משפט

"אין משטרה בישראל": מספר הקנסות לצרכני זנות צנח ב-70%

הוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת קיימה דיון מיוחד נוכח הירידה הדרמטית באכיפת האיסור לצריכת זנות. במשטרה טענו לריבוי משימות שמקשות על הקצאת שוטרים קבועים למשימה. מאז נכנס החוק לתוקף הוטלו עד היום למעלה מ-5,000 קנסות שרובם חולקו בשנת 2022. ח"כ מיכאלי: "פשוט מחרפן, לפתח יכולות למגר את התופעה"
מערכת ice |  1
תעשיית הזנות-אילוסטרציה (צילום shutterstock)
ממגרים את הזנות בישראל? ירידה חדה של 70% במתן הקנסות של משטרת תל אביב לצרכני זנות. הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי קיימה היום (שלישי) דיון מיוחד נוכח הירידה הדרמטית באכיפת האיסור לצריכת זנות. דו"ח מיוחד של מרכז המחקר בכנסת שהוצג בדיון חשף כי 80% מהקנסות שניתנו מאז נכנס החוק היו בשני מחוזות, תל אביב והמרכז. בדיון הוצגה ירידה של 70% בחלוקת דו"חות לצרכני זנות. 
יו"ר הוועדה ח"כ פנינה תמנו שטה (המחנה הממלכתי) נדהמה מהנתונים ופנתה לנציגים בדיון: "אתם רוצים תעשיית זנות משגשגת שפוגעת בנערות?". במשטרה טענו לריבוי משימות שמקשות על הקצאת שוטרים קבועים למשימה. דני אלגרט שאחיו חטוף בעזה: "המשטרה היום עסוקה בלשרוד, אין היום משטרה בישראל, הקורסים של המשטרה ריקים והמבדקים בשביל להתקבל למשטרה מצריכים דופק. היא בקריסה טוטאלית".

הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי קיימה את הדיון נוכח חשיפת הנתונים על הירידה באכיפת האיסור לצריכת זנות. ד"ר נלי כפיר חוקרת מרכז המחקר של הכנסת הציגה את נתוני דו"ח המרכז שגילו כי מאז נכנס החוק לתוקף הוטלו עד היום למעלה מ-5,000 קנסות שרובם חולקו בשנת 2022. יו"ר הוועדה ח"כ פנינה תמנו שטה (המחנה הממלכתי): "זה מראה על החלטה ומדיניות". ח"כ מתי צרפתי הרכבי: "זה מראה על ממשלת שינוי".
לדברי ד"ר כפיר מחקרים שונים מעריכים כי בישראל יש מאות אלפי צרכני זנות. "לצד העלייה שהייתה בשנת 22 בשנה שלאחריה יש ירידה חדה במתן קנסות. במשטרת תל אביב מסבירים את הירידה ב-2023 לאור סגירת 15 בתי בושת באזור המרכז, אך זה לא מסביר את מגמת הירידה שהחלה כבר ב-2022". היו"ר: "אבל בתחקיר רואים שיש אתרי אינטרנט וחלק מהקנסות מגיעים משם אז גם אם סגרו מכונים איפה האכיפה מהלקוחות מהרשת? כשהמשטרה רוצה היא יודעת למצוא אותם באמצעים שלה". ד"ר כפיר: "מעל 80% מהקנסות ניתנו במחוז תל אביב והמרכז ועוד 727 דו"חות במחוז החוף. סקרים של הרווחה מגלים כי יש זנות בכל רחבי הארץ". ח"כ שטה: "יכול להיות שמדיניות המשטרה היא התמקדות בשלוש תחנות. נלחמו על החוק הזה וצריך להעביר הוראת קבע כי הוראת השעה נגמרת". 
 
עו"ד לילך וגנר ממשרד המשפטים התייחסה לביקורת ואמרה כי עלה חוק של סגירת אתרים ויש עבירות פליליות חמורות יותר בחוק העונשין. "התפיסה צריכה להיות משולבת וצריך להגביר את האכיפה כדי שנגיע לרגע האמת, תאריך פקיעת הוראת השעה ואנחנו עושים שולחנות עגולים ושיתוף ציבור". היו"ר: "אנחנו רוצים שתוצג תוכנית למיגור הזנות. אם אתם רוצים תעשיית זנות משגשגת שפוגעת בנערות אז אל תגידו דברים שהם ישראבלוף". ח"כ מירב מיכאלי:" היו לחוק שנתיים של הכנה עד שהוא נכנס לתוקף ואנחנו 4 שנים מאז שהוא נכנס לתוקפו. למה יש תחנות בודדות שאפקטיביות באכיפה ולמה יש פערים בין התחנות?".
רפ"ק רחל גרייבן ממשטרת ישראל: "אנו שותפים למטרה ולרצון. אנחנו בהוראת שעה ולמידה שנעשית תוך כדי תנועה ומעקב אחר נתונים. מבחינתנו היינו עדים לירידה בנתונים. ההתמודדות במאבק בזנות הוא מאבק משולב. יש סגירת בתי בושת וחסימת אתרים. חלק מהנתונים שלא מוצגים כאן הם תיקי חקירה ויש מחוזות עם תיקי סחר שהוגשו בשנת 2023 והיו סגירות רבות של בתי בושת ודירות". היו"ר: "זה רק 3 מחוזות ויש פה תת פעילות".
רפ"ק רועי ברוק קצין בילוש ארצי אזור המרכז: "יש במרכז ריכוז עם נקודות גדולות ובולטות עם אתרים גדולים וידועים ושם יש את האכיפה ומתן דוחות". היו"ר: "למה יש ירידה בדו"חות?". רפ"ק ברוק: "יש ריבוי משימות על משטרת ישראל. השאלה איפה אני שם שוטרים בכל זמן נתון ואנחנו רואים את הפשיעה ואנחנו משקפים כלפי מעלה כל הזמן. אחת המשימות היא אכיפת איסור הזנות אבל כמפקד יש תעדוף ויש אירועי רצח ואלימות קשה וכנופיות".
ד"ר אודליה דיין ציינה 98% מהקנסות ניתנו על ידי שוטרי סיור דבר שלדברי חברות הכנסת מעיד על כישלון הבילוש בנושא. ח"כ הרכבי: "אז למה יושבים פה שעה וחצי? שיגידו כשלנו כי אין לנו כוח אדם". היו"ר ביקרה את המשרד לביטחון לאומי: "זאת הפרת אמונים ששרים מקבלים תקציבי עתק והם לא מורידים את הפשיעה". רפק אשר עובדיה: יש ירידה ומגמת ירידה – מערך המודיעין מביאים את המידעים. הדיון האחרון כלל הנחיות לתוכנית עבודה שממנה נצא לפעוילויות אופרטיביות ברמה הארצית אנחנו מבינים שתחנת שרת שינתה את פניה. היום לא רואים את המקומות האלה נהיו נסתרים יותר. יש שם שלטי ספא ומסאז' המקומות שם במסווה". 
מוריה סילפן מנכ"לית מטה המאבק לסחר בנשים בישראל: "הנתונים שמראים על פחות אכיפה של המשטרה בפריפריה לא מעידים על ירידה בזנות ולשם היא נודדת. יש זנות דיגיטלית באין מפריעה ויש חשש שתשתרש כאן תפיסה שאם הוראת השעה הזמנית לא נאכפת ואז יגידו שלא צריך את החוק. יש למשטרה אינטרס וחובה שהחוק יאכף ואנחנו קוראות למשטרה להיות איתנו בקשר. גילינו מקומות ובשביל עוד שנה מהיום שיהיה חוק קבוע - המשטרה צריכה להתעורר".

 

ח"כ מיכאלי: "זה פשוט מחרפן מה ששמענו כאן, זנות היא אחד הדברים האכזריים שנשים עוברות. זאת אלימות קשה ונשים בזנות סובלות יותר בזמן מלחמה. אין לכם שום כבוד מקצועי לפתח יכולות שיסייעו למגר את התופעה". ח"כ הרכבי: "השר לביטחון לאומי התהדר בהישגי המשטרה ואנחנו רואים שהזנות עולה, איבדנו את כל המצפן המוסרי והערכי שלנו בחברה ובמדינה. יש כאן שר משטרה כושל שהנושא לא בתעדוף שלו והוא מתהדר בתקציבים ואין פה בעל בית".
ח"כ יסמין פרידמן סאקס: ״זה הדיון ששבר אותי השבוע. הכל תלוי בסדר עדיפות - למשטרת ישראל יש שפע של משימות אבל אם מדובר בחוסר בכוח אדם חשוב שתגידו את זה גם כדי שנפעל מול מי שמחליט זאת. דמיינו מה מרגישה מישהי בזנות שרואה שמפקד המחוז נמצא בהענקת דרגות לצל – אישה בזנות אין מישהו שלא דורך עליה. אנחנו נשרפות פה כי כל חקיקה והישג צריך לירוק עליו דם אז צאו מכאן עם מחשבה של איך כולנו עושים יותר להציל את הנשים הללו". 
עו"ד בוסנה מהרט דסה מהמשרד לביטחון לאומי: "השר צופה את הגברת אכיפה והנושא נורא חשוב לו. הוא מכיר את הנתונים. בשנת 2024 השר אישר הקמת שני מחלקים נוספים ייעודיים בין השאר גם לאכיפת החוק". דני אלגרט אחיו של איציק החטוף בעזה שהיה בעברו מפקד תחנת משטרה התייחס במהלך הדיון לתפקוד המשטרה ואמר: "המשטרה היום עסוקה בלשרוד, אין היום משטרה בישראל, הקורסים של המשטרה ריקים והמבדקים בשביל להתקבל למשטרה מצריכים דופק. היא בקריסה טוטאלית".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    זנות
    גלייה 07/2024/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יש נשים שעושות זנות כדי להתקיים...יש נשים שעוסקות בזנות מתוך פחד מהסרסור..יש נשים שעושות זנות כדי לחיות ברמה יותר גבוהה... כך שעדיף לעשות חוק למען הזנות ולא נגד ..יש הרבה סיכונים מהגברים במקומות פתוחים לזנות ...ואין להם להתלונן באף מקום כי הן זונות ולא לוקחים אותן ברצינות ומזלזלים בהן .פעם היה נוכחות של החוק במקומות של הזנות והיו פחות בעיות .. היום החוק חונק אותן ואז הפשע גובר מדוע בארצות הנאורות הזנות מוכרת הבנות משלמות מיסים וקופת חולים כל אחת משלמת סכום מסויים לממשלה ועושים בדיקות רפואיות כל חודש יש כרטיס מעקב מעריכים את כמות הלקוחות בשנה מחלקים ל12 חודשים או משלמים כל חודש סכום מסויים כמו בשוויץ משכורת חודשית בשנה האישה מצהירה כמה שהיא מרויחה וככה כולם בסדר עם החוק והחוק בסדר עם הזנות.יש שמירה לבנות..מי שעושה את זה בכוח עי הסרסור הסרסור יהיה האשם ולא הזונה או הלקוח הזנות תמיד תנצח זה המקצוע העתיק ביותר בעולם יש מדינות שהשלימו עם זה ויש פרמיטיבים שלא ..ככה זה בעולם אי אפשר למנוע את האישה לעסוק בזנות ואם זה מרצונה ?
    סגור