משפט

הוצאה לפועל בהחלטה אגרסיבית: העיקול לא יימחק

הרשם סאלם ג'דעון, מלשכת ההוצאה לפועל בקריות, דחה בקשתה של חברה חייבת לביטול הטלת עיקולים טרם מסירת אזהרה על פתיחת תיק נגדה. העיקולים התבקשו בשל אי כיבוד שיקים שנמסרו עבור שירות של חברת הסעות
מערכת ice |  6
לשכת ההוצאה לפועל (צילום ice)
השאלה העיקרית שניצבה בפני הרשם סאלם ג'דעון היא, מי נושא בנטל הוכחת התנאים להטלת עיקולים בטרם מסירת אזהרה במסגרת בקשה לביטול עיקולים אלה,  והאם העובדה שהחייבת לא הגישה התנגדות משפיעה על בחינת הבקשה לביטול העיקולים בטרם מסירת אזהרה.
המדובר בתיק הוצאה לפועל לביצוע שטרות/שיקים שנפתח ביום 23.11.23, ויתרת החוב בו עומדת על 154,018 שקל. שבוע לאחר מכן,  הגישה הזוכה, חברת הסעות, בקשה להטלת עיקולים בטרם מסירת אזהרה לחייבת. לטענת הזוכה השיקים ניתנו בגין עבודות היסעים שסיפקה הזוכה לחייבת, הזוכה שלחה לחייבת התראה לתשלום החוב בגין השיקים שחוללו, אולם החייבת לא שילמה את החוב. קיימים שיקים נוספים שחוללו וטרם הוגשו לביצוע וסך כל יתרת החוב של החייבת לזוכה עומדת על 219,045 שקל. כמו כן, נודע למצהיר מטעם הזוכה מספקים ונושים, כי החייבת מצויה בקשיים ועתידה לסגור את שעריה.
 
