בארץ

כך נחליף את נתניהו שכשל - הדרך החוקית להפלתו המיידית

ישראל כבר כשנה וחצי ברף מחאות אינטנסיבי מאוד, מתי הן אפקטיביות? מתי הן לא, מתי הן עוברות את הגבול, מהו בכלל אותו גבול? על חופש ביטוי, מחאה וחוק, ובעיקר על גבולות בדמוקרטיה ומה זה מנצחים במחאה
דביר קריב (צילום חיה גולד)
עקרון מרכזי בדמוקרטיה הוא "עקרון שלטון העם". עיקרון זה אומר ש"העם הוא הריבון". העם אינו הריבון "רק" ביום הבחירות אלא כל הזמן , בכל יום ויום. יום הבוחר הוא יום חשוב מאוד אבל הדמוקרטיה נושמת כל הזמן, כל יום!
המשמעות היא שאנחנו העם הריבון מחליטים כל הזמן מה נכון, מצד אחד אנחנו בוחרים ביום הבוחר את משרתי הציבור שלנו שישרתו אותנו והם מתוך 120 שבחרנו כמשרתינו מגדירים מי הקואליציה ומי ראש הממשלה ובמקביל אנחנו עדיין הריבון ואנו אומרים את דברנו כל הזמן בהרבה דרכים.

