נבחרת אייס

מה היה קורה אם ישראל לא הייתה יוצאת למלחמה בעזה? | יריב אופנהיימר

ישראל לא עצרה לחשוב או לבחור, הרצון הטבעי לנקום, להרתיע, ולגרום לצד השני לשלם מחיר כבד, השתלט באופן מוחלט על השיח הציבורי והפוליטי, והמלחמה יצאה לדרך. האם זאת הייתה ההחלטה הנבונה והנכונה למדינת ישראל, לחטופיה, לחייליה, לתושבי הדרום והצפון?
יריב אופנהיימר
יריב אופנהיימר |  53
יריב אופנהיימר (צילום פלאש 90/ עבד רחים כתיב, תומר אפלבאום)
זה נשמע תסריט דמיוני אבל האפשרות עמדה על הפרק, לאחר ההלם הראשוני והקרבות ההרואיים לעצירת הטבח והשתלטות מחודשת על הגבול, הייתה הצעה על השולחן להפסקת אש וניהול משא ומתן מול חמאס להחזרת החטופים, כולם. ישראל לא עצרה לחשוב או לבחור, הרצון הטבעי לנקום, להרתיע, ולגרום לצד השני לשלם מחיר כבד, השתלט באופן מוחלט על השיח הציבורי והפוליטי, והמלחמה יצאה לדרך.
אבל היום, שנה אחרי, יש לבחון, האם זאת הייתה ההחלטה הנבונה והנכונה למדינת ישראל, לחטופיה, לחייליה, לתושבי הדרום והצפון. ומה היה קורה אם במקום להיכנס למלחמה בעזה, ישראל הייתה עוצרת, מפנימה את גודל המחדל והאסון, מתכנסת עם עצמה, מתמודדת עם השכול, העלבון, והכאב, ונכנסת למשא ומתן, קודם כל כדי להציל את מי שאפשר.
עצירת המלחמה לאחר מספר ימים לטובת משא ומתן מול חמאס על החזרת החטופים, הייתה בראש וראשונה מגבירה מאוד את הסיכוי להציל ולהחזיר 251 חטופים, רובם המוחלט בחיים, לרבות כל הנשים, הילדים והמבוגרים. מרביתם היו יכולים להיות איתנו כעת, מבלי שירצחו בשבי החמאס, ייפגעו מהתקפות צה״ל או ייעלמו בעזה לגורל לא נודע. האתוס הישראלי סביב המחויבות לפדיון שבויים היה מקבל משמעות מחודשת.
ההחלטה לתקוף ברצועת עזה ולהיכנס קרקעית עלתה בחייהם של 347 חללים וכ- 4,576 פצועים, מספרים בלתי נתפסים של שכול ויגון, והמחיר ימשיך לעלות. עצירת המלחמה הייתה יכולה להציל את חייהם. גם ההתלקחות בצפון הייתה נמנעת, המלחמה האזורית שבה אנו נמצאים ואת תוצאותיה קשה לחזות, הייתה נבלמת.
מבחינה כלכלית ובין לאומית, ישראל הייתה יכולה להיות היום במצב אחר לחלוטין, העולם כולו, ללא כחל וסרק היה נעמד לצידה ונגד חמאס, האפשרות לנורמליזציה עם סעודיה הייתה עדיין על הפרק, מיליארדי שקלים היו נחסכים ודירוג האשראי היה נותר איתן. דורות של ישראלים ישלמו את מחיר הגירעון והוצאות העתק שהביאה איתה המלחמה.
עם עצירת המלחמה, החברה הישראלית הייתה יכולה להתפנות לתהליך מסודר של חקירה פנימית, חשבון נפש והליכה לבחירות מוקדמות על מנת להחזיר את אמון הציבור בהנהגה. ובכל זאת, מעל התסריט הזה מרחפת בכל זאת שאלה אחת מרכזית, כיצד ללא המלחמה, ניתן היה להבטיח את שלום תושבי העוטף וחזרתם הבטוחה הביתה. המענה לשאלה הזאת הוא צבאי ומדיני. 
