השוק

גלי הגירה מישראל ו"קריסה לאומית": זה תרחיש האימים שמסכן את קיומנו

מכתב שנשלח על ידי 130 כלכלנים בכירים מעלה דאגות בנוגע לעתידה של מדינת ישראל, כאשר החשש העיקרי הוא לאו דווקא איומי החוץ (ארגוני הטרור, איראן וכו'), אלא מדיניות הפנים: מתן פטור לעשרות אלפי צעירים חרדים, תקצוב של מוסדות חינוך שאינם מלמדים מקצועות ליבה ועוד. אז מה כן ניתן לעשות?
מערכת ice |  5
מפת ישראל (צילום shutterstock)
במכתב חריף ששלחו 130 כלכלנים בכירים נרשמה אזהרה חמורה בנוגע למדיניות הכלכלית של מדינת ישראל ביחס לאוכלוסייה החרדית, כאשר החשש העיקרי שהוצג הוא שמדינת ישראל "תובל לעבר תהום", וכי הדבר ישפיע "בצורה ממשית וקשה על המשק והחברה הישראלית, כולל החברה הישראלית עצמה", ומהווה "סכנה לקיום המדינה".
הרקע לכך הוא הכבדת נטל המילואים על ידי המשרתים שהתגייסו לצה"ל, תוך כדי מתן פטור לאלפי צעירים חרדים ללא הסכמה רחבה על מתווה חוק גיוס, ועידוד מוסדות חינוך שאינם מחויבים ללמד לימודי ליבה (ומצויים בגירעון עמוק)  כל אלו יתנקזו לנקודת זמן בה רבים מנושאי הנטל יחליטו להגר מישראל "ללא שינוי בתוואי הקיים", ודבר יוביל ל"קריסה לאומית".
עוד נכתב: "האוכלוסייה שתישאר בישראל תהיה פחות משכילה ופחות יצרנית, וכך יגבר הנטל על האוכלוסייה היצרנית שנשארה – מה שיעודד הגירה נוספת מישראל. תהליך זה של 'ספירלת קריסה' שבה מעגלים הולכים וגדלים מעדיפים להגר, כאשר מצבם של הנשארים הולך ונעשה גרוע, יפגע קשות באוכלוסיות שאין להן אפשרות קלה להגר". עם זאת, בהמשך צוין כי מדינת ישראל יכולה לשנות את התרחיש בכך שתתמוך ברפורמה רחבה בחינוך היסודי והעל יסודי, תוך כדי ראייה מחדש בנוגע למתן הפטורים משירות הצבאי ועד לשינויים מהותיים בשיטת המשטר.
על המכתב חתמו כלכלנים וכלכלניות בכירים, וביניהם: ראש פורום קהלת לכלכלה ולשעבר הכלכלן הראשי במשרד האוצר ד"ר מיכאל שראל, ראש פורום הכלכלנים למען הדמוקרטיה פרופ' איתי אטר, מנכ"לי משרד האוצר לשעבר פרופ' אבי בן בסט, דוד ברודט, ירום אריאב וקרן טרנר ועוד רבים נוספים.
 
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    אי אפשר להכריח אנשים להשאר בארץ.
    א 05/2024/30
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אנשים עוזבים כי מבינים שיכולים לחיות חיים הרבה יותר בטוחים, שקטים וטובים עם הרבה פחות קשיים ומאמץ. אנשים מבינים שבישראל מנצלים אותם ולא רוצים להיות פראיירים. אנשים בכלל לא מבינים איזה גל ענק של ירידה מהארץ יש בשנים האחרונות ואחרי טבח בכלל.
    סגור
  • 3.
    חומר ממוחזר
    יהודי פיקח 05/2024/30
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כמו ארנון סופר שניבא על הדמוגרפיה היהודית ב96. סיפורי סבתא..
    סגור
  • 2.
    מכיר חברים, ילדים של.. - עוזבים (גם הגדולה שלי :\ (ל"ת)
    הלך עלינו 05/2024/29
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 1.
    יש גל אדיר של ירידה מהארץ, פשוט לא מפרסמים
    יצחק 05/2024/29
    הגב לתגובה זו
    5 1
    המון משפחות, צעירים ופחות צעירים, עוזבים את הארץ לגרמניה, למרכז אמריקה ולתאילנד. ישארו כאן מבוגרים שלא יכולים לצאת, חרדים לא מליונרים וכמובן אוהבי ביבי ורפי שכל. לסיכום - פשיטת רגל
    סגור
  • עלייה לארץ
    נועם 06/2024/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בזמן שאנשים חסרי יכולות עוזבים את הארץ יהודים כישרוניים מכל העולם מגיעים לפה על רופא שעוזב מגיעים שני רופאים יהודים מחול הכל בסדר נשרוד.
    סגור