חופש הביטוי, הדרך שלנו לומר את דברנו כריבון. זו הזכות הבסיסית שאנו אומרים את דברינו. האם יש לה גבול? בוודאי! אין בדמוקרטיה שום דבר ללא גבול. לא הכל מותר לומר ולא הכל מותר לעשות, חשוב מאוד שלא להרוס את הדמוקרטיה תוך כדי הניסיון להביע דעה או תוך כדי הניסיון לשמור עליה. לא לעשות משהו לא חוקי וגם לא לומר משהו שאסור לומר וייחשב כהסתה.
העם חזק מנבחריו. חמש פעמים בהיסטוריה שלנו ראשי ממשלה שלנו הלכו הביתה באמצע כהונתם כי הבינו שהעם, הריבון, לא איתם או לא יהיה איתם לו לא יתפטרו. ככה התפטרה גולדה, גם בגין. רבין שהבין שעליו להתפטר בנסיבות משפטיות, גם אולמרט. היו עוד שני ראשי ממשלה שסיימו בנסיבות טרגיות: שרון מסיבה רפואית ורבין שנרצח.
פעמיים החליט העם האם שר ביטחון יפוטר או לא: העם קבע ששרון יפוטר בהפגנת ענק שלא היו בה 400 אלף. העם קבע שגלנט לא יפוטר כשהיו ברחובות הרבה יותר מארבע מאות אלף. 4 אימהות הוציאו דה פאקטו את צה"ל מלבנון, העם השפיע מאוד על שחרור גלעד שליט ויש עוד דוגמאות. מה שמנצח תמיד הוא כוח העם, הריבון. כשהעם מראה לנבחריו שהרוב רוצה משהו, ואומר את זה נכון ונחרץ זה מה שקורה!
אין בכלל ספק - רוב מוחלט בעם מאס בממשלתו, רוב העם מבין שמדובר בממשלה הרעה מקום המדינה, רוב מוחלט בעם מייחל להחלפת ראש הממשלה. זה עולה מכל בדיקה אמפירית שנערכת ובאחוזים ברורים ולאורך זמן! מזמן לא היה קונצנזוס כה נרחב בכך שעל ראש ממשלת ישראל להתפטר. הממשלה וראשה כשלו ואנו כעם מעוניינים בהחלפתה לאלתר! הפעם האירוע חריג משום שבסבירות גבוהה נתניהו לא יהיה ראש הממשלה השישי שמתפטר מיוזמתו.
אז מה נכון שיעשה העם, הריבון?
עלינו להבהיר את עמדתנו כריבון. המתנה ליום הבוחר הבא עלולה להיות טעות מרה. כמו שמנכ"ל או מאמן שחותם ל 4 שנים חוזה ונכשל, מפוטר לאלתר, ככה גם ראש ממשלה מקבל קדנציה של עד 4 שנים ולו הוא נכשל - והוא נכשל - יש להחליפו.
איך עם מחליף ראש ממשלה שכשל?
מסה קריטית! הרבה מאוד אנשים! מאות אלפים, סביב מיליון איש ברחובות. מחאה ענקית, יצירתית וחוקית בלי אלימות, בלי הסתה, בלי קיצוניות אידאולוגית, בלי מעבר על החוק. ובמקביל למחאה לגיטימית עצומה בגודלה, גינוי ברור של כל שוליים קיצונים מכל מחנה. הכי חשוב הגינוי של כל מחנה את הקיצונים שלו.
כשהכמות תהיה בלתי ניתנת להתעלמות היא תנצח. הכמות תבהיר כאן ועכשיו ל-119 חברי הכנסת שעליהם להחליף לאלתר את נתניהו במחליף זמני עד הבחירות - אותן יש לקיים ברגע הראשון האפשרי. הריבון בעצם אומר – במיידי החלפת ראש הממשלה ובקרוב חזרו אלי על מנת שאבחר מחדש את משרתי הציבור שלי לאחר שמשרתינו כשלו.
אין דרך אחרת שניתן להתחיל להשתקם ממה שהחברה הישראלית עברה בכמעט שנה וחצי האחרונות מאז כינון ממשלת נתניהו השישית, ללא החלפתו המיידית.
עד כה המחאה, למעט חריגים בודדים, שומרת על גבולות חופש הביטוי וחשוב להקפיד מאוד בעניין. רק הקפדה כזו יכולה להוביל למאות אלפי מצטרפים למחאה החשובה בתולדות ישראל, אזרחים טובים הרוצים להביע את דעתם אך מסתייגים ממעבר על החוק.
2.2 מיליון אנשים בישראל השתתפו בשנה וחצי האחרונות בלפחות הפגנה אחת נגד הממשלה, מספר גדול מאוד. מאידך הרבה יותר מהמספר הזה של אזרחים תומכים בכך שיש להחליף את הקברניט. כשמיליון איש יגידו בשקט עד כאן - נבחרי הציבור יבינו את רצון העם ויפעלו בהתאם. מתוך 63 חברי הקואליציה (ללא נתניהו עצמו) יהיו, כך אני מקווה, לפחות 4 משרתי ציבור שיבינו את רצון העם, אין צורך ביותר מזה לשלב הראשון, להצבעת אי האמון הקונסטרוקטיבית לטובת ממשלת מעבר עד הבחירות.
אזרחי ישראל - אתם הריבון! צאו מהבית, כחוק, עם דגל, עם שלט ובאמונה וכמו בעבר גם עכשיו בכוחכם להחליט.
* הכותב דביר קריב, מחנך ומורה לאזרחות, מרצה בנושאי ערכים, הסתה וקיצוניות, משתתף קבוע בפאנלים בתקשורת. בעברו איש שטח ביחידה לסיכול טרור לא ערבי בשב"כ ומי שהיה אחראי על המידע בחקירת רצח רבין ז"ל. מחבר הספר "יצחק"
תגובות לכתבה(13):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 10.
    עד היום רק ממשלה אחת מילאה את ימיה בישראל
    נאורה 05/2024/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אין מצב שהממשלה הגרועה בהיסטוריה של המדינה שהביאה לחורבן בכל כך הרבה רבדים תהיה השניה. כולנו צריכים לצאת מההדחקה ולצאת מהבית כדי שזה יקרה בהקדם.
    סגור
  • 9.
    מגלומן..איך אתה קובע עובדה שאתם רוב
    אידה 05/2024/23
    הגב לתגובה זו
    0 2
    בשיא ההפגנות השתתפו מקסימום100000 איש וגם זה בהגזמה..כנראה שתאלץ לחכות לבחירות.
    סגור
  • חס וחליסה מגלומן. אני הקטן.
    דביר קריב. 05/2024/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המחקרים הגיעו למספר אחר... כ 2.2 מיליון מאזרחי ישראל השתתפו לפחות במחאה אחת. יש כ 80 אלף שהשתתפו כמעט בכולן. אני לא מ"האתם" שאתה חושב אגב... אבל כל בדירה אמפירית אומרת שמעל 70 אחוז מאזרחי ישראל חושבים כמוני
    סגור
  • 8.
    הלוואי!!! בחירות עכשיו!!! (ל"ת)
    שרון 05/2024/23
    הגב לתגובה זו
    1 2
    סגור
  • 7.
    מרי
    מרי מלכת הסקוטים 05/2024/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    על כל לבנבן ורדרד יגיעו 3 שחרחרים מסוקסים. יאללה מכות
    סגור
  • טען עוד
  • חס וחלילה.
    דביר 05/2024/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סולד במיוחד מכאלו שמנסים לטעון טענה לא נכונה שמדובר בענין עדתי. דביר קריב
    סגור
  • 6.
    מובן הקונספצייה, חסימת כבישים מרכזיים זה טרור לא ערבי? (ל"ת)
    טיפל בטרור "לא ערבי" 05/2024/23
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 5.
    עוד פאשיסט מהשבט הלבן ! (ל"ת)
    אסף 05/2024/23
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • 4.
    צריך להעיף מיד
    דן 05/2024/23
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ויבוא במקומו שמרטוט…
    סגור
  • 3.
    כמה נכון
    משה 05/2024/23
    הגב לתגובה זו
    1 1
    אסור להתייאש!
    סגור
  • 2.
    אזרחי ישראל - אתם הריבון! צאו מהבית, כחוק, עם דגל!!!
    הלך עלינו 05/2024/23
    הגב לתגובה זו
    1 0
    חלאס לייקים - אזרחי ישראל - אתם הריבון! צאו מהבית, כחוק, עם דגל, עם שלט ובאמונה וכמו בעבר גם עכשיו בכוחכם להחליט.
    סגור
  • 1.
    לשעבר בסיכול טרור יהודי?! ??
    Sam 05/2024/23
    הגב לתגובה זו
    1 0
    תמשיך להפגין. אני מוכר בייגלה בהפגנות.
    סגור
  • כן. השם היותר מדויק החטיבה המודעינית לסיכול טרור לא ערב
    דביר קריב. 05/2024/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא אפרט אבל השתתפתי בכמה סיכולים של דברים די מוכרים בציבבוריות הישראלית.
    סגור