את אופציית המלחמה המיידית ניתן היה להמיר ביצירת קו הגנה מאסיבי של אוגדות חיילים השומרות על הגבול (בניגוד מוחלט למצב ב-7/10), ויכול להדוף בקלות את כוחות החמאס, לצד לחץ בין לאומי לשינוי המציאות בעזה. ולאחר חודשים או שנים של היערכות, ללא שינוי בתוך עזה, ישראל הייתה יכולה לצאת למתקפה יזומה וממוקדת לחיסול ראשי הארגון, בתנאים הנוחים לה, במערכה מתוכננת, מוגבלת, וסדורה.
אם ישראל לא הייתה יוצאת באופן אוטומטי למלחמה, ייתכן שמצבה הביטחוני, הצבאי, הכלכלי והמדיני היה היום, שנה אחרי, טוב לאין שעור ממצבה הנוכחי. למלחמה האזורית בכל החזיתות שבה בחרנו, יש מחירים בלתי נתפסים, שרחוקים מלהסתיים, וספק רב אם היא תביא את ישראל למציאות ביטחונית ומדינית טובה יותר. 
אבל לנתניהו היה ברור מהשעות הראשונות, כי הדבר היחיד שיכול להציל את עצמו פוליטית וציבורית, היא רכיבה על הרגש הציבורי ויציאה למלחמה אין סופית, במטרה לעמעם ולהשכיח את המחדל, למנוע בחירות ולייצר אשליה אין סופית שלניצחון מוחלט בהישג יד, שמתרחק בכל פעם שנדמה שהוא מגיע.
בהנהגתו, בכל יום מאז ה-7/10 אנחנו בוחרים להמשיך את המלחמה, לוותר על החטופים שנותרו בחיים ולגרום לחזיתות נוספות להיפתח. ישראל בעיצומה של מלחמת התשה אזורית, ללא תמונת סיום או חזון מדיני, מונהגת בידי ממשלה הרואה במלחמה יעד ולא אמצעי ליצירת מציאות מדינית בטוחה לישראל.
תגובות לכתבה(53):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 47.
    אתה יוצא מתוך הנחה מוטעית
    עחלח 11/2024/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    החמאס לא היה משחרר את החטופים כולם, בכל מקרה, היה מושך זמן ןמטפטף את השחרור. היה עושה הכל להטריף את כולנו. חמאס היה הופך לאיום קיומי ולכן מלחמה עימו הייתה הכרח קיומי עבור כולנו
    סגור
  • 46.
    פרשן המדתא ממגילת אסתר !!!
    יהודי 10/2024/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם אמא שלו הייתה עושה הפלה היה לנו פחות נבל ומתועב שוא עמו דתו ומולדתו,
    סגור
  • 45.
    זה באמת מה שעשינו
    צדוק 10/2024/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל השנים, מסתבר שזה לא עובד...
    סגור
  • 44.
    אתה אדיוט גמור
    אבי 10/2024/13
    הגב לתגובה זו
    4 0
    בדיוק מה שכתוב בכותרת
    סגור
  • 43.
    יריב חי באירופה. בשוויץ....לא כאן. הראש שם הגוף כאן
    בן 10/2024/12
    הגב לתגובה זו
    1 0
    איך אפשר לקבל דיעה של אדם כזה.. איך??????
    סגור
  • טען עוד
  • 42.
    אולי הייתי מסכים איתך אם השכנים היו שוצריה ולוקסומבורג
    מיקי 10/2024/12
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הבעייה שהשכנים לא חושבים כמוך.היה להם 20 שנהלשנות את הדעות שלהם.אבל מסכים שעכשיו צריך להגיע להסכם שישחרר את החטופים.לפי ההצעה הראשונה של ביבי
    סגור
  • 41.
