משפט

חברת הענק קרסה: הטעות של רואי החשבון תעלה להם מיליונים

חברת דורי בנייה, שהייתה מהגדולות בישראל, קרסה כלכלית, בהסכם פשרה שאושר על-ידי בית המשפט המחוזי בתל אביב, נקבע כי הנתבעים ישלמו 34 מיליון שקל כפיצוי על המחדלים שהובילו לקריסה. מתוך סכום זה, פירמת רואי החשבון EY ישראל תישא ב-17% בעוד שחברת הביטוח הפניקס תשלם את החלק הארי של כ-26.5 מיליון שקל
מערכת ice | 
חשבון החשמל-אילוסטרציה (צילום shutterstock)
עשור לאחר קריסתה המפתיעה של חברת דורי בנייה, אחת מהחברות הקבלניות הגדולות בישראל, הגיעה לסיומה תביעה ייצוגית נגד נושאי המשרה, רואי החשבון וחברת הביטוח של החברה. בהסכם פשרה שאושר על-ידי בית המשפט המחוזי בתל אביב, נקבע כי הנתבעים ישלמו 34 מיליון שקל כפיצוי על המחדלים שהובילו לקריסה. מתוך סכום זה, פירמת רואי החשבון EY ישראל תישא ב-17% (כ-5.8 מיליון שקל), בעוד שחברת הביטוח הפניקס תשלם את החלק הארי של כ-26.5 מיליון שקל.
על פי הפרסום בגלובס, פסק הדין מעלה שאלות מהותיות לגבי היקף אחריותם של רואי חשבון. רו"ח איריס שטרק, נשיאת לשכת רואי החשבון לשעבר, מציינת כי הפסיקה חריגה בהיקפה וכי היא מחדדת את סוגיית אחריות רואי החשבון. היא מדגישה את הצורך בהגבלת אחריות לרואי חשבון בישראל, כנהוג במדינות מערביות אחרות, כדי לגדר את הסיכון ביחס לשכר הטרחה שהם מקבלים.

מנגד, רו"ח עופר אלקלעי סבור כי לפסק הדין אין השלכות רוחב דרמטיות על המקצוע. הוא מדגיש כי הפסיקה מחזקת את העיקרון שהאחריות הראשונית היא על החברה והדירקטורים שמכינים את הדוחות הכספיים, כאשר לרואי החשבון יש אחריות מוגבלת לוודא שהדוחות ערוכים כראוי.
פרשת דורי בנייה היא רק אחת מכמה שערוריות כספיות שבהן נקשר שמה של EY ישראל בשנים האחרונות. החברה מתמודדת עם מספר הליכים משפטיים נוספים, כולל תביעות הקשורות לפרשות יונט קרדיט, אגרקסקו ו-BOL, שבהן נדרשת הפירמה לפצות משקיעים בסכומים משמעותיים.
הדיון סביב אחריות רואי החשבון ממשיך להיות נושא בוער בתעשייה הפיננסית בישראל. בעוד שיש הקוראים להגביל את אחריותם כדי להגן על המקצוע, אחרים טוענים כי יש לשמור על סטנדרטים גבוהים של אחריותיות. ככל שפרשות דומות ימשיכו להתגלות, סביר להניח כי הדיון הזה יתעצם, ויתכן שיוביל לשינויים רגולטוריים בעתיד.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה