משפט

חוששים מהאג? הערכה: רה"מ נתניהו יורה על ועדת חקירה ממשלתית

גורמי מקצוע הפצירו בראש הממשלה לקדם מהלך להקמת ועדת חקירה למצב ההומניטרי ברצועת עזה, שתחל את עבודתה לאלתר. המטרה: ניסיון למנוע את הפעלת צווי המעצר של בית הדין הבינלאומי - נגדו ונגד שר הביטחון יואב גלנט. לשכת נתניהו: "בדיון נבחנו מספר דרכי פעולה נוספות"
מערכת ice | 
בנימין נתניהו (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
על רקע דריכות השיא מפני מתקפת נקם איראנית, ובצל החשש מצווי המעצר של בית הדין הבינלאומי בהאג, גורמי המקצוע הפצירו בראש הממשלה בנימין נתניהו להקים לאלתר ועדת חקירה שתבדוק את המצב ההומניטרי ברצועת עזה. נתניהו עשוי להודיע על המהלך כבר בימים הקרובים, במטרה למנוע את הפעלת הצווים נגדו  ונגד שר הביטחון יואב גלנט.
גורמי המקצוע גורסים כי הוועדה חייבת להיות בלתי תלויה ועצמאית, מפני שזו הדרך היחידה לשכנע את הרכב הקדם-משפט בבית הדין לא להוציא את הצווים. בדיון בנושא השתתפו בין השאר גלנט, שר החוץ ישראל כ"ץ, שר המשפטים יריב לוין, השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר, ראש המל"ל צחי הנגבי והיועמ"שית לממשלה גלי בהרב-מיארה.
"יש צורך דחוף בהקמת הוועדה ותחילת עבודתה, עוד לפני שהשופטים מתחילים בדיון שלהם על סמכותם להוציא את הצווים", נאמר בדיון, שפרטיו פורסמו על ידי איתמר אייכנר בידיעות אחרונות. גורמים שמעורים בנידון אומרים שנתניהו צפוי להודיע בימים הקרובים על הקמת הוועדה, עם נטייה להקמת ועדת חקירה ממשלתית. 
בית הדין אפשר ל-60 מדינות וארגונים להגיש הסתייגויות לגבי הוצאת צווי המעצר. ב-26 באוגוסט התובע הראשי של בית הדין אמור להגיש את תגובתו להסתייגויות. מרגע זה, תיאורטית, בית הדין יכול להוציא את הצווים. ההערכה בישראל שההחלטה לא תיפול לפני אמצע ספטמבר. לכן יש חובה לא רק להודיע על הקמת ועדה, אלא להתחיל מיד בעבודה. 
לשכת נתניהו מסרה בתגובה לפרסום של איתמר אייכנר בידיעות אחרונות: "ראש הממשלה קיים ישיבה נוספת בהשתתפות הדרג המדיני הרלוונטי והייעוץ המשפטי לממשלה בנושא בית הדין הפלילי הבינלאומי. בישיבה חזרה היועמ"שית על עמדתה לגבי הצורך בהקמת ועדת חקירה ממלכתית לבחינת המצב ההומניטרי בעזה. אולם גם לשיטת היועמ"שית עצמה - אין כל ודאות כי הקמת ועדה זו תוביל לביטול הבקשה להוצאת הצווים. לפיכך, בדיון נבחנו מספר דרכי פעולה נוספות".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה