משפט

ויקטורי מסתבכת בענק: אלו העונשים בפרשת ניצול הקופאיות

בית הדין הרשיע את חברת "א.ב.א. ויקטורי חברה לניהול ואחזקות בע"מ" ואת מנהלה, אברהם רביד, בשורה של הפרות חמורות של חוקי העבודה. בין ההפרות: ניכויים אסורים בניגוד לחוק הגנת השכר, אי תשלום שכר מינימום, אי תשלום גמול עבור שעות נוספות, ואיסור קבלת ביטחונות מעובדים
מערכת ice | 
אייל רביד מנכ"ל רשת ויקטורי (צילום באדיבות המצולם, פלאש 90/ יוסי אלוני)
לאחר שנה וחצי של חקירות וסערה ציבורית, הגיעה לסיומה פרשת ניצול הקופאיות ברשתות השיווק הגדולות בישראל. בית הדין הארצי לעבודה הרשיע את רשת ויקטורי בהפרת זכויות עובדים, בעקבות תחקיר מקיף שנערך על ידי ynet ו"ידיעות אחרונות". התחקיר חשף פרקטיקה פסולה בה נהגו רשתות שיווק מובילות, ובהן ויקטורי, לגבות חוסרים מקופאיות המועסקות בשכר מינימום, בניגוד לחוק.
על פי YNET, בית הדין הרשיע את חברת "א.ב.א. ויקטורי חברה לניהול ואחזקות בע"מ" ואת מנהלה, אברהם רביד, בשורה של הפרות חמורות של חוקי העבודה. בין ההפרות: ניכויים אסורים בניגוד לחוק הגנת השכר, אי תשלום שכר מינימום, אי תשלום גמול עבור שעות נוספות, ואיסור קבלת ביטחונות מעובדים. כעונש, הוטל על החברה ועל רביד קנס פלילי בסך 130 אלף שקל, והם התחייבו להימנע מביצוע עבירות דומות בעתיד.

חומרת המקרה מתבטאת בכך שהעבירות בוצעו לאורך תקופה ממושכת וכחלק מפרקטיקה שיטתית. קופאיות רבות העידו כי נאלצו להשלים מכיסן הפרטי כל שקל שהלך לאיבוד בספירת הקופה, מסכומים קטנים ועד מאות שקלים. זאת, למרות שרשת ויקטורי, המעסיקה יותר מ-2,000 עובדים, נהנתה מהכנסות של כ-2.3 מיליארד שקל בשנת 2022 ורווחים של כ-37 מיליון שקל.
בתגובה לפרשה, שר העבודה יואב בן צור הצהיר על מדיניות של "אפס סובלנות" כלפי "עושק הקופאיות" והנחה את מינהל ההסדרה והאכיפה לצאת למבצע ארצי לאכיפת זכויות העובדים. במקביל, מתנהלים נגד ויקטורי הליכים מנהליים נוספים בגין הפרות נוספות של חוקי עבודה, שהובילו להטלת עיצומים כספיים בסך של כ-340 אלף שקל.
פרשה זו מדגישה את החשיבות של אכיפת חוקי העבודה ושמירה על זכויות העובדים, במיוחד אלה בעלי כוח מיקוח נמוך. היא גם ממחישה את כוחה של עיתונות חוקרת בחשיפת עוולות ובהובלת שינוי חברתי. עם זאת, העובדה שהפרקטיקה נמשכה גם לאחר חשיפתה מעלה שאלות לגבי האפקטיביות של האכיפה הקיימת ומצביעה על הצורך בפיקוח מתמיד ובענישה משמעותית יותר למעסיקים מפרי חוק.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה