משפט

ארה"ב דורשת מגוגל להתפרק: הגישה תביעה היסטורית

מחלקת המשפטים והתובעים הכלליים של שמונה מדינות בארה"ב הגישו נגד גוגל תביעת ענק, שחוזרת עשור וחצי אחורנית ודורשת מגוגל להתפרק לשתיים או שלוש חברות. גוגל איימה כי הדבר יהרוס את האינטרנט ויגרום נזקים כלכליים לכל מי שאפשר להעלות על הדעת
יאיר מור |  11
תביעת ענק נגד גוגל (צילום shutterstock)
האם אפשר לדרוש מחברה קיימת להתפרק לכמה חברות, אחרי יותר מעשור של פעילות כגוף אחד? זה מה שדורשת כעת ארה"ב מגוגל, בתביעה חדשה וכמעט חסרת תקדים שהגישה נגד ענקית הפרסום ברשת.
על התביעה חתומים מחלקת המשפטים בממשל ביידן והתובעים הכלליים של לא פחות משמונה מדינות – וירג'יניה, קליפורניה, קולורדו, קונטיקט, ניו-ג'רזי, ניו-יורק, רוד איילנד וטנסי. היא הוגשה אמש (שלישי) לבית המשפט בווירג'יניה, ודורשת מהחברה להיפרד מחטיבת הפרסום שלה – ובפרט מהחברות DoubleClick ו-AdMeld, שאותן רכשה לפני 15 ו-12 שנה, בהתאמה.
לפי התביעה, שתי הרכישות, והתנהלות גוגל במהלכן ואחריהן, יצרה מונופול בשוק הפרסום ברשת. "התנהגותה הבלתי תחרותית של גוגל הרימה את חסמי הכניסה (לשוק) לרמות גבוהות באופן מלאכותי, כפתה על מתחרות מרכזיות לנטוש את השוק לכלי טכנולוגיות פרסום, הרחיקה מתחרות פוטנציאליות מהצטרפות לשוק והותירה את המתחרות הספורות שנותרו לגוגל עם נתח שוק שולי וחיסרון מובהק".
גוגל, מצידה, לא נשארה חייבת ופרסמה תגובה שרק חברה בעלת לובי עוצמתי במיוחד יכולה להעז לפרסם נגד הממשלה של עצמה: דן טיילור, סגן נשיא חטיבת הפרסום, קרא לה "לא מבוססת" ו"שכפול" של תביעה תביעה דומה של התובע הכללי של טקסס, שכבר נדחתה ברובה על ידי בית המשפט.
"התביעה מנסה לבחור מנצחים ומפסידים בשוק טכנולוגיות הפרסום התחרותי מאוד", הוא כתב. היא "מתעקשת (לחזור) על טיעון פגום, שיאט את החדשנות, יעלה את עמלות הפרסום ויקשה על אלפי עסקים ומו"לים קטנים לצמוח", הוא איים – מתכון קבוע של ענקיות הייטק בהתמודדות עם תביעות: איום בהעלאת המחירים לאחרים. לדבריו, התביעה "מנסה לשכתב את ההיסטוריה על חשבונם של מו"לים, מפרסמים ומשתמשי אינטרנט".
הוא מזכיר, בצדק, כי המחלקה בחנה את שתי הרכישות בזמנן, ולא מצאה סיבה לעצור אותן. הוא אף קובל על כך שאותה מחלקת משפטים שתובעת כעת את גוגל רטרואקטיבית על שליטה מוגזמת ביכולות הפרסום ברשת, לא עצרה בשנה שעברה רכישה של מיקרוסופט שהעניקה לה לכאורה שליטה דומה ואיפשרה לה להשיג חוזה אדיר למכירת פרסומות בנטפליקס. הוא מוסיף כי לגוגל מתחרות אחרות, כמו אמזון שגדלה במהירות בתחום הפרסום, אפל שמגדילה בקצב אדיר את התחום הזה, וכמובן טיקטוק, שהפכה בשנתיים האחרונות לאחד הכוחות החזקים ביותר בשוק הזה.
לסיום, הוא אומר כי התביעה תקשה על גוגל להציע כלי פרסום ש"מועילים למו"לים, מפרסמים והכלכלה האמריקאית הרחבה", והבטיח "להתנגד בכל העוצמה".
מניית גוגל סיימה את יום המסחר באקורד פסימי, עם ירידה של כ-2.4%, לעומת 0.3% בלבד של מדד S&P 500 ומעט יותר מחצי אחוז של מדד נאסד"ק.
תגובות לכתבה(11):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 9.
    למה הדבר דומה באקטואליה כאן
    יגאל אלוש 01/2023/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מניעת תחרותיות מניעת שיוויון הזדמנויות ושיבוש עולם המשפט הוא נחלת ארצנו בגצ ממונה על צדק אמנות תקנונים וחוקים לקיום דמוקרטיות וכאן ההפך הגמור בגצ פועל במונרכיה והעדפה שרירותית
    סגור
  • 8.
    למה גוגל נשמעים כמו בגץ?
    רוני 01/2023/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אותם תירוצים של השמאלנים, השמיים יפלו על הראש אם גוגל תפסיק תהיות מונופול...
    סגור
  • 7.
    גוגל של השטן
    אריק 01/2023/27
    הגב לתגובה זו
    1 0
    חברה דוחה גנבים חיים על קליקים גנובים .
    סגור
  • 6.
    גוגל
    דוד 01/2023/27
    הגב לתגובה זו
    1 0
    גוגל גנבה לי כסף מחשבון בנק ישראל פה בישראל זה טוב זה קורה ??
    סגור
  • 5.
    שיעברו לישראל (ל"ת)
    יו יו 01/2023/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • טען עוד
  • 4.
    כל המדינות הן כחולות
    אמת 01/2023/26
    הגב לתגובה זו
    3 1
    כלומר בשליטה של המפלגה הדמוקרטית. כרפובליקני, אני לצערי עם הממשל בעניין זה. כל חברת המגה האלו חייבות להתפרק מה שיאפשר צמיחה של אלפי חברות קטנות אחרות, פיזור העושר והנעת הכלכלה. יש גבול לגודל, וחברות המגה האלו חצו אותו כבר לפני כעשור וחצי לפחות.
    סגור
  • 3.
    לא חסר תקדים
    מ 01/2023/25
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בשנות ה 80 פירקו כך את AT&T והכריחן אותה לי צור חברות חדשות מופרדות. מכירה של מוצרי טלפוניה בנפרד ממכירת שירותי טלפוניה.
    סגור
  • 2.
    2023 קטסטרופה
    נ.נ 01/2023/25
    הגב לתגובה זו
    3 0
    הכלכלה בדרך לכאוס עולמי נורות האזהרה נדלקות אט אט
    סגור
  • כנראה
    משיח לא מטלפן 01/2023/25
    הגב לתגובה זו
    2 0
    2020 מגיפה,2021 אינפלציה,2023 מיתון מסכנות יש יותר מדי בני אדם בעולם ועוד מעט מלחמת עולם 3
    סגור
  • 1.
    דקה לפני סוף הקדנציה זה לא מרגיש רציני.
    משה1 01/2023/25
    הגב לתגובה זו
    2 0
    לא מאמין שאצטרך להגיד מילה טובה על הנשיא הזה. אבל אם זה באמת יקרה אאלץ להתנצל כמו שלא התנצלתי מימי. נחיה ונראה.
    סגור
  • נו באמת
    רועי 01/2023/25
    הגב לתגובה זו
    3 0
    קודם כל הכתבה הזאת ממש ממש לא מדויקת. הטענה לפיה אין תקדים לפירוק חברות לא רק שלא מדויקת אלא גם שקרית הממשל האמריקאי פירק את סטנדרט אויל. חברת הנפט ששלטה על שוק הנפט האמריקאי והיוותה מונופול רב עוצמה . בנוגע לטענה כי ביידן בסוף הקדנציה שלו: ביידן שנתיים בתפקיד וחודש. כלומר נותרו עוד שנתיים. ממש לא סוף הקדנציה. חוץ מזה , טרמפ שמינה שופטת חודש לפני הבחירות זו דוגמא מוצלחת יותר לפעולה בסוף הקדנציה
    סגור