נבחרת אייס

לא כולל שירות – ומע"מ: המס החדש שייקר לכם את הארוחה במסעדה | מתן חודורוב

הגזירה שתנגוס בתשר למלצרים ולשליחים אמנם הגיונית מבחינה כלכלית, אך הכתה בתדהמה את ענף המסעדות – בשל הפגיעה בעובדים חלשים והצורך לייקר את המנות כדי לפצות אותם. מאחורי הקלעים מתלבטים שם אם לחזור לעידן הטיפים במזומן, ומקדמים הצעת חוק שדווקא תרחיב את הפטור ממע"מ. איך כל זה קשור למלחמה המתארכת ולקושי באישור תקציב המדינה?
מתן חודורוב
מתן חודורוב |  8
מתן חודורוב (צילום shutterstock)
בתפריט הגזירות של משרד האוצר יש שני סוגים של מיסים: כאלה שמונחתים על הציבור ברעש גדול, תוך כדי ויכוחים סוערים בכנסת, וכאלה שמוחבאים היטב בתוך נהלים בירוקרטיים אפורים. הקבוצה השנייה נראית לרוב טכנית, מקצועית, כמעט משעממת – אלא ששם, מאחורי מושגים כמו "פקיד שומה" ו"חישוב מאוחד", מסתתרים לעיתים מיליארדי שקלים שיועברו בסופו של דבר לקופת האוצר מהכיס שלנו.
זה בדיוק המקרה של "ריענון ההנחיות" בעניין מע"מ על טיפים לשליחים ומלצרים, שמטלטל מהשבוע שעבר את ענף המסעדנות הישראלי: רשות המיסים "בסך הכול" הבהירה שכמו כל תשלום אחר, גם התשר שבחרנו להשאיר לנותני השירותים בתחום האוכל חייב בתוספת בסך 17% למדינה – ובחשבון פשוט: מתוך 50 שקלים שבהם התכוונתם לצ'פר את המלצר, יותר מ-7 ייגבו כמע"מ, בנוסף למס ההכנסה שישלם. מה שפעם נחשב למעיין מתנה על בסיס וולנטרי, מוגדר עכשיו רשמית כ"ככלכלה שחורה" – בדרך להפוך למדפסת המזומנים החדשה של משרד האוצר.
החלטה כזו, שאינה מצריכה תיקון חקיקה אלא רק אכיפה, אפשר היה כמובן לקבל גם לפני שנה או שנתיים – לכן, אי אפשר לנתק בינה לבין ההקשר הרחב: בעוד ישראל נתונה במלחמה שעלותה מיליארדי שקלים לחודש, לא נראה שהממשלה תוכל (בהרכבה הנוכחי) להעביר את תקציב המדינה. השילוב בין חוק הגיוס, העיכוב בעסקת חטופים וחזרה של מרכיבים מתוך המהפכה המשפטית, מערער את יציבות הקואליציה ומקרב את פקידי האוצר לתרחיש בלהות: מצב שבו ב-2025 לא ניתן יהיה להטיל קיצוצים ומיסים לצמצום הגירעון המאמיר, לפחות לא "בדרך המלך" של חוק ההסדרים הרגיל. לכן מחפשים שם דרכים עוקפות שיניבו כסף גדול, ועכשיו – כמו למשל כרסום בטיפים של מלצרים קשי יום.
יש עוד שינוי שתרם לכך: בעבר, החלטה על מיסוי של התשר הייתה מנותקת מהמציאות, שכן הוא ממילא הושאר במזומן ולכן גם לא דווח לרשויות. אלא שכמו ענף המוניות לפניו, גם תחום המסעדנות עבר דיגיטציה מואצת – כשכיום כל עסקה, משלב הזמנת השולחן ועד לתשלום החשבון, מתועדת בזמן אמת במסופים של חברות האשראי. הישראלים שמחים להיפטר מהכורח המעיק להסתובב עם שטרות ומטבעות בארנקים, גם למלצרים עצמם נוח לחייב בכרטיסים מגנטיים – והמרוויחה העיקרית היא המדינה, שמצליחה לגבות מיסי אמת משווקים שבמשך עשרות שנים התנהלו למעשה מתחת לרדאר שלה.
קשה לבוא בטענה פורמלית למהלך של רשות המיסים, כיוון שבבסיסו קיימת הצדקה כלכלית ומשפטית: מלבד הנוהג ההיסטורי לוותר על המע"מ, אין שום הבדל בין הטיפ לשליח לבין התשלום למסעדה בעבור המזון עצמו. נכון שעל שכר לא משלמים מע"מ, ונכון שהתשר נתפס ציבורית כמעיין "השלמת הכנסה", אבל הלקוחות אינם המעסיק של המלצרים – וכל סכום שהעבירו לכיסם, גם אם רק כמחווה של רצון טוב, הוא "רכישת שירותים" שחייבת תמיד במס. לא הגיוני שתמורת כרטיס להצגה בתיאטרון נשלם 17% למדינה, ורק הגשת מזון לשולחן תיחשב לפטורה מהחוק.

מנגד, בחינה מהותית של השוק גורמת אי-נוחות במבחן התוצאה: המע"מ "החדש" ינגוס ברכיב משמעותי מפרנסתם של עובדים צעירים במיוחד, רובם מקבלי שכר נמוך, במשרות קשות מבחינה פיזית כמו מלצרות ושליחויות. חלקם עלולים להסיק שהמאמץ כבר פחות משתלם ולוותר על הג'וב, באופן שיקשה על המסעדות לתפקד ביעילות. עד היום זוכרים שם כיצד לאחר מגפת הקורונה קשה היה לגייס מחדש את כוח האדם שנפלט מהענף, ועד כמה שברירית המחויבות של נותני השירותים הללו לעבודתם התובענית. מע"מ על הטיפים (בנוסף למס ההכנסה שכבר נגבה מתוכם ממילא), עלול להתברר כקש שישבור את גבם.
איך בכל זאת, במצב כזה, יוכל תחום האירוח והאוכל להמשיך בתפקוד תקין? אפשרות אחת היא שהמסעדות יעלו את שכר הבסיס לעובדים, שאינו חייב במע"מ, כדי לפצות אותם על הצמצום הצפוי בהכנסה נטו. במקרה כזה, הן ינסו לגלגל את ההוצאה (לפחות באופן חלקי) אלינו הלקוחות – כך שארוחת הערב הזוגית, או חגיגת יום ההולדת בחיק המשפחה, עומדת בפני עוד התייקרות. כשיעלו מחירי המנות, שמראש כידוע הרי לא זולים, יתברר אם הציבור מוכן לספוג את התוספת כדי לממן את המס שהוטל על המלצרים והשליחים. 
אפשרות אחרת היא שאותם עובדים יבקשו מאיתנו הלקוחות לחזור ולהשאיר את התשר במזומן, כדי להתחמק מהכבדת נטל המס, כביכול בשל העוול שנגרם להם. במצב כזה קופת המדינה תפסיד לא רק את המע"מ על טיפים אלא גם את מס ההכנסה בעבורם – לכן יש להניח שבאוצר ייזמו מבצעי אכיפה מתוקשרים ליצירת הרתעה ויציגו אותם כחלק ממאבק בהון השחור. בפגישת חירום שנערכה בין נציגי הרשות ללשכת יועצי המס, בראשותו של ירון גינדי, סוכם שפעילות כזו לא תחל לפני ינואר 2025 – וזה הרי ממילא המועד שבו הממשלה זקוקה למקורות ההכנסה החדשים.
אפשרות שלישית היא שהחוק יתוקן באופן פופוליסטי, כך שהטיפים יזכו באופן גורף לפטור ממע"מ. הצעה ברוח זו כבר הוגשה ע"י ח"כ אליהו רביבו מהליכוד, ומבחינת האוצר היא מגלמת את הרע מכל העולמות: נוסף למסעדות נכללים בה גם הפאבים, בתי המלון ואולמות האירועים – בכולם המלצרים והשליחים לא יידרשו לחלוק עם המדינה בתשר. אם היוזמה תאושר, היא תיצור עוד חריג בולט לדיני מס ערך מוסף, שממנו פטורים כיום רק פירות, ירקות ושירותים לתיירים זרים, כך ששכרו של האוצר ייצא בהפסדו. לקראת שנת בחירות אפשרית, לא מופרך שזה המסלול שייבחר כדי לחזק את התמיכה בממשלה, חרף האבסורד הכלכלי והמדרון החלקלק המגולמים בו.
