משפט

רשות המיסים בניצחון ענק: זה הקנס שישלם מסיע השב"חים

נדחה ערעור של תושב הדרום שחויב בתשלום מס של כ-750,000 שקל לאחר שהורשע בהפקת הכנסות מארגון והסעת שוהים בלתי חוקיים ומכירת עדר כבשים שלא דווחו
מערכת ice | 
משטרת ישראל ורשות המיסים (צילום דוברות המשטרה, פלאש 90)
בית המשפט המחוזי בבאר שבע דחה ערעור מס של פאיק אבו קיעאן, תושב הדרום שחויב בתשלום מס של כ-750,000 שקל לאחר שהורשע בהפקת הכנסות מניהול עסק שלא היה מדווח כלל ברשות המסים. העסק כלל גם הסעת שוהים בלתי חוקיים לשטחי מדינת ישראל. בנוסף, הוטל עליו לשלם שכר טרחה בגובה 70,000 שקל.
בגין פעילותו העסקית הלא מדווחת הוצאו לאבו קיעאן שתי שומות – שומת מס הכנסה ושומת מע"מ. שופטת בית המשפט המחוזי יעל ייטב אישרה את שומות  מנהל מס ערך מוסף ופקיד השומה בבאר שבע, שיוצגו על ידי עו"ד איתן כהן מפרקליטות מחוז דרום. בנוסף אישרה  השופטת  את  החלטת מנהל מס ערך מוסף להשית על אבו קיעאן  קנס בגין אי ניהול ספרים.

חקירה פלילית שהתנהל כנגד אבו קיעאן בשנת 2017 העלתה חשד לארגון וניהול הסעות של שוהים בלתי חוקיים. במהלך חיפוש בביתו של אבו קיעאן נמצאו 960,000 ₪ במזומן. לטענתו, הכסף היה ממכירת עדר כבשים שמעולם לא דווחה על ידו.
בתום החקירה הגישה פרקליטות מחוז דרום פלילי שני כתבי אישום נגד אבו קיעאן. הראשון כלל אישומים לפי חוק הכניסה לישראל בו  הורשע אבו קיעאן בניהול והסעת שוהים בלתי חוקיים. נגזר עליו 25 חודשי מאסר בפועל.
כתב האישום השני כלל עבירות מס בגין אי-דיווח על הכנסות בין השנים 2007-2017. בהליך זה הורשע אבו קיעאן ב-10 עבירות של שימוש במרמה והתחמקות ממס. לאחר ערעור על חומרת עונשו נגזר עליו 9 חודשי מאסר, חילוט בגובה 50,000 ש"ח וקנס בגובה 70,000 שקל.
בעקבות החקירה הפלילית שהתנהלה כנגד אבו קיעאן החליט מנהל מס ערך מוסף לרשום את אבו קיעאן כעוסק ולחייבו במס על הפעילות העסקית שלא דווחה על ידו  ממכירת כבשים, הסעת שוהים בלתי חוקיים וסחר ברכבים. בנוסף החליט מנהל מע"מ לפסול את ספריו.  בהתאם הוטל על אבו קיעאן  קנס בגין אי ניהול ספרים כחוק וכן חיוב במס בגובה של 590,000 שקל בגין הסעת שוהים בלתי חוקיים ו-115,000 שקך בגין מכירת כבשים. בערעור שהגיש  אבו קיעאן לבית המשפט המחוזי טען כי כלל לא היו לו הכנסות חייבות במס וכי הכסף שנתפס היה מירושה.
בפסק דינה  קבעה השופטת ייטב כי גרסתו של אבו קיעאן נמצאה לא אמינה ולא נתמכה בראיות אובייקטיביות. לא היה פגם בהחלטה לרשום אותו כעוסק, ובהחלטות לפסול את ספריו ולהטיל עליו קנס. השומה נערכה בהתאם לממצאי החקירה הפלילית ונמצאה סבירה. עוד נקבע בפסק הדין כי בהיעדר דיווח וניהול ספרים מצד אבו קיעאן אין פסול שמנהל מע"מ התבסס על הערכות משלו לצורך קביעת היקף הפעילות העסקית הלא מדווחת. בנוסף, נקבע לראשונה באופן תקדימי ובהתאם לעמדת מע"מ, כי הכספים שנתפסו משקפים את הרווח מעסקו ולא את ההכנסות מהעסק, מה שמגלם מחזור שגובהו פי 6 מסכום הכספים שנתפסו.
לאור האמור קיבל ביהמ"ש את טענתו המדינה שהוצגו על ידי עו"ד איתן כהן ודחה את ערעורו של אבו קיעאן ואף הטיל עליו שכר טרחה בגובה 70,000 ₪.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה