בארץ

דיון סוער בוועדת הכספים בכנסת: "ישראל תחטוף, הגירעון הגיע ל-7%"

ועדת הכספים של הכנסת התכנסה לדיון בנושא הגירעון הצפוי ל-2024 וזינוק האינפלציה מעבר לרמה שהוצגה בתחזיות. חברי הכנסת תקפו את התנהלות הממשלה ומשרד האוצר, ותהו מה יהיו הצעדים הבאים שלהם בנושאים הקריטיים הללו. יו"ר הועדה, חה"כ משה גפני, מסר: "מי אמר לשר האוצר שיעד הגירעון יהיה כזה וכזה?"
מערכת ice |  2
ועדת הכספים (צילום יונתן זינדל/פלאש 90)
המלחמה המתמשכת בין ישראל לחמאס (וכן גיוס המילואים הנרחב, בעלי עסקים רבים שנפגעו, עשרות אלפי מפונים ועוד), הובילה את המדינה להוצאות כלכליות משמעויות ובלתי צפויות.
במסגרת דין שנערך היום (שלישי) בוועדת הכספים של הכנסת בנוגע לגירעון הצפוי לשנת 2024, נציג אגף התקציבים ציין כי "גירעון נמדד על פני 12 חודשים", והוסיף כי משרד האוצר עומד בתחזיות שהציג בעבר, אך הזהיר: "המצב יכול להשתנות אם תתפח לחימה מאוד עצימה בגבול הצפון, או בגזרות נוספות".
הוועדה דנה הן בנושא 'תמונת מצב הגירעון והיערכות הממשלה לפריצה משמעותית של יעד הגירעון בניגוד להתחייבות האוצר', והן בעובדה כי האינפלציה זינקה לרמה הרבה יותר גבוהה מעל המצופה בחודש אפריל – בניגוד לעמדתם של חלק מחברי הכנסת. חברת הכנסת נעמה לזימי ציינה: "נתוני הגרעון לחודש אפריל הגיעו ל-7 אחוזים, כאשר דובר על 6.6% במסגרת התקציב שאושר".
חברת הכנסת הסבירה כי היא מודאגת מסדרי העדיפויות של המדינה, שלא הייתה מוכנה לקצץ בכספים קואליציוניים אך כן מתכננת לקצץ בתקציבים חברתיים "בצורה אנושה". בהמשך אמרה: "האוצר אתם שומרי הסף, הקול שלכם נעלם מידי, אני קוראת לכם לדבר ולומר מה כן צריך לעשות. הנתונים כפי שהם מוצגים עד כה מטרידים, ישראל הולכת לחטוף כי אנחנו לא נערכים".
חברת הכנסת אורית פרקש הכהן תקפה בחריפות את התנהלות הממשלה, ואמרה: "אני רוצה לשאול באמת איך נראית ההתנהלות הכלכלית שלנו בזמן מלחמה, יש לנו שר אוצר עם 0 אמינות פיסקלית, נושא הגרעון הוא רק דוגמא לכישלון בתפקוד שלו. אנחנו רגע לפני תהום, הנושא הזה לא מספיק מדובר".

יו"ר ועדת הכספים, חבר הכנסת משה גפני (קרדיט: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
יו"ר הוועדה, חבר הכנסת משה גפני, ביקר גם הוא את משרד האוצר. גפני תהה מדוע המשרד מגיש בקשות שינויים – דווקא לאחר אישור התקציב: "משרד האוצר, מי החליט על הנומרטור שפתאום מוציאים אותו? שאתם מאשרים את התקציב, כמה זמן אתם מנהלים דיון עם השרים בממשלה על התקציבים שלהם, כמה זמן אורך הדיון אצלכם וכמה זמן עם השרים? למה מיד אחרי אתם מביאים העברות תקציביות? רשימה כאורך הגלות כעודפים, למה אתם לא חושבים על זה מראש? איך הכנתם את התקציב, עם מי דיברתם, כמה זמן? מי בסוף הביא יעד גרעון? מי אמר לשר האוצר שיעד הגרעון יהיה כזה וכזה? אחרי שהכנתם את התקציב, אחרי שהצבעתם, איך הגעתם לפה מיד אחרי זה ואמרתם שצריכים לעשות שינויים?".
בנושא האינפלציה, ח"כ ולדימיר בליאק ציין כי העובדה שהאינפלציה מזנקת בניגוד מולט למגמה העולמית היא עובדה מדאיגה, ואמר: "היינו לא מעט שנים בסביבה של אינפלציה אפסית, עד לקורונה שזה השתנה, תקפתם אותנו כשהאינפלציה הסתכמה ב-2023 בסביבות 5 אחוז, אבל זה היה חצי מארה"ב או אירופה.  אני רוצה לדעת מה הממשלה חושבת שיש לעשות כדי למתן את האינפלציה? למשל ביטול ההנחה על הדלק, על רקע סביבת אינפלציה גבוה, מלחמה וביטול רוב הפרויקטים של התחבורה הציבורית, אולי זה נכון".
יו"ר הוועדה סיכם את הדיון: "תם ולא נשלם, יש שאלות שנשאלו שלא קיבלנו עליהם תשובות, גם בנושא של הגרעון. אנחנו רוצים להבין איך הגענו לתחשיב הזה ונבקש לקבל תשובות לכך. נמשיך לדון בנושא, אני לא מבין למה יש פה נציגים שלא נמצאים כאן מצד האוצר, פעם אחר פעם אנחנו מקיימים דיונים על זה, ולא משתתפים".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    לחתול לא נותנים לשמור על החלב ולחסרי כשרון לשמור על כספ
    איכפת 06/2024/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    7% זו רק נקודת הפתיחה לממשלה זאת .במשרד חשוב כמו זה צריכים לשבת אנשים מוכשרים שיודעים להתנהל עם כסף ציבורי. כסף זה לא צחוק !
    סגור
  • 1.
    הבורות וחוסר ההבנה של גפני נחשפים לעיני כל..
    פילי 06/2024/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כרגיל, הוא יפתח בצעקות, בכדי לנסות להסתיר את זה...
    סגור