    אולי הייתי מסכים איתך אם השכנים היו שוצריה ולוקסומבורג
    מיקי 10/2024/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הבעייה שהשכנים לא חושבים כמוך.היה להם 20 שנהלשנות את הדעות שלהם.אבל מסכים שעכשיו צריך להגיע להסכם שישחרר את החטופים.לפי ההצעה הראשונה של ביבי
    סגור
  • 40.
    מנהרות בגבול הצפוני
    נחום 10/2024/10
    הגב לתגובה זו
    2 0
    עם כול הכאב על מה שקרה ב 7.10.23 התגלתה ההפתעה שחיזבאללה תכנן לעשות אצלנו ליישובים בצפון. ואתה חושב שדרך הסדר בעזה היה מצב שחיזבאללה היה מוותר על שאיפותיו. אתה כנראה חי ביקום אחר
    סגור
  • 39.
    קול שוליים הזוי ביותר , היית מזמן 7 באוקטובר כולל
    כפיר 10/2024/10
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אני לא נוהג להגיב אבל הזייה כזו לא חשבתי שאדם עם שכל ישר יכול לחשוב כך , הזייה שהאיש מחוזר ע"י כלי התקשורת. פרובוקציה בגרוש שהפך אותה לדרך חיים להתפרנס
    סגור
  • 38.
    כתבה הזויה
    שלומי 10/2024/10
    הגב לתגובה זו
    3 0
    אתם מבינים עם מי יש לנו עסק,קצרה היריעה מלתת תגובה לאינפנטיל הדביל הזה,ראוי וצריך להגיד לו תרד מהארץ אתה לא ראוי לחיות בקירבנו
    סגור
  • 37.
    כתבה הזויה וחסרת קשר למציאות
    אור 10/2024/09
    הגב לתגובה זו
    3 0
    "על הושלחן" היתה הצעה, אבל החמאס לא הכיר בה, הכותב חי לו בעננים ורודים של הזיה ושוכח שעד לכניסת צה"ל לעזה, ארגוני הטרור היו באופוריה, המשיכו לירות על הראש שלנו טילים והמשיכו לפעול כדי להתניע עוד מתקפות של מחבלים. אתה אולי גר בקנדה או בתל אביב או לא יודעת איפה, אבל אנחנו בנגב הקמנו חמ"ל ישובי והפעלנו שמירה 24-7 נגד חדירות, ואין לנו ממ"דים בכלל כי אנחנו לא בקו ה 7 קילומטר, אז אף אחד לא באמת היה שאנן. היו לנו המון הלוויות באותם ימים (גם מקיבוצים בעוטף שלא יכלו להגיע אליהם עדיין וגם "שלנו") ואני זוכרת את ההלם של לראות אנשים חמושים בלוויה. ברור שזה נחוץ, אבל מקפיץ את הלב. אם היו רוצים להחזיר חטופים היו להם מספיק אפשרויות בלי בעיה.. אם לבנון היו רוצים להחזיר את חיזבאללה מעבר לליטאני ולעצור התחמשות אז היו להם המון הזדמנויות אז מספיק עם החכמה של מה היה אילו - אילו היה אפשר לעשות הסכם, לא ביבי ואפילו לא בן גביר לא היו מצליחים לעצור אותם.
    סגור
  • 36.
    מסתבר ששמאל זאת מחלה חשוכת מרפא
    אייל 10/2024/09
    הגב לתגובה זו
    4 0
    התפקחנו. אחרי 7/10 אין יותר שמאלבישראל. לא סתם מי שממן את השמאל זה גורמים זרים.
    סגור
  • 35.
    מי מממן את הנ״ל? ממה הוא מתפרנס? (ל"ת)
    סקרן 10/2024/09
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • ממומן ע"י שונאי ישראל בעולם (ל"ת)
    יעקב 10/2024/10
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 34.
