נבחרת אייס

החלב יקר? כך מסיחים השרים את דעתכם מעליות המחירים | מתן חודורוב

כשמסמאים את עיני הציבור עם אויבים דמיוניים מבית – שופטי העליון, הנגיד, הפקידים והעיתונאים – קל להסיט את הזרקור מהעובדה שהחיים עצמם ממשיכים להתייקר בניגוד להבטחות הממשלה. הזלזול באינטליגנציה ברור: לא חשובים הביצועים של השרים במדדי הכלכלה, אלא היכולת שלהם להצביע על מישהו אחר שאחראי לכישלון | מתן חודורוב
מתן חודורוב
מתן חודורוב |  40
בנימין נתניהו, בצלאל סמוטריץ', מתן חודורוב (צילום רונן אקרמן, פלאש 90/ אוליביה פיטוסי, יונתן זינדל, מיכאל גלעדי)
כשהם מהדהדים ברשתות חברתיות את התמונות מ"הפגנת המיליון" של הימין למען המהפכה המשפטית, שרי הממשלה בחרו להתעלם בסוף השבוע האחרון מעוד סוגיה "קטנה" שמטרידה את העוקבים והתומכים בהם: הזינוק הדרמטי במחירי החלב ומוצריו שבפיקוח, שאותם צורכים כולנו – עשירים ועניים, אזרחים מסוג א' ו-ב', תומכי החקיקה ומתנגדיה. למעשה, ממוצאי חג העצמאות ועד לצוהרי יום א' – טווח של כ-90 שעות – חשבון הטוויטר הפעיל של בצלאל סמוטריץ' (המופקד כזכור על כלכלת המדינה לטובת כל אזרחיה) התמלא בלא פחות מעשרה ציוצים, כולם בנושאים אחרים: 7(!) שעסקו רק בעצרת הפוליטית, שבה גם נאם באופן טבעי כיו"ר "הציונות הדתית".
אחד שבו שיתף את טורו הביקורתי של קלמן ליבסקינד כלפי העיתונות; אחד שהתגאה בירידה באבטלה תוך האשמת התקשורת ב"שקרים" ובניהול "קמפיין" נגד המשק; ואחד שבו הצהיר בקצרה: "יום העצמאות הכי שמח שלי" – כנראה בעקיצה למסר ההפוך ששר הביטחון גנץ, ביטא יממה קודם לכן בעקבות המהומות בבתי העלמין הצבאיים ביום הזיכרון (לאחר חתימת המאמר, סמוטריץ' הוסיף עוד שני ציוצים על תעריפי הדלק וחינוך חינם – מ"ח).
על מה שכח שר האוצר לכתוב, מרוב עיסוק בענייני המשרדים האחרים? למשל על החשש שבתוך כמה ימים, מוצרי החלב בפיקוח – המרכיבים כ-40% מסל הצריכה בקטגוריה – עמדו להתייקר בשיעור חסר תקדים; על המכה שיספגו השכבות החלשות כתוצאה מעלייה של עשרות שקלים בחודש בהוצאה המשפחתית על מוצרים כל כך בסיסיים; על העובדה שבארבעת החודשים הראשונים לכהונת הממשלה, לא נעשה כמעט דבר כדי להגיע להסכם חדש שיבלום את ההתפתחות המסוכנת; על התרעת בכירי האוצר, שלפיה החל מיוני קשה יהיה לממן את הנחת המס בתעריף הבנזין לנהגים, בצל הירידה בהכנסות המדינה מראשית 2023; ובעיקר על הסיכון שהזינוק במחירים ישפיע לשלילה על קצב האינפלציה – באופן שעלול לאלץ את נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, להקפיץ בפעם העשירית את הריבית על המשכנתאות וההלוואות של הישראלים.

הפוסטים שסמוטריץ' דאג לפרסם, ואלה שהשאיר מחוץ לרשתות, הם בסך הכול דוגמה מעציבה לתרגיל שבו נוקטים עוד רבים מחבריו לממשלה: כשמסמאים את עיני הציבור עם אויבים דמיוניים ודמוניים – שופטי העליון שעל דיוקניהם דרכו מקצת המפגינים באין מפריע, העיתונאים שמדווחים על הפגיעה בתחזית הדירוג של "מודיס", הנגיד שמעלה את הריבית ואנשי מקצוע נוספים לפי התור – קל יותר להסיט את הזרקור ממחדלי הממשלה עצמה, ומהעובדה שהחיים כאן ממשיכים להתייקר מיום ליום בניגוד להבטחות הליבה של קברניטיה מערב הבחירות האחרונות. אין חלב? שתו את אסתר חיות! הארנונה לא הוקפאה כמובטח? סעו להפגין מול אהרון ברק! שילמתם יותר על חשבון החשמל? כבו את "ערוצי התעמולה" בטלוויזיה כדי לקצץ בצריכה. הזלזול באינטליגנציה שלנו ברור ופשוט עד כאב: בכלל לא חשובים הביצועים של השרים, אלא היכולת שלהם להצביע על מישהו אחר שאחראי לכישלון במקומם.
לכן לא מפתיע לראות שבהתייחסות היחידה של סמוטריץ' להתייקרות החלב עד אתמול, בהודעה קצרה לעיתונות, הוא ביקש להפיל את האשמה במשבר על יריבו אביגדור ליברמן, ש"חתם על הסכם בממשלה הקודמת". רק תחת המסגור המתנער הזה, שר האוצר הבטיח שנבחנות דרכים "למתן את העלייה ולגבש פתרונות שיכסו על האטימות וחוסר האחריות של לפיד וליברמן".
כאן המקום להבהיר שיש צדק בטענה לגופה: הממשלה היוצאת אכן טעתה, גם לדעתי, כשהגיעה עם "תנובה" ו"טרה" להסכם שצמצם את התייקרות החלב בשנה שעברה לפחות מ-5%, אך עיגן מראש את זכותן לעדכן את המחיר כעת על בסיס נוסחה אוטומטית – ללא קביעת תקרה וללא צורך בחתימת השרים. הנחת המוצא הייתה שעד 2023 עלויות הייצור שזינקו – החשמל, המים, המספוא לבהמות – יחזרו לרמתם מלפני המלחמה בין רוסיה לאוקראינה, באופן שישמור על יציבות בשוק החלב.
אלא שהתקוות התבדו ובדיעבד ברור שמדובר במנגנון שגוי, שבמבחן התוצאה פגע במרחב המיקוח של משרדי האוצר והחקלאות בסיבוב הנוכחי. מותר למתוח ביקורת על הדיל הבעייתי ההוא, ועדיין לצפות מהשר המכהן להתרכז יותר בתפקידו הממלכתי ופחות בחיסול חשבונות פוליטי. ציוצים נגד לפיד יועילו אולי בבחירות הבאות, אבל בוודאי לא יקלו – גם על מצביעיו של סמוטריץ' – לקנות מהיום בסופר את הגבינה הלבנה שבפיקוח.
בהקשר הזה מומלץ לכל חברי הכנסת של הקואליציה להאזין היטב לדוד ביטן, יו"ר ועדת הכלכלה מטעם הליכוד ואולי היחיד במפלגתו שמטפל באמת בסוגיות יוקר המחיה. בראיון ל"פגוש את העיתונות" הודה ביטן במוצ"ש שהממשלה לא עסקה בהורדת המחירים כפי שהבטיחה; שהמאמץ כולו נותב לקידום המהפכה המשפטית; שהנסיגה בהייטק אמיתית; ושהתוצאה עלולה להתבטא בהמשך הירידה של הליכוד בדעת הקהל ובסקרים. ציניקנים מיהרו לקבוע שביטן החריף את הטון רק בשל המתיחות האישית עם נתניהו, אבל בדבריו ניכר חשש כן שסדרי העדיפות הקיימים משרתים אינטרסים זרים – למשל של החרדים המשוועים לפטור סופי מגיוס, של רוטמן ולוין המבקשים לממש אידיאולוגיה קיצונית – אך לא של הליכוד בכללותו, או של שוחרי הכלכלה הישראלית.
