משפט

סוף לחגיגת השכר למחבלים: זה הסכום שנפגעי הטרור עיקלו לרש"פ

נפגעי טרור עיקלו 160 מיליון שקל מכספי הרשות הפלסטינית, הכספים שעוקלו מגיעים מקופת המדינה, בה מוקפאים כיום כשני מיליארד שקלים בעקבות החוק משנת 2018. חוק זה מאפשר לישראל להקפיא סכומים השווים לכספים שהרשות הפלסטינית משלמת למחבלים ולבני משפחותיהם דרך "קרן הקדושים".
מערכת ice | 
כספי טרור ודגלי חמאס ואש"ף (צילום דוברות המשטרה)
בית המשפט המחוזי בירושלים קיבל החלטה להוציא צו עיקול על סך 160 מיליון שקל מכספים המיועדים לרשות הפלסטינית. העיקול נעשה במסגרת תביעה מקיפה שהוגשה על ידי עשרות משפחות שכולות נגד הרשות הפלסטינית.
התביעה, המסתכמת ב-210 מיליון שקל, הוגשה לפני כחודשיים על ידי משרד עורכי הדין ארבוס קדם צור. היא מתבססת על שני חוקים מרכזיים: החוק להקפאת כספי טרור משנת 2018, וחוק חדש לפיצוי קורבנות טרור שעבר בכנסת במרץ 2024.

הכספים שעוקלו מגיעים מקופת המדינה, בה מוקפאים כיום כשני מיליארד שקלים בעקבות החוק משנת 2018. חוק זה מאפשר לישראל להקפיא סכומים השווים לכספים שהרשות הפלסטינית משלמת למחבלים ולבני משפחותיהם דרך "קרן הקדושים".
בין התובעים נמצאות משפחות שאיבדו את יקיריהן במגוון פיגועים, כולל אירועי ה-7 באוקטובר, הטבח במסיבת הנובה, חדירות ליישובים ופיגועי תופת בערים מרכזיות. החוק החדש מאפשר לנפגעי טרור לתבוע גורמים המעבירים מימון לטרור ומעודדים פיגועים באמצעות תשלום משכורות למחבלים.
הטענה המרכזית בתביעה היא שהרשות הפלסטינית יוזמת, תומכת ומעודדת טרור כלפי אזרחי ישראל, ומתגמלת טרוריסטים בסכומי כסף גדולים. לפי כתב התביעה, קיימת משוואה לפיה "יותר דם שווה יותר כסף".
החוק החדש קובע כי משפחות שאיבדו קרוב בפיגוע טרור יכולות לקבל פיצויים של עד 10 מיליון שקלים, ונפגעים שנפצעו זכאים לפיצוי של עד 5 מיליון שקלים.
צעד זה מהווה התפתחות משמעותית במאבק המשפטי והכלכלי נגד מימון הטרור. הוא מסמן אפשרות חדשה לפיצוי נפגעי טרור בישראל ועשוי להוות תמריץ שלילי לתמיכה בטרור מצד גורמים שונים.
יש לציין כי הרשות הפלסטינית עתרה נגד חוקתיות החוק, אך מדברי שופטי בג"צ במהלך הדיון ברור כי בכוונתם לדחות את העתירה. החלטת בית המשפט כעת לעקל את הכספים מהווה יישום מעשי ראשון של החוק החדש.

(קרדיט צילום שחר כהן, עדי לם)
עורכי הדין ברק קדם ואריה ארבוס ממשרד ארבוס קדם צור, המייצגים את המשפחות התובעות, מסרו בתגובה: "החלטת בית המשפט לעקל סכומי עתק מכספי הרשות הפלסטינית היא צעד חשוב ראשון בדרך להעברת כספי מימון הטרור לטובת נפגעי הטרור ותרומה חשובה למלחמה בטרור".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה