משפט

הבנק נקנס ב-200 אלף שקל וזו הסיבה המרתיחה

רשות ניירות ערך הטילה עיצומים כספיים על בנק איגוד בשל הנאת לקוח מלעבור לשירות ניהול תיקים ועל חברות נוספות על הצעת ניירות ערך ללא תשקיף, ואילו עוד חברות ספגו קנסות?
מערכת ice | 
בנק אגוד (צילום אוליבייה פיטוסי פלאש 90)
ועדת עיצומים וקנסות של רשות ניירות ערך בראשות היו"ר ענת גואטה, אישרה את המלצת מחלקת אכיפה מנהלית ברשות, להטיל עיצומים כספיים בסך כולל של כ-508 אלף שקל על חברה בעלת רישיון ייעוץ השקעות, מיזם שאינו מפוקח, בעל עניין וארבעה תאגידים מדווחים.
עיצומים אלו הוטלו על מספר הפרות ובהן הפרת האיסור על יועץ השקעות בבנק להניא לקוח שלא לעבור לשירות ניהול תיקים, הצעה לציבור ללא תשקיף, מכירת מניות חסומות, ואיחורים בהגשת דוחות עיתיים. רשות ניירות ערך הגדירה את השמירה על שוק הון הוגן כיעד אסטרטגי. בהתאם לכך, היא מובילה מדיניות אכיפה לשם שמירה על ענייניו של ציבור המשקיעים והתנהלותו התקינה של שוק ההון. אכיפה מנהלית הנה אחד מערוצי הפעילות של הרשות, לצד אכיפה פלילית, לטיפול במגוון הפרות של חוקי ניירות ערך. בכך הרשות אוכפת באופן רחב ויעיל, תוך התאמת האכיפה לחומרת ההפרה, על מנת לשפר ולטייב את פעילות שוק ההון ולהגביר את אמון המשקיעים בשוק ההון.

עיצום כספי בסך 200,000 שקל הוטל על בנק איגוד לישראל בע"מ, בגין הנאת לקוח שלא לעבור לשירות ניהול תיקים. במהלך חודש אוקטובר 2020 התקשר לקוח עם יועץ של הבנק של הבנק על מנת לעבור לשירות מנהל התיקים ולחתום על ייפוי כח בהתאם. לשיחה ענה יועץ השקעות בסניף. מבדיקת סגל הרשות את השיחה המוקלטת של היועץ עם הלקוח נמצא כי יועץ ההשקעות ניסה להניא את הלקוח מלעבור לשירות ניהול התיקים. בכך הפר היועץ את האיסור להניא לקוח המנוי בהוראה שנקבעה מכוח חוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות. ניצול עמדה שיווקית זו של הבנק פגעה בתחרות ההוגנת בין השחקנים השונים בשוק. יצוין כי בשנתיים האחרונות הוטלו עיצומים בגין הפרת איסור זה גם על בנק מזרחי, בנק יהב ובנק לאומי.
לעמדת סגל הרשות, האיסור "להניא" מתקיים גם כאשר השיחה היא ביוזמת הלקוח. כלומר, בכל מקרה של אינטראקציה בין יועץ השקעות לבין לקוח, כאשר יועץ ההשקעות יודע שהלקוח שוקל מעבר לניהול תיקים, היועץ צריך להימנע מנקיטת פעולה שיש בה כדי להניא את הלקוח ממעבר לניהול התיקים. התייחסות היועץ לביצועים הלא טובים של מנהל התיקים וכן לביצועים הטובים שלו כיועץ – זהו לב ליבו של האיסור להניא.
שני עיצומים נוספים בסך 215,000 שקל הוטלו בגין הפרות של האיסור להציע ניירות ערך ללא תשקיף. עיצום כספי בסך 90,000 שקל הוטל על רילקו השקעות נדל"ן בע"מ, בגין הפרות של הצעה לציבור ללא תשקיף. עיצום כספי בסך 125,000 שקל הוטל על סטרוברי פילדס ריט לימיטד, בגין הפרה של הצעה לציבור ללא תשקיף.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה