגורר בירושלים. מלבד זאת, צוין כי 78% משתתפי הסקר ציינו כי ישמחו להתגורר בעיר הקדושה.
על פי תוצאות הסקר, עולה כי הכותל המערבי הינו האתר העיקרי שמושך רבים מבני המגזר החרדי לירושלים. החרדים מגיעים לכותל בתדירות גבוהה מאוד, 47% מגיעים פעם בכמה חודשים, בעוד ש-32% מבני המגזר מגיעים פעם בשנה או ברגלים. 21% ממשתתפי הסקר מציינים כי הם מגיעים לביקור בעיר הקדושה פעם בחודש ויותר. 
לצד אותם נתונים, עורכי הסקר התייחס לסוגית מצעד הדגלים המתקיים מדי שנה ברחבי ירושלים. על פי ממצאי הסקר, עולה נתון מפתיע אשר מציג כי יותר חרדים סבורים כי מצעד הדגלים הינו פרובוקציה לעומת חרדים שחשבו כך בשנה שעברה וטרום מלחמת "חרבות ברזל".
עוד עולה מהסקר, כי פחות חרדים חושבים שחשוב להוכיח ריבונות דרך מצעד הדגלים לעומת שנת 2023, ויותר חרדים בכלל לא יודעים מה הם חושבים על מצעד הדגלים - 6% בשנה שעברה, לעומת 27% בשנת 2024.
על אף העובדה כי נרשמה התמתנות באופיו של מצעד הדגלים, ניתן להבחין כי בני המגזר החרדי עדיין חלוק בשאלה האם יש לוותר על האירוע השנה. בשנת 2023 כמעט 60% מהחרדים הסכימו לפשרה ושינוי התוואי של מצעד הדגלים, האחוז הזה נחתך השנה כמעט בחצי.
המשמעות: ירידה דרמטית בכמות האנשים שחושבים שצריך להגיע לפשרה. בעוד מספר לא מבוטל של חרדים מאמינים כי יש לוותר על האירוע כדי לא לעורר פרובוקציות כאלו ואחרות, אחרים סבורים כי אסור לוותר על מצעד הדגלים ולהיכנע לטרור. 
בפילוח פנים מגזרי ניתן לראות שיותר מבני הציבור הספרדי חושבים שצריך להוכיח ריבונות ולקיים את מצעד הדגלים לעומת ליטאים, אבל לא בהפרשים גדולים, ויותר ליטאים וחסידים חושבים שמדובר בפרובוקציה.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    למי אכפת מה חושבים
    חירות ירושלים 06/2024/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    החרדים על זה? לפי דעתם לא צריך מדינה בכלל
    סגור