דבר אחד ברור: הגזירה החדשה לא תישאר עניין פנימי בתוך המסעדה, אלא תשפיע כבר בקרוב על הכנסות המדינה – ובעיקר על החשבון שיוגש לכולנו. סאגת הטיפים עלולה להפוך לנדבך נוסף ביוקר המחיה המאמיר בישראל.
תגובות לכתבה(8):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 7.
    פתרון פשוט - לא לתת טיפים
    חייל 08/2024/19
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אף פעם אני לא נותן טיפים. אין סיבה. מלצר לא יוצא מגדר הרגיל בשביל לקחת הזמנה ולהביא לי אוכל. על כך הוא מקבל משכורת.
    סגור
  • 6.
    מסתבר שלכתב הכושל של ערוץ 13 אין מושג בפקודת מס הכנסה!
    עיתונאי רדוד. 08/2024/08
    הגב לתגובה זו
    1 1
    יש ציפיה מכתב כלכלי שיהיה לו מושג מינימאלי בפקודת מס הכנסה שמגדירה איזה הכנסות חייבות במס , מסתבר שהעיתונאי הקטן הזה מגויס לפוליטיקה והנתונים הכלכליים שלו הם ברמה של ילדה קטנה מכיתה זיין. נ.ב : הדולר צונח והשקל מתחזק ......שכחת לכתוב על זה.....
    סגור
  • 5.
    שיורידו את שכר הבכירים במגזר הציבורי.
    האוצר בחר בזוטות 08/2024/02
    הגב לתגובה זו
    5 0
    שיקצצו משמעותית במגזר הציבורי השמנמן והבטלן. שיאבקו בהון השחור. שיקטינו את נטל המס. שיאבקו במונופולים. שיגבו מיסים מחברות הענק. הטיפים למלצרים? זה בדיחה.
    סגור
  • 4.
    כלום
    יעקב 08/2024/01
    הגב לתגובה זו
    3 1
    גם באוכל אתה עושה פילוג חתיכת דוחה
    סגור
  • 3.
    הערוץ
    מייי 07/2024/31
    הגב לתגובה זו
    4 1
    הערוץ מפסיד מליונים התוכנית שלך וחבריך כל כך מצליחות״ אז תבקש עוד כסף למסעדה מנותק
    סגור
  • 2.
    כשפוליטיקאי כותב "מאמר"
    גולעצמי 07/2024/31
    הגב לתגובה זו
    6 1
    חודורוב הוא פוליטיקאי במסווה של "עיתונאי". בדמעות תנין הוא מבכה את שכרם של המלצרים במקום לדרוש להם שכר הולם והוגן שיכלול (הצילו!) הפרשות סוציאליות מתאימות הוא מתפתל בדבר והיפוכו: מודה שגביית המס נכונה וצודקת משפטית וכלכלית ואפילו צדק חברתי (למה עובד כפיים קשה יום משלם מס על כל הכנסתו ומלצר מורם מעם?) ובאותה נשימה עוסק בתקיפת הממשלה. אנחנו זוכרים היטב את ה"כתבה" שהכין בנושא אנרגיה סולארית והפגין חוסר נאמנות מוחלט למקצוע העיתונאות, אבל אין מה לבוא אליו בטענות: תמיד יוכל לטעון שהוא רק מדברר בעלי הון ותאבי שלטון.
    סגור
  • אין לו שום ידע בסיסי מינימאלי בפקודת מס הכנסה. (ל"ת)
    ערוץ 13 משלם בשחור?? 08/2024/08
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 1.
    די לחזירות - אני משלמת על הארוחה זה חוצפה לדרוש טיפ
    אוכלת הרבה 07/2024/31
    הגב לתגובה זו
    3 0
    משהו נותן לי טיפ - לא - כולם אומרים שמנה. העצלנים האלה עושים פרצוף חמוץ שאני רוצה עוד רוטב לסלט - אם חברות שלי לא היו לא הייתי משלמת טיפ. ומה עם כל המלצרים שיורקים באוכל. ילדים חזירים מגרדים כל היום ובוכים בלי הפסקה אני הייתי מנקה מדרגות
    סגור