כעת מתגאים נתניהו וסמוטריץ' ש"התערבו במשבר החלב", בעוד שניתן היה לפתור אותו לעומק כבר במשך חודשים; הם מתגאים בהפחתה זמנית של הבלו על הבנזין המתייקר, בעוד שבכירי האוצר מזהירים כי המיסים – הנשענים על רווחים בבורסה, עסקאות נדל"ן ואקזיטים גדולים – קטנו באופן מובהק, שמסמל כנראה גם גלישה להאטה כלכלית. על סיפו של מדרון תלול, כשהם ספק מובילים את הבייס וספק מובלים על ידו, רה"מ ושר האוצר חייבים להחליט מה גובר: העוינות כלפי ביהמ"ש העליון או האחריות כלפי המשק. אחרת ההתייקרויות שנחווה כצרכנים השבוע, עלולות להיראות בדיעבד כמו פרומו למחיר שעוד נשלם בהמשך – לא רק על החלב ועל הדלק.
תגובות לכתבה(40):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 30.
    ככה זה שכתב כלכלי הוא שמאלן
    טייס סרבן 05/2023/08
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אנחנו יודעים מזמן את האגנדה הפוליטית של מתן.
    סגור
  • 29.
    סמוטריץ העביר כול הכסף לדתיים ולרבנים שלהם
    דניאל 05/2023/07
    הגב לתגובה זו
    1 2
    יש גירעון אדיר בתקופת המדינה , העביר כול הכסף לטובת הדתיים , מתנחלים, רבנים ,ועכשיו מחפש להטיל עוד מיסים עלינו, איך יכול להיות במדינה מתוקנת שראש ממשלה מואשם בפלילים נבחר להיות ראש ממשלה, ומתנחל שלא עשה צבא ואין לו מוסג בכלכלה נהיה שר האוצר(סמוטריץ) , רק במדינה ההזויה הכול יכול!
    סגור
  • 28.
    ביבי
    דליה 05/2023/04
    הגב לתגובה זו
    1 1
    ביבי וסמוטריץ תפסיקו לעבוד על האנשים העם מעס בכם ובשקרים שלכם לכווווווו הביתה הרסתם כל חלקה במדינה
    סגור
  • 27.
    מישהו מצליח למצוא את המוצרים בפיקוח?
    שוקי 05/2023/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כי בכל הסופרים באזור שלי חסרים כל מיני מוצרים מפוקחים ויש רק חלופות יקרות.
    סגור
  • 26.
    הפרצוף הזחוח בכל הופעה לא ידעתי לא שמעתי ??????
    צידקיהו 05/2023/04
    הגב לתגובה זו
    0 1
    חחחחחחח
    סגור
  • טען עוד
  • 25.
    מדוע הכתבה לא משקפת את האמת? רק פוזיציה פוליטית של מתן
    מישהו 05/2023/02
    הגב לתגובה זו
    2 5
    חודורוב "שכח" לציין שעלחית מחירי החלב היא כתוצאה מהסכם שנחתם ,ימי הממשלה הקודמת .משרד האוצר בראשות ליברמן. את ההסכם הזה אי אפשר לשנות.אפשר רק בשוליים. כמובן שחודורוב לא יכתוב את זה. הוא קורא לעצמו עיתונאי. עכשיו הזמן של הממשלה להיכנס במונופולים שהשמאל והמערכת המשפטית שומרים עליהם מכל משמר.
    סגור
  • שקר, ההסכם נחתם ב2017 (ל"ת)
    ריאלי 05/2023/03
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • כי אתם לא מבינים כלום ורק שטופי מוח
    יאיר 05/2023/03
    הגב לתגובה זו
    1 1
    הצעד שהממשלה הקודמת עשתה היה נכון לאותה נקודת זמן . השתנה המציאות ובמקום ששר האוצר יתעסק בנושאי משרדו הוא רק מתעסק בשופטים ובגרנדמייזר על הפרשייד שום טיפול שום כלום רק פטור לחרדים ודרעי שר. אבל עד שלא תעברו ניקוי מהשטיפת מוח לא תבינו את זה
    סגור
  • 24.
    לא נסלח
    דני 05/2023/02
    הגב לתגובה זו
    4 1
    לא נשכח ולא נסלח איך הליכוד הרס לנו את החיים!שליחיהם העריצים כולל ביבי וחבורתו הכושלת. לעולם לא נצביע ליכוד,ואני מצטער שהייתי ליכודניק
    סגור
  • 23.
    ממשלת הפח הגדול
    חחחחחחח 05/2023/02
    הגב לתגובה זו
    3 1
    מתנחם בעובדה שירד האסימון לכמה מהם שיש עוד משהו לנהל מלבד הפיכה בבגץ...איזה אפסים גמורים ... כמו שחבר שלי אמר "אני אקח מישהו מהרחוב והא ינהל את המדינה יותר טוב " חשבתי פעם שהוא צוחק ולא ידעתי כמה הוא צודק
    סגור
  • 22.
    שני שקרנים ששונאים אחד את השני... (ל"ת)
    נטלי דיסטל 05/2023/02
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 21.
    הימין ימשיך ללא הבטחות יוקר המחיה
    סילי 05/2023/02
    הגב לתגובה זו
    2 1
    העם רוצה עכשיו יוקר מחיה ונדל"ן יש לכם את הזמן מיד לקיים מה שהעם צריך די להתמסמס רק דיבורים
    סגור
  • 20.
    שקרנים
    איציק 05/2023/02
    הגב לתגובה זו
    5 1
    כחול השיער והמגלומן הגמד שקרנים.
    סגור
  • 19.
    מצבנו נפלא
    תגובת הליכוד 05/2023/02
    הגב לתגובה זו
    1 1
    בקרוב תושלם ההפיכה המשטרית ואז לא נסכים שיפורסמו מאמרים מסוג זה שמכירים את מצב הרוח של בוחרי הליכוד . ממילא לא יהיו בחירות
    סגור
  • 18.
    ליועצת הטבעונית של ראש הממשלה נח שהחלב יתייקר
    1 05/2023/02
    הגב לתגובה זו
    1 2
    כדי לעודד אנשים לצרוך פחות חלב.
    סגור
  • 17.
    מתן צודק. הממשלה מסיחה את דעתו של הציבור, עושים צחוק
    מצאו דמון, שיטה ידוע 05/2023/01
    הגב לתגובה זו
    4 1
    ממשלות נתניהו הזניחו שנים את הטיפול ביוקר המחייה. דרוש טיפול רציני ועמוק לכשלי השוק, יש מה לעשות
    סגור
  • 16.
    יוקר המחיה
    קליאופטרה 05/2023/01
    הגב לתגובה זו
    2 0
    בס"ד לא אצביע לממשלה שמיקרת מוצרים בסיסים נקודה
    סגור
  • 15.
    יוקר המחיה
    קליאופטרה 05/2023/01
    הגב לתגובה זו
    2 0
    בס"ד לא הצבעתי לממשלה הקודמת בגלל שהחלב היתקר לא אצביע לממשלה שמיקרת
    סגור
  • 14.
    שר אוצר
    סש 05/2023/01
    הגב לתגובה זו
    8 0
    אין ספק שעם היכולות שלו והשקרים שלו וההתנהלות שלו , הולך שר האוצר ומתקרב לראש הממשלה . אין ספק כי דבר זה מקרב אותו להיות ראש הממשלה הבא . התאמות כבר יש .
    סגור
  • 13.
    השקרן בן שקרן בקואליציה עם רמאי בן רמאי (ל"ת)
    הרב קוקו 05/2023/01
    הגב לתגובה זו
    12 2
    סגור
  • 12.
    צודק
    עדי 05/2023/01
    הגב לתגובה זו
    8 1
    צודק לחלוטין. הציבור הולך שבי פעם אחרי פעם והפוליטיקאים הם אומני ההונאה!
    סגור
  • זה ביבי אומן ההונאה הראשי. רק פראייר מצביע ליקוק (ל"ת)
    לא פראייר 05/2023/01
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 11.
    ממשלה פחחחח
    ביסיסט לשעבר 05/2023/01
    הגב לתגובה זו
    8 1
    להפיל את ממשלת גנוב כפי יכולתך
    סגור
  • ממשלת הגנבים והשקרנים המיץ של הזבל (ל"ת)
    גלית גוטליב 05/2023/02
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 10.
    הורדת מע"מ
    אלי.ל. 05/2023/01
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מתן, תתחילו לעבוד על הפחתת או הורדת מעמ ממוצרי מזון בסיסיים
    סגור
  • מקומם בכלא עבריינים שודדים את קופת המדינה
    אריק 05/2023/02
    הגב לתגובה זו
    2 0
    דחופ הפיכה צבאית
    סגור
  • 9.
    פתי מאמין לכל דבר
    יהודיה 05/2023/01
    הגב לתגובה זו
    7 1
    פינוקיו וקשקשני דיברו והבטיחו, אמם עוד מאמינים להם?
    סגור
  • 8.
    כסף
    שילה 05/2023/01
    הגב לתגובה זו
    8 1
    צדק ביטן שאמר שביביהו וסמוטריץ לא עסקו ביוקר המחיה אלא רק ברפורמה המשפטית והכל עושים כדי לזרות מלח על העיניים של האזרחים
    סגור
  • 7.
    איזה קישקוש מר חודרוב
    גבר גבר 05/2023/01
    הגב לתגובה זו
    2 10
    כתבה ארוכה ומתישה על הטלת רפש בשר אוצר. שכאילו יכל לעשות משהו יותר טוב ממה שעשה עם מה שקיבל כנדוניה...בבקשה תגיד מה יכל לעשות יותר טוב בנקודת הזמן הזו. להפר את ההסכמים של הממשלה הקודמת ? הרי הייתם נכנסים בממשלה שהם לא מכבדים הסכמים. הטלת הרפש היתה צריכה להיות על הממשלה הקודמת שלקחה קרדיט על טווח קצר וזימברה את כולנו עם הסכמים הכי גרועים שהיו פה אי פעם...מלל ארוך שלך נועד להתיש אנשים מהלהבין זאת...בושה של עיתונאי קטן .מבזים את המקצוע שלכם
    סגור
  • אתה מתכון לממשלה הקודמת שהשאירה עודף של 30 מליארד שקלים
    היקי 05/2023/01
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אותו שרפה הממשלה הנוכחית ב חצי שנה?
    סגור
  • שר האוצר קיבל קופה מלאה עם עודפי כסף
    ממשלה כושלת 05/2023/01
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ממשלה לא מתפקדת
    סגור
  • 6.
    הכל בגלל הממשלה הקודמת
    חיים 05/2023/01
    הגב לתגובה זו
    3 11
    המשרדים היו מעופשים מלא אבקקק
    סגור
  • 5.
    כמה ?
    אאא 05/2023/01
    הגב לתגובה זו
    0 8
    כמה מרוויח מתן חודורוב שהוא מתלונן רק בגלל בעלי משכורות כמוהו יש צורך בייקור החלב כשכל כתב והייטקיסט מתחיל מקבל משכורת הזויה גם במשק החלב רוצים!
    סגור
  • חחח איך שכר במגזר הפרטי משפיע על ייקור החלב? (ל"ת)
    הזוי 05/2023/01
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 4.
    כל כך צודק
    אמ 05/2023/01
    הגב לתגובה זו
    11 1
    מנסים להשיח את דעתנו מעלית המחירים אבל לא לאורך זמן.המשפחות בעיקר מהשכבות החלשות יתחילו במחאה ואז יבינו שהכל ההבטחות היו רק בבחירות
    סגור
  • 3.
    חודורוב תועמלן שמאל פוליטי מגעיל (ל"ת)
    עשו עלינו בנט 05/2023/01
    הגב לתגובה זו
    2 13
    סגור
  • מרוקאי עילג
    רוני 05/2023/01
    הגב לתגובה זו
    5 1
    עוד תגובה של ליכודניק מרוקאי עילג
    סגור
  • תועמלן תועמלן אבל אומר את האמת.... (ל"ת)
    גולנצ'יק 05/2023/01
    הגב לתגובה זו
    9 1
    סגור
  • 2.
    מדויק! (ל"ת)
    דנית 05/2023/01
    הגב לתגובה זו
    17 2
    סגור
  • 1.
    מתן חודורוב לא הבנת
    ייייייישששששש 05/2023/01
    הגב לתגובה זו
    9 5
    אשמים אביגדור ליברמן, בג"ץ ובן גוריון!! מה לא ברור ממשלה ימין מלא מלא אפסים
    סגור