    התיאבון לפגוע בנו רק היה גדל ,היית מזמין את ה 7 באוקטוב (ל"ת)
    מירב 10/2024/09
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 33.
    התחלק בלידה
    רציונלי 10/2024/09
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אדון יריב אופנהיימר מר מוסר תודה רבה על כתבה מרגשת , כמה חשובים הם דברייך בשעה זו.... כמה אתה מגוחך ולא מחובר אין דברים כאלה
    סגור
  • 32.
    משיחיסט שמאלני
    שגיא 10/2024/08
    הגב לתגובה זו
    1 0
    תן גז ושחרר אותנו, הפכת להיות טרול מעיק
    סגור
  • 31.
    איפה הוא חיי
    יוסף 10/2024/08
    הגב לתגובה זו
    1 0
    עפ"י החזון של מר אוף ..... אולי הכי טוב שנלך מפה ואז כל הבעיות ייפתרו. עוד פתי שחושב שהעזתים חולמים רוצים שלום אבל בלי יהודים מר אוף .... תפנים אין עם מי לדבר בצד השני זה מוכן לתת לנו לעזוב את פלשתין בדרך הים והשני מוכן לסדר לנו טיסות מוזלות באל על תתעורר שייגצ
    סגור
  • 30.
    לא חשבתי שאתה כל כך טיפש שתחשוב שמישהו יקנה את הזבל הזה (ל"ת)
    יש הפתעות 10/2024/08
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 29.
    יריב פאקין קשקשן בגרוש
    משה 10/2024/08
    הגב לתגובה זו
    4 0
    זה מה שכנראה אתם רוצים ישראל מוכנעת
    סגור
  • 28.
    מה היה קורה עם משפחתך היתה נשרפת
    שי 10/2024/08
    הגב לתגובה זו
    3 0
    מה כבר היה קורה? בן כלבה
    סגור
  • 27.
    יריב אופנהיימר, יש לך בעיית IQ חריפה. אתה טעות ביצירה.
    נלחמים לנצח 10/2024/08
    הגב לתגובה זו
    4 0
    המלחמה שלנו, תביא שלום. השלום שלך, הביא עלינו מלחמה אחרי מלחמה. אתה בבעיית IQ קשה.
    סגור
  • מוזח, די בפנוטיפ להיווכח בכך. (ל"ת)
    מסביר פנים 10/2024/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 26.
    אינפנטיל משיחיסט
    חיים 10/2024/07
    הגב לתגובה זו
    2 0
    עוד בגללך החמאס היה צובא לנו על הגדרות
    סגור
  • 25.
    אידיוט (ל"ת)
    שלמה מ. 10/2024/07
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 24.
    אם... אם לסבתא היו גלגלים היא הייתה אוטובוס. לך לישון. (ל"ת)
    יהודה קפלן 10/2024/07
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 23.
    אולי הם יעשו לאנושות טובה ויאנסו אותך? נשמח לשמוע אותך
    אבנר 10/2024/07
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מדבר אחר כך
    סגור
  • כנראה שכבר קרה (ל"ת)
    תסמונת סטוקהולם 10/2024/08
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 22.
    טיפש ברמות על (ל"ת)
    יאיר 10/2024/07
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 21.
    הוא בנבחרת אייס??
    הדר 10/2024/07
    הגב לתגובה זו
    1 0
    זה רק מראה מי אתם
    סגור
  • 20.
    מה שבאמת היה קורה
    בנימין 10/2024/07
    הגב לתגובה זו
    4 0
    חמאס היה מחזיר את כל החטופים גם בלי תמורה ומתפרק מנשקו, חיזבאללה לא היה תוקף ועובר מעבר לליטאני, האיראנים היו מרחמים עלינו ומעדיפים שלום, כלכלה הייתה טסה וכל האזרחים היו עשירים והחותים היו שולחים לנו גחנונים. אתה מפגר ומנותק, לא מבין איך בכלל אפשר לכתוב כתבה כזאת, ברגע שלא היינו מגיבים היינו נתפסים כחלשים ומושפלים וכל מי שהיה יכול היה תוקף.
    סגור
  • 19.
    ברור?
    נועם 10/2024/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    היינו אמורים להכיל את האירוע. כן ברור זה מה שהיה פותר את הכל חסמאס היה מניח את נשקו עשרות אלפי מחבלים היו שומטים את מדי חמאס ונכנסים לשוק העבודה הקהילה הבינלאומית היתה עומדת איתן מול חמאס ואת מצוברי הנשק שלה הייתה מסיטה ללימודי מדע ועזרה לנאסא נו באמתתת ראשך תקוע בפי טבעתך הייתי מתביש לפרסם כזו כתבה עם שמי עליה
    סגור
  • 18.
    לצערנו , אנחנו חיים יותר ויותר ביהודיסטטאן
    דניאל 10/2024/07
    הגב לתגובה זו
    0 1
    וביוהדיסטאן אין מקום לשיקולים רציונליים, הנקמה והעליונות היהודית היא הרציונל. אם היינו חיים במקום ששוקל את האופציה שאתה מציע כנראה שמראש לא היינו מגיעים בכלל לשביעי באוקטובר ומזמן המערכת הפוליטית היתה מוקיאה ממנה נאשם בפלילים
    סגור
  • 17.
    מה היה קורה אם היו מוציאים את אופנהיימר להורג?
    ניר 10/2024/07
    הגב לתגובה זו
    2 2
    דמיינו עולם שבו אופנהיימר נתלה בכיכר, שעופר כסיף נערף קבל עם ועדה, שהחכים הערבים מגורשים לירדן. דמיינו עולם שבו אנשי בbds הישראלים מוצאים להורג ורכושם מולאם. אם תרצו אין זאת אגדה. את יריב אופנהיימר המדינה צריכה להוציא להורג
    סגור
  • 16.
    כתבה רדודה
    קורא כתבות הזויות 10/2024/07
    הגב לתגובה זו
    10 1
    בטח יש לו הרבה עסקים עם ערביי עזה. הכותב חי בעולם של נדמה לי
    סגור
  • 15.
    חכם בלילה
    יודוד 10/2024/07
    הגב לתגובה זו
    9 1
    תגיד, יריב, באמת, אתה מנקה לפעמים את הלחי מתחת לאזניך? החכמה שלך נוזלת לך מהאזניים בכמויות. חבל, אם אתה אוסף אותה אתה יכול למלא פחיות ולמכור בשוק, תוך שנה אתה מיליונר. תאמין לי!!!
    סגור
  • 14.
    צודק
    לוחם 10/2024/07
    הגב לתגובה זו
    7 2
    הכי טוב שנשלח אותך ברגל לרפיח ושם תציע זאת לחמאס. אדם הזוי ובזוי
    סגור
  • 13.
    הכבשים של השמאל ממשיכים לנבוח...
    אבנר 10/2024/07
    הגב לתגובה זו
    8 2
    הכי קל לכם להביא גם את הלחי השניה, יש משפט מאוד חשוב שגייס 5 כמוך לא אוהב לשמוע אבל "לעולם לא עוד" זה לתמיד
    סגור
  • חחחח... חזק. (ל"ת)
    יהודה קפלן 10/2024/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 12.
    נשבע לך מהלב , חבל שלא הלכת במקומם (ל"ת)
    יהודי 10/2024/07
    הגב לתגובה זו
    10 2
    סגור
  • זה רק מראה מי אלה אנשי "שלום עכשיו".
    יהודה קפלן 10/2024/07
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הזויים, לא נותנים למציאות לבלבל אותם, חיים בללה לנד, והחלומות שלהם גורמים לטבח יהודים כבר שנים.
    סגור
  • 11.
    בעיני המתבונן
    א 10/2024/07
    הגב לתגובה זו
    3 0
    אפשר לתאר אחרת לגמרי מה היה קורה. הסכנה העצומה שעמדה באוויר אחרי מתקפה רצחנית ואכזרית שביצע ארגון ירוד כמו חמאס, הראתה לאוייבים שסביבינו עד כמה קלה ומשתלמת עוד מתקפה שכזו. הם כבר הבטיחו מעל כל במה שיהיו התקפות נוספות. ההתארגנות של חיזבללה למתקפה משלהם היתה יוצאת לפועל. ארגונים נוספים היו מנסים את כוכם. (כבר התחלנו לראות אימונים של החות'ים). חמאס היה מורח משא ומתן ומכפיל מחירים לפי ראות עיניו. מדינת ישראל היתה נסחטת עד אין קץ ומאולצת בגב קפוף לתת את הרוצחים המתועבים ללכת לבסיסיהם כדי לפגוע בנו שוב. מהשומרון ויהודה. בתוך ירושלים. הבטחון האישי היה בשפל. אין לתאר מה היה קורה לכלכלה בתקופה שכזו. קל לשחק בדמיון של האילו. אפשר לבקר, לתהות אבל לא תוכל לספר מה שלא קרה גם אם זה משרת את חלומותיך.
    סגור
  • 10.
    פשוט עולב
    אריה 10/2024/07
    הגב לתגובה זו
    6 0
    אתה פשוט דביל!!!!!
    סגור
  • 9.
    תתאבד,מחרחר ריב 0000 (ל"ת)
    יעקב ל 10/2024/07
    הגב לתגובה זו
    6 0
    סגור
  • 8.
    אם לא היינו יוצאים למלחמה
    ארנון 10/2024/07
    הגב לתגובה זו
    9 1
    אם לא היינו יוצאים למלחמה יתכן שהיינו מקבלים בונוס טבח של עוד 20,000 בצפון , וכפל מבצעים עוד 5,000 מיהודה ושומרון. האמת שאם המרצחים היו מחסלים אותך זה היה הבונבון היחיד. עוכר ישראל.
    סגור
  • 7.
    אתה חי בעולם אוטופי המזרח התיכון לא כך כמו האויבים שלנו (ל"ת)
    דן 10/2024/07
    הגב לתגובה זו
    8 0
    סגור
  • 6.
    חייזרים עלינו ישראל
    ZB 10/2024/07
    הגב לתגובה זו
    4 0
    זה מה שקורה שנושמים נשורת רדיו אקטיבית רוברטו
    סגור
  • 5.
    אחלה סרט פנטזיה (ל"ת)
    ואתה הבמאי 10/2024/07
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • 4.
    אותך הם ייקחו לכיכר העיר ויעניקו לך פרס
    ישי 10/2024/07
    הגב לתגובה זו
    5 0
    מה שאתה כותב לנו זו פחדנות
    סגור
  • 3.
    במזרח התיכון, כבוד חשוב ממוות. ואם איבדת אותו- אתה מת (ל"ת)
    אתה חושב באנגלית 10/2024/07
    הגב לתגובה זו
    10 0
    סגור
  • 2.
    שים קץ לחייך אויל ! (ל"ת)
    אסף 10/2024/07
    הגב לתגובה זו
    13 1
    סגור
  • 1.
    תגובה
    חווה 10/2024/07
    הגב לתגובה זו
    12 0
    כמה שטויות וחרטות אתה כותב ברור שאתה לא מבין את הצד השני ולא מבין כלום במה שרוצה הצד השני לא היו מחזירים את כולם בשום מצב ולא משנה מה היית נותן להם
    סגור
  • מה היה קורה אם בהריון שכונתי היה הולם במשפחתך? מה היית (ל"ת)
    היגיון פשוט 10/2024/07
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור