נבחרת אייס

5 עקרונות יסוד שיובילו להסכמה רחבה על שינויים חוקתיים

עו"ד יהודה שפר בטור מיוחד ל-ice על המצב החוקתי הקשה שנוצר בישראל עם הרפורמה המשפטית ועקרונות היסוד שיובילו להסכמה רחבה על שינויים חוקתיים
עו"ד יהודה שפר
עו"ד יהודה שפר |  23
יריב לוין, שמחה רוטמן, יהודה שפר (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל, הדס פרוש, חיים גולדברג, shutterstock)
בחלוף תשעה ירחי לידה מאז הופעתו הטלוויזיונית של שר המשפטים יריב לוין, לא נולדה רפורמה משפטית, ובמקום זאת נקלענו לסחרור נוראי, ולמחלוקת ציבורית עמוקה, לצד משבר חוקתי בציפייה להחלטות בית המשפט העליון במספר עתירות שהוגשו כנגד חלק ממהלכי החקיקה של הממשלה.
השד יצא מהבקבוק, ומדינה שלמה ממתינה עתה להסדרה חוקתית, הן של זכויות היסוד, והן של היחסים שבין הרשות המחוקקת והשופטת, לרבות בסוגיה של הדרך לבחירת שופטים.  בשיחות החג דיברו ודאי רבים משני הצדדים על הצורך בפשרה, אולם האמת היא שאין זה מעשי להתפשר על ערכי יסוד, ומה שנדרש באמת הוא הסכמה רחבה ככל האפשר, על מהותה של המדינה היהודית והדמוקרטית, וכללי המשחק החוקתיים שבה. הסכמה שתיתן ביטוי לרצונו של רוב הציבור, אך גם לאיזונים והבלמים הנדרשים, והכל באופן שיפחית משמעותית את חרדותיהם הן של מי שדואגים לאופייה היהודי של המדינה, והן לאלו הדואגים לאופייה הדמוקרטי.
עקרון מספר 1: גיבוש מתווה מוסכם להסדר חוקתי על ידי מומחים ללא מעורבות פוליטיקאים. היום ברור כי הרפורמה כפי שהובאה על ידי יריב לוין, ואשר נהגתה במחשכים על ידי פורום קהלת נוסחה ללא הבנה עמוקה מספיק של כל ההיבטים החוקתיים, עד כדי כך שהוא עצמו נאלץ להודות כי הנוסח הראשוני שלה היווה פגיעה לא מוצדקת בדמוקרטיה.
בחודשים שחלפו התברר לכולנו כי שמחה רוטמן יריב לוין וגם חברי כנסת רבים אחרים מונעים משנאה ורגש שלילי כלפי מערכת המשפט. חוסר הכבוד והבוז שהם חשים כלפי שופטי בית המשפט העליון ניכר, והוא מהווה חסם אמיתי בפני הגעה לפתרון בהסכמה רחבה.
על הפוליטיקאים להגדיר אם כן את הבעיה ולא את הפתרון, שאת פרטיו יש לגבש בהליך שקוף בוועדה ממלכתית של מומחים, שישקפו את מגוון הדעות בנושא, שתעסוק במשך תקופה קצובה בניסוח הסדר חוקתי שלם ומוסכם שיובא לאחר אישור הכנסת ברוב חוצה קואליציה אופוזיציה, וגם למשאל עם. ניתן לנסות לנסח חוקה שלמה ומפורטת או להסתפק באימוץ הכרזת העצמאות בתוספת כמה חוקי יסוד, ובדגש על חקיקת חוק יסוד החקיקה שיסדיר את מעמדם של חוקים רגילים, חוקי יסוד, הדרכים לקבלתן, והביקורת השיפוטית עליהם.
אין גם לקבל מצב שבו שר המשפטים מודיע לציבור שאינו נוהג בשקיפות, וכי לדבריו הקומה הראשונה של הרפורמה נועדה להבטיח את בניינן של קומות 3-4 שאת פרטיהן לא חשף לציבור. את הצעות החוק שיגובשו על ידי הועדה, יש להגיש כהצעות חוק ממשלתיות, ללא קיצורי דרך בעבודת המטה הנדרשת לחקיקה מסוג זה, ולאפשר  ליועמ"ש לממשלה, ביחד עם היועצים המשפטיים במשרדים השונים להציג מבט השוואתי מפורט, ואת מלוא ההשלכות המשפטיות והכלכליות להצעות, כולל למשל השלכותיהן על חיילי צהל ומעמדם הבינלאומי.
עקרון מספר 2: כל שינוי בסטטוס קוו הנוהג לגבי הרשות השופטת, סמכויותיה, דרכי מינוי השופטים וקידומם, לרבות נשיאי בתי המשפט, יעשה מעתה רק בהסכמה רחבה של  80 חברי כנסת.
כל רפורמה מוצעת חייבת לפעול לחיזוק הרשות השופטת, ולקביעת כללים שיבטיחו התייעלות משמעותית בזמן הטיפול בתיקים שזו הרעה החולה המרכזית של מערכת המשפט. בשיטתנו המשפטית נטולת החוקה, מהווה בית המשפט את האיזון והבלם היחיד אל מול רצונו של הרוב הקואליציוני השולט גם ברשות המחוקקת וגם ברשות המבצעת.
משום כך, ישנה סכנה גדולה בפוליטיזציה של השפיטה ויש להבטיח את אי תלותם של השופטים. יש לדחות על כן את הצעת ה"ריכוך" שהובאה על ידי השר לוין, שאיננה מרככת דבר. זאת משום ששר המשפטים הודיע שבליץ החקיקה של יתר רכיבי הרפורמה יימשך מיד אחרי החגים, וגם מבחינה מהותית העובדה שימונו רק שני שופטים על ידי הקואליציה בכל קדנציה אינה מבטיחה שימונו גם שופטים אחרים, משום ששר המשפטים שולט בוועדה, ויכול לבחור שלא להביא מינויים נוספים.
חשוב מכך, גם על פי החוק כפי שאושר, ישנה שליטה מלאה של הקואליציה במינוי נשיא בית המשפט, מה שיהפוך את ישראל  למדינה הדמוקרטית היחידה בעולם שבה הקואליציה לבדה, ללא איזונים ובלמים, ממנה את ראש הרשות המחוקקת, וגם את ראש הרשות המבצעת, וגם את ראש הרשות השופטת. בהקשר זה חשוב לציין שגם פרופ' גדעון ספיר, מחשובי האקדמאים השמרנים בישראל, הקשור לפורום קהלת, שהיה גם מועמד לבית המשפט העליון, טען שמדובר ברעיון מטופש.
עקרון מספר 3: יש לפעול לצמצום המעורבות של בית המשפט בנושאי מדיניות הממשלה. יש כמובן מה לתקן במערכת המשפט אולם חשוב שלא להתבלבל בין תיקון לבין החלשה. כך ניתן לחשוב על צמצום עילות ההתערבות של בג"ץ בעילת הסבירות למשל, אך בשום אופן אין לקבל את מה שנעשה בתיקון חוק יסוד השפיטה, שאינו מאפשר במצבים מסוימים ביקורת שיפוטית על מינויים מושתתים של הממשלה ושריה, או על פעולות שאינן סבירות באופן קיצוני.
ניתן גם לפעול סוף סוף לחקיקת חוק יסוד החקיקה, להסדרת האיזונים שבין הרשות המחוקקת לשופטת כולל חקיקת פסקת התגברות במסגרת חוק יסוד החקיקה שתאפשר לכנסת לגבור ברוב מיוחד על ביטול חוק, אך עולה חשד שחברי הכנסת נמנעים מלעשות כן רק כדי שיוכלו להמשיך במסע הדה לגיטימיזציה שהם עושים לבית המשפט העליון כשהוא מבצע ביקורת שיפוטית על חקיקה אל מול חוקי היסוד או אמנות בינלאומיות בדומה למקובל בכל הדמוקרטיות בעולם.
אחת הסוגיות המרכזיות שבמחלוקת היא נושא המסתננים הטוענים שהם מבקשי מקלט. בעניין זה יתכן שאפשר להגיע להסכמה רחבה על חקיקת חוק יסוד הגירה, עם פסקת התגברות ספציפית לנושא זה. אין זה בלתי סביר שזכויותיהם של זרים יהנו מהגנה מופחתת לעומת ההגנה על זכויות תושבים ואזרחים, כפוף כמובן לעמידתה של ישראל בדרישות האמנות הבינלאומיות, כולל הקמת יחידה לבירור טענות פליטות תוך זמן סביר.
עקרון מספר 4: יש לפעול לצמצום הפליליזציה בכלל ושל התנהגות נבחרי הציבור בפרט. אחד הדרכים לצמצום המתח בין הרשויות הוא צמצום החיכוך ביניהן בכל הנוגע ליישום הדין הפלילי. לא כל הפרה של כללים מתלום טוהר המידות צריכה להוביל לחקירה פלילית והעמדה לדין פלילי. יש לאמץ את המלצות ועדת שמגר לקבוע קוד אתי לממשלה, ודין משמעתי לנבחרי ציבור בדומה לזה הקיים לעובדי מדינה כדי שלא כל התנהלות מושחתת תהיה בבחינת או פלילי או כלום.
ניתן גם לחוקק תיקון לנוסח העבירה של הפרת אמונים ולהגדיר את גבולות העבירה, באופן ההולם יותר את עקרון החוקיות, ברוח הצעת חוק ממשלתית שהוצעה לכנסת לפני מספר שנים.
עקרון מספר 5: יש לחזק את מעמדם של היועצים לממשלה אך להבטיח כי תפקידם העיקרי יהיה מציאת דרכים למימוש מדיניות הממשלה במסגרת הדין. יש לפעול לחיזוק השירות הציבורי ושומרי הסף ובכלל זה מערך הייעוץ המשפטי. עם זאת ניתן בהחלט לשקול שינויים ואף לפצל את תפקיד היועמ"ש לממשלה, אך זאת תוך שריון מעמדו, ואת חובתה של הרשות המבצעת לפעול על פי חוק.
יש להבטיח שהיועצים המשפטיים שימונו יהיו לא רק מקצועיים אלא גם ידעו לאזן בין תפקידם כמייעצים לשרים ולממשלה מהי הדרך החוקית למימוש מדיניותם, לבין תפקידם כשומרי סף המתריעים בפני פעולות בלתי חוקיות. בהקשר זה ניתן לשקול שינוי בדרכי מינוים של היועמ"שים משיטת המכרזים לועדות איתור כדי להגביר את השפעת השרים על המינוי, וגם לקצוב קדנציות של זמן סביר למילוי התפקיד. עם זאת, בשום אופן אין להסכים להגדרת המשרה כמשרת אמון, החייבת אמונים רק לשר, מה שיפגע קשות ביכולתם של היועמ"שים למלא את תפקידם בצורה מאוזנת.
סיכום: בחודשים האחרונים אנו חווים רגע חוקתי בהיסטוריה של המדינה. הציבור הפך למעורה ומעונין בסוגיות חוקתיות. ברקע הדברים גם מתקיימת מלחמת תרבות. מצד אחד ישנם פרסומים על מכוני מחקר המייעצים לח"כ שמחה רוטמן והשר בצלאל סמוטריץ' לקידום "מדינת הלכה", ומצד שני ציבור גדול שרוצה לראות את ישראל כדמוקרטיה ליבראלית.
ניתן ואפשר להגיע להסכמה רחבה על שינויים חוקתיים, בהתבסס על חמשת העקרונות לעיל,  באופן שיאפשר חיים משותפים ואיזון סביר בין הרשויות, תוך שמירה על מדינת ישראל כמדינה יהודית דמוקרטית, וגם ליברלית במידה מסוימת. רק כך נוכל להבטיח היציבות הנדרשת לקיומה של ישראל ב-75 השנה הבאות.
תגובות לכתבה(23):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 22.
    לאיש הזה יקיר מערכת המשפט ובגץ אין זכות דיבו. הוא והם י
    אאבב 12/2023/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הוא והם יודעים היטב למה!!!!
    סגור
  • 21.
    נמאס לנו לפריבלגים לשאת בנטל עבור קיצוניים וטפילים.
    מוטי בר-נס 09/2023/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בצער רב, אני מסכים לרעיון של חלוקת הארץ לישראל ויהודה לא אח של קיצוניים לא אח של אייטולות שרוצים שלטון דתי ולא אח של מי שלא משרת וגם לא עובד
    סגור
  • 20.
    להגלות את שניהם
    מסעוד 09/2023/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כדי להתחיל לדבר הייתי קודם כל שולל אזרחות לשני אלה ומגלה אותם לאי בודד. אחרי זה אפשר לדבר.
    סגור
  • 19.
    תוכנית ההפיכה המשטרית
    אזרחית 09/2023/28
    הגב לתגובה זו
    0 1
    לאחר, ש הבטיחו ו קבלו אור ירוק לביצוע, - הזיזו את כולם, הסתירו אפילו מ יו"ר הכנסת (לא סומכים, אולי ידליף)ו כמובן מ בוחרי ליכוד את התוכנית האמיתית, עד ש היו בטוחים ש יקבלו ב מרמה, ב בגידה את התוכנית, שגם אנשי ליכוד הבינו מה מסתתר אחרי התרגיל של הקוסם ו משפחת המלוכה.
    סגור
  • 18.
    חוקה
    שולמית 09/2023/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נכון מאד, הגיע הזמן שאנשי מקצוע ואנשים חכמים יכתבו חוקה ולא קבוצה של פוליטקאים מונעים מקנאה שנאה ונקמה, הזויים וחולניים
    סגור
  • טען עוד
  • 17.
    תגובה
    אליריס 09/2023/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אין מה לצפות מיהודה שפר האיש שסגרו לו את התיק של תאונת הדרכים בגלל חוסר עניין לציבור אז ברור שהוא חייב להם וזה האיש הנאור שרוצה להטיף לנו על היושרה של מפלגת בגץ עם אג,נדה חילונית ומלאת פסיקות נגד כל בגץ שמגישים נגד כל דבר שקשור ליהדות
    סגור
  • 16.
    הזוי
    סנשו פנשה . 09/2023/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    השם החדש והמדוייק של מה שמכונה פה היוהמ"ש לממשלה הוא היועצת המשפטית נגד הממשלה משרה ,שאין לה אח ורע בעולם רק בראשם של האנרכיסטים ההזויים במדינת ישראל .חחח...עוד המצאה הזוייה מבית מדרשו של השמאל היועץ או היועצת המשפטית נגד הממשלה בכל העולם יצחקו עלינו .
    סגור
  • 15.
    לשלב את כל זה עם חוקה לישראל (ל"ת)
    ישראל 09/2023/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 14.
    כתבתו של יהודה שפר
    מירי 09/2023/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אתה מייצג את הרשות השופטת, מגמתי, היית חלק ממנה. אינך אובייקטיבי כלל, ורוצה להשאיר במכויות העל שנטלה לעצמה מאז חוקי השופט בדימוס אהרון ברק, שפגע בכך באיזון שהיה בין הרשויות. הרשות השופטת אינה מעל לחוק. היא אינה רדאית לפסול. חוקי יסוד שנחקקים על ידי הרשות המחוקרת שזה תםקידה, ובכך מבטאת את רצון הריבון, הים, שבחר בנציגיו לרשות המבצעת והמחוקקת. יש להמשיך ברפורמה של דר המשפטחם , הממשלה והכנסת. רצוי בהסכמה רחבה, אך לדאבוני האופוזיציה מופקרת, אינה אחראית, ופוחדת ממנהיגי המחאה והעומדים בראשם. לכן גם רוב של 64מכובג ויספיק. הרי אהרון באר חוקק 2 חוקי יסוד ברוב מינימלי של 33 חכ'. הזוי!!
    סגור
  • 13.
    קשקשן
    בובי פישר 09/2023/27
    הגב לתגובה זו
    2 1
    אתה חסר ידע וחסר הבנה כאשר תצליח להזביר מדוע עו"ד+שופטים הם חחק שבוחרים שופטים אז תוכל להתהדר תוםעה יוצאת דופן בעולם לך לגביזון ותלמד משפטים אז תפסיק להטיף ולקשקש
    סגור
  • 12.
    מה עם גילוי נאות? הכותב הדורס ניצל על ידי מערכת המשפט
    עינת 09/2023/27
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הכותב הוא אסקופה נדרסת שמלקקת למערכת המשפט ללא הפסק. מעניין למה.
    סגור
  • 11.
    זה שפר ההוא שמהפרקליטות ?
    בלתי קורקטי 09/2023/26
    הגב לתגובה זו
    1 0
    זה שהחברים פטרו מאשמה בתאונה שגרם ?
    סגור
  • 10.
    רעיונות נחמדים. טרמינולוגיה של שמאל קיצוני וחבל...
    נירית 09/2023/26
    הגב לתגובה זו
    3 0
    הכותב מציין מס' רב של מילים בגנות נבחרי הציבור ואפס מילים בגנות יושבי הכס העליון שנבחרו ע''י חבריהם שומרי המבצר... חבל. כי הרעיון הכללי נחמד ונכון - אבל לא יכול להיות מנוסח באופן שלא מכבד את בחירת העם
    סגור
  • מצטרף לכל מילה שכתבת
    מושיקו 09/2023/27
    הגב לתגובה זו
    0 1
    הכותב הוא שמאלן ברמ"ח איבריו ולכן הכתבה אינה רלוונטית
    סגור
  • 9.
    לא מסכים בכלל עםהנחת יסוד 1
    יעקב מכפר יונה 09/2023/26
    הגב לתגובה זו
    3 0
    ההסדר החוקתי יכול להיעשות רק על ידי הפוליטיקאים, נציגי העם. זה א', ב' בדמוקרטיה.
    סגור
  • 8.
    האמת
    אומר אמת 09/2023/26
    הגב לתגובה זו
    1 0
    העיקרון הראשון צריך להיות שגם פרקליט בכיר מהפרקליטות שהטריד מינית וגם דרס בן אדם למוות יעמוד לדין .....
    סגור
  • 7.
    אין סיכוי להצעה
    שמאל בחרדה 09/2023/26
    הגב לתגובה זו
    2 0
    המערכת שתיבנה עפ השיטה המוצעת לא תאפשר את שתי השאיפות המרכזיות של אנשי הימין. פטור מוחלט מגיוס של חרדים וחופש מוחלט של המתנחלים להתיישב בכל מקום גם בקרקעות פרטיות כולל גירוש של תושבים ערבים. ולכן ההצעה לא תוכל להתקבל בהסכמה. אני כשמאל מאד תומך ברעיונות שמנוסחים כאן יפה מאד אבל הדרך הריאלית להשיגם הוא במלחמת אזרחים כמו שהיתה בארהב שרק אחריה היה ניתן לחוקק חוקה ולאסור על העבדות.
    סגור
  • 6.
    הסכמה? הצחקת.
    מור כרמי 09/2023/26
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ותמאן אסתר המלכה לבוא לועדת החוקה. שישתלו ורדים אדומים, שישתלו לבנים. שיעשו פשרה, יגיעו להסכמה, ויצבעו את כל הלבנים באדום- את ראש כולם היא תערוף, עם אור הבוקר. אין אסתר מגדת כי היא לא מלכה, היא בעצם הג'וקר.
    סגור
  • 5.
    חוק?
    דב 09/2023/26
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כאשר ביהמ"ש פוסק הוא חייב להסתמך על החוק הכתוב,לפרשנות ש ביהמ מפרש את החוק מביאה את החוק לידי ריקון מתוכנן. ברגע ב ש ביהמ"ש בכל רמה שהיא יפעל ע"פ החוק הכתוב נפתרה הבעיה. המקסימום ש ביהמ"ש יכול לעשות הוא לעורר את המחוקק ללקוחות בחוק. להצביע על....
    סגור
  • 4.
    הרעיון והדרך נכונים היישום אוטופיה
    יוסי א 09/2023/26
    הגב לתגובה זו
    1 2
    נראה לך שלוין ורוטמן ירדו מהעץ? אלה לא יוותרו על גרם כוח כיון שהם מונעים משנאה עוורת לבגץ
    סגור
  • 3.
    לא נראה לי שתהיה פשרה בין הדתיים ללא דתיים.
    יסמין 09/2023/26
    הגב לתגובה זו
    1 1
    שני קווים מקבילים לא ייפגשו. אלה רוצים חופש ואלה רוצים להסתגר ולאלץ אחרים לעשות כמותם.
    סגור
  • 2.
    חוות דעת של כותב הכתבה
    כומר 09/2023/26
    הגב לתגובה זו
    3 0
    מי שכתב את הכתבה כנראה יש לו משאלות לב מתוך בית הנשיא ...
    סגור
  • 1.
    הלוואי
    חיים 09/2023/26
    הגב לתגובה זו
    1 0
    האגו אוכל כל חלקה טובה, הפתרון לדעתי , ביטול מחפגה מגדרית , דת , מוצא ולאום, הרי מפלגה זו לא דת ולא לאום, אנחנט המדינה היחידה,בעולם שיש,בה מפלגה,של דת , ערבים ,רוסים אין מפלגה,של יהדים אז למה יש,מפלגה,של ערבים????
    סגור