משפט

חוק המצלמות במעונות אושר בכנסת: "למנוע עבירות כלפי חסרי ישע"

על פי ההצעה, שאושרה ללא מתנגדים או נמנעים בקריאה ראשונה, מוצע להסמיך מפעיל מעון יום לפעוטות, למעט מעון יום שיקומי, לאפשר באופן יזום להורים לצפות בצילומים ממצלמות המותקנות. השר קיש: "אני לא רואה סיבה למנוע זאת". על המפעיל לדאוג לקיומם של מנגנונים נאותים לאבטחת מידע ולהגנת הסייבר
מערכת ice |  1
חוק המצלמות בגני הילדים בישראל-אילוסטרציה AI (צילום freepik)
מליאת הכנסת אישרה הערב (שלישי) בקריאה ראשונה את הצעת חוק התקנת מצלמות לשם הגנה על פעוטות במעונות יום לפעוטות (תיקון מס' 2) (הגברת האכיפה), התשפ"ד–2024 של ח"כ אופיר כץ, אליה מוזגו הצעות דומות של ח"כ רון כץ ושל ח"כ יוסף עטאונה. 22 חברי כנסת תמכו בהצעה, ללא מתנגדים או נמנעים, והיא תוחזר לדיון בוועדת החינוך, התרבות והספורט. 
מוצע להסמיך מפעיל מעון יום לפעוטות, למעט מעון יום שיקומי, לאפשר באופן יזום להורי הפעוטות לצפות בצילומים ממצלמות המותקנות במעון לפי חוק התקנת מצלמות לשם הגנה על הפעוטות. דרך אחת תהיה בצפייה מקוונת (און-ליין), בשידור ישיר ורציף באמצעות מכשיר שאושר מראש (טלפון, מחשב וכדומה). דרך נוספת היא צפייה עיתית – אחת לחודש, בשטח המעון, על ידי נציגות הורים המוסכמת על כלל הורי הפעוטות במעון. 

"חוק וולנטרי שלא כופה שום דבר על אף אחד". שר החינוך יואב קיש בדיון במליאת הכנסת (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
כדי לאפשר צפייה כאמור להורים, על מפעיל המעון לעמוד במספר תנאים, ובכלל זה: ליידע את ההורים, העובדים והמועמדים לעבודה במעון על כוונתו להפעיל את הצפייה, ואם הסתיים מועד הרישום למעון – עליו לקבל את הסכמת כלל הורי המעון; להציב במעון שילוט על הפעלת הצפייה וליידע גם את נותני השירותים הקבועים במעון. לעניין הצפייה המקוונת, על המפעיל לדאוג לקיומם של מנגנונים נאותים לאבטחת מידע ולהגנת הסייבר של המצלמות. עוד מוצע לקבוע איסורים על הורים – כמו איסור העתקת צילומים או מתן אפשרות לאחר לצפות בהם או שימוש במידע שעולה מן הצילומים – שהפרתם תהווה עבירה פלילית ועוולה אזרחית לפי חוק הגנת הפרטיות. 

 

ח"כ אופיר כץ, יוזם ההצעה: "לפני 5 שנים החלטתי שאני עושה הכול בשביל למגר את תופעת ההתעללות בפעוטות. חוק המצלמות הוא חוק טוב, ואת החולשות של החוק אנו מתקנים. ההצעה מאפשרת לראשונה צפייה של הורים במצלמות אונליין. למשרד החינוך ולמשטרה אין כוח אדם להתמודד עם היקף הצפייה ולכן נדרשת צפייה של ההורים בשביל לשמור על הילדים. האפשרות למתן צפייה היא וולונטרית לחלוטין ונתונה להחלטת מנהלת המעון. הצעת החוק הזה מתבססת על כוח השוק החופשי. אנו משחררים את החסמים ומאפשרים למי שרוצה להתנהל בשקיפות לעשות זאת, ואנו מאמינים שהציבור כבר יבחר לבד".  
 
ח"כ רון כץ: "זהו חוק שיוביל לתחושת ביטחון והלוואי למניעת מקרי אלימות והתעללות שאנו רואים כלפי האהובים שלנו, חסרי הישע. זה חוק שיטיב עם ילדי מדינת ישראל. הוא חוק וולונטרי. צריך הסכמה של כל ההורים להתקין את המצלמות, ההורים ידעו לפני שהם שמים את הילד בגן שהגן משדר באונליין. לעולם לא נפחד מדרך ארוכה. הילדים שלנו הם ההישג הכי גדול שלנו ואנו חייבים להם מקסימום חינוך וביטחון".  
שר החינוך, יואב קיש, התייחס להצעת החוק: "מדובר בחוק וולנטרי שלא כופה שום דבר על אף אחד. אם יש קבוצה של הורים שרוצים לשים את הילדים שלהם ומערכת הגן רוצה לאפשר להם צפייה אונליין – אז לא צריך למנוע מהם. אני לא רואה סיבה למנוע זאת. אם הורה מתלונן שקרה משהו במצלמות – הוא לא יבוא למשרד החינוך אלא ילך לדווח על אירוע פלילי למשטרה. זו המטרה של הדבר הזה. מצלמות אונליין באות למנוע עבירות כלפי קטינים חסרי ישע".  
 
בדברי ההסבר להצעה נכתב: "הצעת החוק נועדה לחזק את ההגנה על שלומם של פעוטות השוהים במעון יום לפעוטות מפני פגיעה בהם באמצעות הוספת שתי דרכים לצפייה במצלמות המותקנות במעונות יום לפי חוק התקנת מצלמות לשם הגנה על פעוטות במעונות יום לפעוטות, התשע"ט–2018. ההחלטה אם לנקוט דרכים אלה תהיה נתונה לשיקול דעתו של מפעיל מעון יום לפעוטות. 
הדרך הראשונה היא צפייה בשידור ישיר ורציף של צילומים של מצלמה שהותקנה במעון לפי הוראות החוק. הדרך השנייה היא צפייה של נציגות של הורי הפעוטות, אחת לחודש, בשטח המעון, בצילומים שצולמו במצלמות המותקנות במעון".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    בקריאה ראשונה - זה לא "אושר בכנסת", אתם מבלבלים אותנו. (ל"ת)
    ענת גולדבלום 07/2024/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור