נבחרת אייס

למרות המלחמה, הסכם הגז מול לבנון עובד

למרות שלעגו ללפיד והשמיצו את הסכם אסדות הגז עם לבנון: גם כשהמזרח התיכון כולו בוער, ישראל במלחמה מול החמאס בעזה, מול החותים בים סוף ומול חיזבאללה בגבול סוריה ולבנון - אסדות הגז הגובלות לגבול המים הטריטוריאליים עם לבנון נשארו אל מחוץ למעגל הלחימה
יריב אופנהיימר
יריב אופנהיימר |  30
הסכם הגז עם לבנון-אילוסטרציה (צילום יחצ, pixabay, תומר אפלבאום)
כמה הם לעגו ללפיד, כמה השמיצו את הסכם אסדות הגז עם לבנון, טענו שמכרנו את ביטחון ישראל, שנכנעו לחיזבאללה, מי האמין שיתרונות ההסכם יבואו לידי ביטוי בצורה כל כך ברורה, זמן כה קצר לאחר חתימתו.
עובדה, כשהמזרח התיכון כולו בוער, ישראל במלחמה מול החמאס בעזה, מול החותים בים סוף ומול חיזבאללה בגבול סוריה ולבנון, אסדות הגז הגובלות לגבול המים הטריטוריאליים עם לבנון נשארו אל מחוץ למעגל הלחימה, והחיזבאללה אפילו לא מאיים לפגוע בהן. זאת נקודה שלא מדברים עליה, אך היא חייבת להיאמר.
נכון ליום ה-73 ללחימה, לא נורתה ירייה אחת לכיוונן, על אף היותן מתקן אסטרטגי ישראלי. נמל אשדוד משותק, התנועה הימית לישראל מושבתת, אבל אסדות הגז נהנות מחסינות. ההסכם, מוגבל ככל שיהיה, נכון לעכשיו מחזיק מעמד ועובד. שני הצדדים, ישראל ולבנון, עושים הכול כדי לשמור עליו.
הסכם הימי בין ישראל ללבנון איננו הסכם שלום בין המדינות, אלא הסכם סימון גבול הנועד לסיים את המחלוקת סביב הסוגייה הספציפית הזאת. אילולא נחתם ההסכם, יש להניח כי המלחמה הייתה גולשת גם לים, וטילי שיוט וכתב״מים היו נורים לעבר האסדות, תרחיש שעד לרגע זה לא התקיים.
בתוך החושך הנורא שאנו נמצאים בו, צריך ללמוד מהסכם הגז תובנות להמשך. גם נגד כל הסיכויים, גם כשהאזור מתלקח, הדבר היחיד שמעניק ביטחון מלא ויציבות הוא הסכם מדיני מחייב. זה נכון לאסדות הגז, זה נכון לגבול עם ירדן, לגבול עם מצרים, זה נכון לאמירות.
כשיש הסכם מדיני, כשיש פתרון- יש ביטחון, כשאין הסדר פורצת מלחמה, תמיד. זאת המציאות שהימין מתעקש להסתיר, זאת המציאות שצריכה להיווצר כאן לאחר תום המלחמה. אפילו בשטחי הגדה, הסכם אוסלו המושמץ עוד שורד, באזורים בהם הרשות הפלסטינית שולטת, גם בימי המלחמה, נשמר השקט והתיאום הביטחוני עם ישראל. בלונדון התקיימו יותר הפגנות נגד ישראל מאשר ברמאללה וחברון, לעומתן בערים בהן הרשות איבדה שליטה, טול כארם וג׳נין, צה״ל נאלץ לפעול ולהילחם.
קל ליפול למלכודת הימין, קל לקנות את המסר שאין פתרון ורק בכוח ננצח, זאת הדרך שלהם להבטיח שישראל לעולם לא תצא מהשטחים וההתנחלויות ימשיכו לפרוח. אבל המציאות שוב ושוב מוכיחה את ההפך, לצד הכוח הצבאי, הדבר שמגן על גבולות המדינה יותר מכל, הוא הסכם מדיני בין לאומי. הסכמים לבדם לא יחזיקו, ללא יכולת הרתעה ומטריה מדינית, הסכמים יכולים להתמוטט, אך גם כוח לבד והרתעה לא מספקים ביטחון, בלי הסדר מדיני, המלחמה פורצת, תמיד.
הלקח מהסדר הגז, כמו הסכמי השלום, חייב להנחות את ישראל גם ליום שאחרי. את הסכסוך הישראלי צריך לפתור, הוא סכסוך קיומי, המאיים על עצם הישרדותה של מדינת ישראל. עזה והגדה בשליטה פלסטינית אחת, בתמיכת ארה״ב ומדינות ערב המתונות היא הכתובת לפתרון. את חייהם של מי שנפלו בלחימה, שנרצחו באכזריות, לא נוכל להציל, את חייהם של כל השאר, כן.
תגובות לכתבה(30):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 28.
    כמה שקרים
    אבי 02/2024/05
    הגב לתגובה זו
    0 1
    מה בדיוק עובד בהסכם הזה אם הם יפציצו את כריש או לוויתן אנחנו יכולים להפציץ להם את תחנות החשמל אז מה ההגיון, וגם שקט אתה רואה שלא קנינו בעזרת ההסכם המדיני , הסכם אוסלו לווה ברצח רב וגם הרשות הפלשתינית היא גוף עוין שמכחיש את השביעי באוקטובר לא הייתי סומך עליו יותר מידי בלשון המעטה
    סגור
  • 27.
    דרך אגב, וגם הסיבה שאנחנו במלחמה קטנה מול חיזבאללה
    רון גרוס 01/2024/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ולא מלחמה גדולה שתפגע רצינית בשתי המדינות (בעיקר בלבנון אבל) - היא בגלל שהלבנונים מותרעים ומפחדים פחד מוות מהתמונות שיוצאות מעזה. הם שמים ז' על ההסכם המטומטם של לפיד
    סגור
  • 26.
    חחחחחחחחחחח יאיר לפיד הבטיח שקט בצפון. ההסכם כשל
    רון גרוס 01/2024/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    במזל גדול הלבנונים לא מצאו נפט בשטח הימי שלהם, שזו נחמה קטנה. אבל לא קיבלנו שקט. לא רק שחיזבאללה פתח עלינו במלחמה, אלא גם האסדה נמצאת תחת מתקפה. הערבים בעצמם דיווחו שחיזבאללה ירו כטבמים מתאבדים לכיוון האסדה. אז מה בדיוק קיבלנו מההסכם הזה? כלום ושום דבר. https://www.ynet.co.il/news/article/hjlqqq500a יריב אופנהיימר, בדיחה היית, ובדיחה תישאר.
    סגור
  • 25.
    הסכם הגז עובד?? הבטחתם
    אה? 01/2024/10
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שקט בגבול הצפון למשך שנים! הבטחתם שלא יעזו לגעת בנו אחרי ששילמנו להם מיליארדים כפרוטקשן! נראה לך שקט בגבול הצפון?
    סגור
  • 24.
    הסכמים לא יותרים שלום, הם נועדו להפרה
    כרמלה 12/2023/31
    הגב לתגובה זו
    1 1
    כפי שהוכח רק השמדת האויב וסיכול שלטונו מבחא שלום
    סגור
  • טען עוד
  • 23.
    נספרו כבר מספר תקיפות שסוכלו על אסדת כריש. (ל"ת)
    הטועה הבלתי נלאה 12/2023/23
    הגב לתגובה זו
    4 1
    סגור
  • 22.
    חיזבאללה ירה כבר על האסדה. (ל"ת)
    רק פה מסתירים 12/2023/23
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • 21.
    התנועה הימית לא מושבתת. וגם על האסדה עוד יירו. (ל"ת)
    נמל אשדוד לא משותק. 12/2023/22
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 20.
    חי משנאת ביבי ויהודים וגם מקבל על כך שכר...
    אאבב 12/2023/22
    הגב לתגובה זו
    2 1
    אם הראש שלך עובד כמו ההסכם הכל מובן
    סגור
  • ביבי=שואת אוקטובר, זה ראשית לכל!! (ל"ת)
    אחד העם 12/2023/27
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 19.
    למחוק את דרום לבנון ולספח נקי לישראל
    לא משוחד 12/2023/21
    הגב לתגובה זו
    3 0
    למחוק את דרום לבנון ולספח נקי לישראל. למחוק את רצועת עזה ולא להשאיר בניין אחד,שלא ייפגעו חיילי צהל מלוחמת שטח בנוי צפופה כל כך ומתת קרקע מנהרות ומטעני נפץ, צלפים ,RPG נגד טנקים, ועוד הפתעות ושלמפלצות חמאס ומשפחותיהם לא יהיה לאן לחזור אלא לטורקיה,תימן, אירן ושאר מדינות שתומכות בהם, ואח"כ לספח את השטח נקי למדינת ישראל כדי שלעולם לא ישחטו יותר יהודים מרצועת עזה.
    סגור
  • ואז צבא השם (החרדים) ישמור עלינו? (ל"ת)
    קולניאליסט לשעבר 12/2023/27
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 18.
    תודה שטעית ותשתוק
    שמאל לשעבר 12/2023/20
    הגב לתגובה זו
    6 0
    אתה פשוט בדיחה רעה. איך אפשר לעשות הסכם עם מי שבסוף רוצה את כל מדינת ישראל. חלק רוצים עכשיו וחלק מחכים להתעצם ולהזדמנות. וגם אם תעשה הסכם עם מתונים לכאורה אחרי זמן תהיה מהפכה ויעלו קיצוניים אז די כבר להמשיך עם השקר הזה. פשוט תודה שטעית ותשתוק. גם רבין אמר ש'אם הוא היה פוגש את ערפאת השקרן לפני החתימה בבית הלבן הוא לא היה חותם.
    סגור
  • 17.
    אתה בדיחה
    מלכישוע 12/2023/20
    הגב לתגובה זו
    5 0
    יום אחד נכנסו כמה שודדים לאחד הבתים של העזתים תפסו את הבעל ואשתו ישנים העירו אותם אמרו לבעל נשרטט עיגול ואבוי לך אם תצא ממנו הבעל המבועט נכנס לעיגול והשודדים התחילו להתעסק עם אישתו אחרי שסיימו האישה רואה את הבעל צוחק אומרת לו מדוע אתה צוחק אמר בזמן שאנסו אותך יצאתי מלא מהעיגול ככה אתה אופנהימר טיפש יצאת מהעיגול נכון
    סגור
  • 16.
    הקונספציה במיטבה
    אייל 12/2023/20
    הגב לתגובה זו
    4 0
    הנה דוגמא להזיה שהייתה רלוונטית ללפני ה7.10
    סגור
  • 15.
    גם יריב מוריד את הראש
    סלטיקס 12/2023/20
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ומעלה את הטו סיק,הלבנונים לפחות מתפללים
    סגור
  • 14.
    שמע יריב אתה היחיד שמאמין בשקרים של עצמך איזה פח (ל"ת)
    אובמה ראשנחש 12/2023/20
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 13.
    אל תייפו את המציאות
    יהשוע 12/2023/19
    הגב לתגובה זו
    3 0
    כמו שחיזבללה עדיין לא תוקף ערים מרכזיות ותחנות כוח הוא לא תוקף מתקני גז, הוא יודע שכאשר יעשה את זה תפרוץ באמת מלחמה… אין קשר להסכמים שעשינו איתו. לפיד הביא לאויב משטחי המולדת ולא צריך לנסות לייפות את האמת
    סגור
  • 12.
    אתה איש האתמול וזה גם בלשון המעטה (ל"ת)
    הק 12/2023/19
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 11.
    אתה אחד האנשים החולים (ל"ת)
    הק 12/2023/19
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 10.
    תמימות ילדותית של מאמינים עוורים
    אורן 12/2023/19
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בכנס גלובס שהתקיים היום, הסביר מנהל הנמלים של ישראל שהאספקה לישראל כלל לא נפגעה. נמל אשדוד פועל כרגיל וכל מה שהיריב כותב אלה שטויות. (במקרה הטוב, במקרה הרע זו הונאה במודע).
    סגור
  • 9.
    מכור הוא
    הופמן 12/2023/19
    הגב לתגובה זו
    1 0
    עם כאלה יצורים ננצח?!
    סגור
  • 8.
    מפתיע כל פעם מחדש
    אלון 12/2023/19
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ביקרו את ההסכם כיוון שזה היה תשלום פרוטקשיין על מנת שיהיה שקט וראה איזה קסם - לא עברה שנה וכבר יש הפצצות מלבנון. לפיד מכר אותנו בנזיד עדשים וצריך לבדוק בשביל מה - מה יצא לו מזה בפן האישי כי בפן המדיני זה אסון.
    סגור
  • 7.
    הסכם הגז היה ברירת מחדל
    טלטל 12/2023/19
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ולא ניתן להסיק ממנו מאומה להמשך הסיכסוך.בלבנום שולט החיזבאללה שמנותב עי איראן וברצונם יתקפו גם את אסדות הגז.המלחמה בצפון טרם החלה.ניראה מה יתפתח
    סגור
  • 6.
    זאת אמורה להיות בדיחה גרועה
    א 12/2023/19
    הגב לתגובה זו
    4 0
    חיזבאללה טרם פתחו לוחמה כוללת איתנו כשהם יחליטו לעשות את זה אז נוכל לבחון את ההסכם עכשיו זה סתם כתבה דבילית על כלום ושום דבר
    סגור
  • 5.
    ממתי הכתבה משנות ה90?
    אורי 12/2023/19
    הגב לתגובה זו
    5 0
    לא תקפו את אסדות הגז רק מסיבה אחת ! והסיבה היא כי החליטו שלא לתקוף גם את תל אביב וחיפה והכור בדימונה! וזה ללא שום הסכם, ברגע שיחליטו לתקוף את אסדות הגז יתקפו את כל הארץ, כוחו של ההסכם הוא פיקציה, אין להסכם שום תוקף למעט החלטה ברמה האסטרטגית של נסראללה או איראן. הופנהיימר תמיד היית פוץ אך לאחרונה פוציותך בולטת במיוחד
    סגור
  • 4.
    אחיזת עינים מכוונת? או עיוורון קונספטואלי?
    דני 12/2023/19
    הגב לתגובה זו
    5 0
    איזה קשקוש מגמתי. חיזבאללה לא פוגע באף מתקן איסטרטגי אחר והלחימה מוגבלת לאיזור הגבול ולא עקב ההסכם אלא כי מהסיבות שלהם איראן והחיזבאללה לא מעוניינים במלחמה כוללת וכל התקפה על כל מתקן אסטרטגי כולל האסדות תוביל למלחמה כוללת. ללא קשר להסכם הכניסה המביש הזה.
    סגור
  • 3.
    ספר את זה למשפחות ההרוגים מטילי החיזבאללה. (ל"ת)
    חרטטן על 12/2023/19
    הגב לתגובה זו
    9 0
    סגור
  • 2.
    למרות המלחמה? דמגוג פאתטי, ההסכם נועד למנוע את המלחמה!
    שופר עלוב 12/2023/19
    הגב לתגובה זו
    8 0
    הבטחתם לנו, כולכם, פוליטיקאים, ממשלה, תקשורת ובכירי מערכת הביטחון שעכשיו יש לחיזבאללה ולבנון מה להפסיד ויהיה גבול שקט. נתתם הכל וקיבלנו מלחמה! וזה בעיניו ״עובד״… מסתבר שאין גבול ליכולת של אופנהיימר לצדד בכל פשע, רשע וכישלון רצחני.
    סגור
  • 1.
    ההזיה שאתה חי בה מטורפת
    חייל במיל 12/2023/19
    הגב לתגובה זו
    8 1
    כשיש לך 100000 עקורים מהבית והורגים לך אנשים מעניין שהאסדה לא הותקפה ? וגם זה לא קשור לשום הסכם רק ליוזמה של חיזבאללה ומה היא מנסה להשיג. וכשהם ינסו לתקוף, אז תכתוב כתבה אחרת על למה ביבי אשם בתקיפה ומה שלפיד עשה היה נכון. חאלס, טעיתם באוסלו, בבריחה מלבנון, בעקירה מגוש קטיף הרגתם אלפים של ישראלים (ופלסטנאים) תודו בטעות שלכם !
    סגור