בהחלטה ציין כב' הרשם, כי "הכלל הוא, שאין לפתוח בהליכי ביצוע נגד חייב, אלא לאחר שהומצאה אזהרה ועברה התקופה הנקובה בה. על אף האמור, בהתאם לחוק ההוצאה לפועל והתקנות, רשאי זוכה לפנות בבקשה לנקיטת הליך לפני מסירת האזהרה כאמור, או לפני התקופה שנקבע בה. על מנת להיעתר לבקשה מעין זו, על הזוכה לבסס בבקשתו קיומו של חשש שהחייב יסכל את ביצוע החיוב על ידי הברחת נכסים. יש לבסס ולו חשש אפשרי".
 עוד צוין בהחלטה, כי, שאלת קיומה או העדרה של מחלוקת בנוגע לחוב הינה שאלה רלוונטית במסגרת הדיון בביטול העיקולים שהוטלו בטרם המצאת אזהרה לחייב. ככל שהחייבת לא הגישה התנגדות ולא טוענת כנגד חבותה מכוח השטר, יש לראות בחובה בתיק ההוצאה לפועל כחוב פסוק שעליה לפרוע אותו ושניתן לנקוט בהליכים נגדה לצורך כך. "ויודגש, כי אילו היתה החייבת מגישה התנגדות לביצוע שטר,  היה הדיון בהתנגדות עובר לבית המשפט והיו חולשות תקנות סד"א על הדיון בבקשה לביטול העיקולים שהוטלו בהתאם לחוק ההוצאה לפועל וטרם הגשת ההתנגדות, קרי : נק' המוצא היא כי לא רואים בחובה של החייבת כחוב פסוק".
הרשם קבע, כי במסגרת הדיון בבקשה לביטול ההחלטה על הטלת העיקולים בטרם מסירת אזהרה, נטל השכנוע עדיין מוטל על הזוכה, אולם נטל הבאת הראיות לסתור את הטענות שהעלה הזוכה יכול לעבור אל החייבת.
הרשם התייחס לטעמים שבגינם דחה את בקשת החייבת לביטול העיקולים טרם נקיטת אזהרה. "מכל מקום, מדובר בשיקים שסורבו ממס' סיבות, הן ממתן הוראת ביטול, חשבון מעוקל ואף החייבת לא המציאה דפי חשבון בנק מהם ניתן ללמוד על התנהלות תקינה שלה במסגרת חשבון הבנק. לא צורפו גם דפי ריכוז יתרות המעידים על מצב החשבון. החייבת טענה כי מצבה הכלכלי איתן, אולם זאת היא לא הוכיחה ולא הביאה ראיות מספקות בעניין.
עוד צוין, כי יש טעם בטענת הזוכה, כי לא צורפו מסמכים מהותיים שיש בהם כדי להוכיח טענה זו, כגון דו"ח רווח והפסד וכן דפי חשבון בנק. הצגת נתונים אודות מחזור החייבת אין בו כדי להעיד על מצבה הכלכלי באופן ברור, שכן לא ידוע מהן התחייבויותיה של החייבת ומהן הנכסים בהן היא מחזיקה. לזאת מצורפת העובדה, כי מתשובת הבנק לצו העיקול עולה כי הוטלו אצלו עיקולים נוספים על החייבת".
לסיום קבע הרשם, כי העובדה שהחייבת לא הגישה התנגדות לביצוע שטר מחזקת את טענות הזוכה, כי אין המדובר בחוב השנוי במחלוקת, וכך הדרך להטלת העיקול על זכויותיה ואופן בחינת הבקשה להטלת העיקולים עומדת ברף נמוך יותר מאשר במצב שבו מוגשת התנגדות. הרשם הטיל על החייבת לשאת בהוצאות הזוכה בסכום של 750 שקל וקבע, כי סכום זה ישולם תוך 30 יום אחרת הוא יישא הפרשי הצמדה וריבית כחוק.
תגובות לכתבה(6):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    רבע מיליון אשה ואיש, כלואים כעת, גם בשעת
    אסיר בנק 12/2023/27
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מלחמה, בארצם. במסגרת מב שנקרא עיכוב יציאה מהארץ. פטנט יחודי לישראל, שלא קיים בשום מקום בעולם. עוד יומיים נופלים פה טילים איראניים- ואחרי שכולם ימצאו לאן לברוח- חייבי ההוצאה לפועל יאלצו , בגלל עוניים, להשאר לשמור על הארץ בגופם איזו נבזות!
    סגור
  • לגמרי
    צודדדקקק 12/2023/28
    הגב לתגובה זו
    1 0
    צודק לגמרי נמאס כבר מהוצאה להורג האלה 7 שנים הייתי בבית סוהר שהם שמו אותי חוץ מלעקל אותי הכל עיקלו לי אי אפשר לחיות ככה זה לא חיים מלא אנשים התאבדו בגללם והמדינה שמה פס לא מראים בתשקורת כלום על זה ועדיין יש מליונים שסובלים בגלל הגוף המזעזע הזהה שעדיין קיים לא ברור
    סגור
  • 2.
    לא הבנתי
    חיים 12/2023/27
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מה מגיע לרשם מדלייה רק בישראל גן עדן לחייבים ונוכלים.
    סגור
  • 1.
    ז
    סיגל 12/2023/27
    הגב לתגובה זו
    3 1
    לא יפול כבר איזה טיל על המקום הארור הזה! על שופטיו!!!
    סגור
  • הוצאה להורג
    הוצאה להורג 12/2023/28
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אמןןןןן חלום שלי שייפול עליו סקאד חלום
    סגור
  • מה הבעיה בפסק דין זה? לפי הכתב חברת ההסעות אכן מתחכמת
    נוסע מתמיד 12/2023/27
    הגב לתגובה זו
    3 1
    נראה לפי הכתבה שהשופט צודק. עם כל הכבוד לפלפולים התוצאה הגיונית - החייבת (שרוצה לסגור את הבסטה) מנסה לא לשלם לחברת ההסעות, במטרה למשוך זמן ולהעדיף נושים אחרים. חברת ההסעות הגישה בקשה חריגה לבית המשפט וקבלה מענה חלקי. מה הבעיה?
    סגור