נבחרת אייס

למה נלך עד הסוף במאבק נגד מינוי שמאלוב-ברקוביץ'? | מתן חודורוב

דירקטוריון "רשת", שמינה ופיטר לא פחות מ-9 מנכ"לים תוך 6 שנים בערוץ ובחברת החדשות שלו, הגיע לשפל חדש כשבחר הפעם לתפקיד בפוליטיקאית ללא ניסיון רלוונטי – מהלך שכולו ניגודי עניינים, הבעת אי-אמון בעיתונאים והכשרה של מיזוגניה חשוכה. בטור מיוחד ל"אייס" מסביר יו"ר ועד העובדים מדוע בג"ץ מוסמך לפסול את ההחלטה, ומה עלול לקרות על המסך אם המציאות לא תשתנה

מתן חודורוב
מתן חודורוב |  16
מתן חודורוב על מינוי יוליה שמאלוב ברקוביץ (צילום רונן אקרמן, פלאש 90/ נעם ריבקין פנטון, מערכת אייס)
זה מסוג הטורים שבהם הגילוי הנאות חייב לבוא כבר בראש המאמר: כותב שורות אלה הוא עיתונאי "חדשות 13" משנת 2009, יו"ר ועד העובדים של החברה וממובילי המאבק נגד מינויה של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית שלה. כל החלטה שיקבלו הדירקטוריון או בג"ץ בסוגייה שעליה אכתוב כאן, תשפיע עליי ועל עמיתיי באופן אישי וישיר. לאורך יותר משנתיים של פרסום מאמרים כלכליים באתר "אייס", כמעט שלא עסקתי בשוק הטלוויזיה, במטרה לשמור על הכלל שלפיו הכותב זקוק למרחק מהאירועים שאותם הוא מסקר, ולא כדאי שיככב באייטמים של עצמו. אני עדיין מאמין בעיקרון הזה.
אלא שמשהו רע במיוחד, שחורג בהרבה מסכסוך פנימי בערוץ שבו אני משדר, קורה עכשיו ב"חדשות 13", וחובתי להרים את הדגל: ח"כית לשעבר, בעלת קשרים פוליטיים ענפים שהתמודדה בפריימריז, זו שמונתה בידי חברי הדירקטוריון שמינתה, מי שנושאת על גבה קופת שרצים של התבטאויות מיזוגניות קשות מן העבר – דווקא היא נבחרה בשבוע שעבר ע"י "ועדת איתור" לאחד התפקידים הרגישים ביותר בתקשורת הישראלית: מנהלת חברת החדשות השנייה בגודלה במדינה, שחייבת עפ"י החוק לשמש גם כעורכת הראשית של השידורים – כלומר להתערב בתוכן, לשאת באחריות לליינאפ, להוביל קו מערכתי, להכריע בדילמות מקצועיות ולאשר תחקירים פוליטיים סבוכים.
הבעיה הראשונה היא שניסיונה העיתונאי של שמאלוב-ברקוביץ', ככל שבכלל קיים, נגמר לפני 20 שנה, כשסיימה את תפקידיה כמנכ"לית העיתון "וסטי" וערוץ 9 ("ישראל פלוס"). בסצנה ששמורה בארכיון שלנו מישיבת הקמפיין של "קדימה", היא מעידה בעצמה ש"כלי התקשורת ברוסית – כולם קנויים על ידי ליברמן ונתניהו... אין שם אף אחד שלא קנוי". אכן, הח"כ לשעבר אופיר פינס טוען כי נדרש על ידה לשלם תמורת חשיפה חיובית למפלגת העבודה באחד הגיליונות (אך סירב לעשות זאת), וגם יועץ שעבד עם מועמד לעיריית ת"א, גולל השבוע סיפור דומה. במילים אחרות: הקשר בין שמאלוב-ברקוביץ' לעיתונות אינו אלא היסטוריה רחוקה, בסטנדרטים אתיים שלאו דווקא מתאימים לחברת חדשות מרכזית.
קשרים פוליטיים, לעומת זאת, יש ויש: הטוענת לתפקיד עיתונאי עברה בין לא פחות מ-3 מפלגות – "קדימה", "כלכלה" וכמובן "הליכוד", שבמסגרתו התמודדה בפריימריז. גם לתפקידה כיו"ר הרשות השנייה – הגוף המפקח על השידורים – מונתה ע"י שר התקשורת דאז מטעם התנועה, איוב קרא, שממנו לדבריה "קיבלה טלפון" כשהחלה ללמוד משפטים. לפי הקלטה שפרסם גידי וייץ ב"הארץ", קרא אוים ע"י חבר המרכז אברהם נתן המקורב לנתניהו, שאם לא יאריך את כהונתה – השר עצמו לא ישובץ ברשימת הליכוד לכנסת. פרשת הסחיטה לכאורה מעולם לא נחקרה במשטרה, ואילו נתן מונה ע"י מועצת הרשות, בראשותה של שמאלוב-ברקוביץ', למשרת דירקטור ב"חדשות 13", יחד עם שני נציגי ציבור נוספים: אייל דה פאו וד"ר יפעת בן חי-שגב. עכשיו, שלושתם תמכו בבחירתה למנכ"לית החברה – ניגוד עניינים, מוסדי ואישי, שאין מובהק או זועק ממנו.
אגב, את תפקידה כרגולטורית, שמאלוב-ברקוביץ' סיימה על רקע דו"ח חמור שנכתב נגדה במשרד התקשורת, לאחר שנאבקה נגד המיזוג בין "רשת" לערוץ 10 – שני גופים מפסידים שהקטן מבניהם עמד לקרוס. בניגוד לעמדת האוצר, רשות התחרות ושאר חברי המועצה שניהלה, יו"ר הרשות השנייה עשתה ככל יכולתה לעכב את ההצבעה שתאפשר את הקמת "חדשות 13" – בדיוק החברה שאותה, למרבה האבסורד, היא מתיימרת כיום להוביל.
לכל אלה אפשר להוסיף כפולקלור את המטען הערכי הפסול שמביאה לשולחן יש"ב, בכל הקשור למעמד הנשים וזכויותיהן. בכינוס של עמותת "הפמיליסטים" (להביל, כמובן, מפמיניסטים), היא לעגה לנהגות בכביש: "בחיים אישה לא נתנה לי לעבור – 'אני פה הגבר...' גם לגבר היא לא נותנת לעבור". על תשלום קצבאות לאמהות לא נשואות אמרה: "נהיה מן בון-טון להיות חד-הורית שהחליטה לעשות ילד מחוץ למשפחה, ואחר כך לבוא למדינה ולבקש הטבות וכולם מבסוטים". בהתייחס לתופעת הרווקות המאוחרת הוסיפה שמאלוב-ברקוביץ': "חלק מהן [הנשים] לא מצליחות למצוא חתן, שזו בעיה ערכית, כי היא לא יכולה... (סימן של סגירת פה). כולן רוצות להיות קרייריסטיות כמוני". אין צורך להסביר מדוע בשנת 2024, מי שמבטאת דעות כה חשוכות אינה יכולה לנהל עובדות ועובדים בכלל – ובוודאי בענף התקשורת, המסקר בהרחבה מאבקים לשוויון מגדרי.
כשמקבצים את כל הנתונים הללו – חוסר רלוונטיות כעיתונאית, זיקה פוליטית עמוקה, ניגוד עניינים באישור המינוי ועמדות קיצוניות נגד נשים – מתקבלת תמונה חד משמעית של דמות לא מתאימה (בלשון המעטה) לעמוד בראש גוף תקשורת, ואולי אפילו כל חברה אחרת. אין פלא ששמאלוב ברקוביץ' לא נבחרה לנהל את תאגיד השידור הציבורי "כאן", ולפי ידיעה ב"דמרקר" – גם מועמדותה לנבחרת הדירקטורים הממשלתית נדחתה, ללא רשות ערעור לוועדת החריגים. קשה להבין מה עבר במוחם של חברי דירקטוריון "חדשות 13" בראשות נדב טופולסקי כשאישרו פה אחד את מועמדותה, אך דבר אחד ברור: עיתונאים החפצים בעורכת ראשית מקצועית, שאינה נגועה בזיקה פוליטית או בניגוד עניינים, לא יוכלו לאפשר לעולם את הצנחתה לעמדת הממונה עליהם.
כשבג"ץ הורה בסוף השבוע ל"חדשות 13" ולרשות השנייה להגיב לעתירה שהגשנו, יחד עם ארגון העיתונאים, היו מי שתהו כיצד ביהמ"ש שוקל להתערב במינוי בתוך "חברה פרטית". זוהי נקודת מוצא שגויה: רבים אינם יודעים, או שאולי מעדיפים לשכוח, כי הציבור מחזיק ב-40% מהמניות בחברת החדשות, באמצעות הרשות השנייה המשמשת לו כנאמן, ולכן היא ממנה מטעמה עד 4 נציגים לדירקטוריון. זאת ועוד: השידור מתאפשר מכוח רישיון של הרשות, המגדיר את המנכ"ל גם כעורך ראשי ומפרט סמכויות נרחבות שמסורות לו בתחום התוכן. לאמתו של דבר, מדובר בגוף דו-מהותי, שהדין החיל עליו נורמות רבות מהמשפט החוקתי והמנהלי – בטח שלא בחברה עסקית המחויבת רק לאינטרסים של עצמה, או כזו שלביהמ"ש אסור לבדוק את שיקוליה במקריים קיצוניים של אי-סבירות. לכן, לא רק שבג"ץ לא דחה את העתירה על הסף, אלא שסופה להתקבל אף מבלי ליצור תקדים מיוחד.
עוד טענה שנשמעה היא כאילו העובדים סירבו לקבל את מרותם של מנכ"לים קודמים, לגיטימיים – עד שנותרו עם שמאלוב-ברקוביץ' כברירת המחדל. מדובר בהטעיה גמורה, שנועדה להסיט את הזרקור מהאחראים לדלת שאינה מפסיקה להסתובב: כלל המינויים וההחלפות – 5 מנכ"לים ב"חדשות 13" ו-4 ב"רשת" – בוצעו על ידי הדירקטוריונים של 2 החברות. ברוב המקרים העיתונאים התנגדו לזעזועים בראש המערכת, ובוודאי שמעולם הוועד לא דרש את הדחתו של איש. פרשת יש"ב היא, לפיכך, היוצא מן הכלל, שבו העובדים סימנו לערוץ "קו אדום" מקצועי, והצביעו על דוגמה חריגה למנהלת שתחתיה לא יסכימו לשרת. עושה רושם שהאיבה הדדית: בשיחה מוקלטת שפרסם "הארץ" תועדה ה"מנכלית" כשהיא טוענת בפני בן שיחה, שבערוץ ישנם "מלא עיתונאים לא טובים". מוטב שאירועים כה חריגים, יגרום לאדריכלי המינוי לערוך בעצמם חשבון נפש – ולא לחפש אשמים אחרים.
בתסריט הבלהות הדמיוני שמתרקם במוחה של הפוליטיקאית שמאלוב-ברקוביץ', היא זו שתכריע כעורכת הראשית אילו תכנים ישודרו – ואולי אף מאילו עיתונאים חברת החדשות תיפרד בתרחיש הצפוי של קיצוץ תקציבי. זהו מצב שיוביל בוודאות להתמוטטות הארגון ולבריחה המונית משורותיו. גם אם נציגיו של לן בלווטניק עדיין מסרבים להודות בטעותם, אנחנו כאן כדי להגן פעם נוספת על עקרון העצמאות והמקצועיות בערוץ שיקר לנו כל כך. מאבק ההישרדות שבו פתחנו יימשך ככל הדרוש – בביהמ"ש, במסדרונות, ברחוב ועל המסך – עד שהדירקטוריון ייסוג מבחירת המנכ"לית המבישה. כפי שכבר עשינו בעבר, גם הפעם נציל את רוח "חדשות 13" מידי מבקשי נפשה.
 
תגובות לכתבה(16):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 16.
    איך ייתכן ?
    א. 07/2024/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מנסה להבין איך ייתכן שכל כך הרבה אנשים כותבים נגד הערוץ. אולי חשב מי שחשב שכנראה הגיעה השעה לבצע שינוי בערוץ ואלו המתנגדים רוצים להרויח את פרנסתם שכלל לא מגיעה להם וזאת עפ"י ממצוע ירודה של רייטינג.
    סגור
  • 15.
    מי מסתכל בערוץ 13 ?
    כתב כלכלי 06/2024/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אולי שניים וחצי פנסיונרים שנרדמים מול הטלוויזיה עם עיתון הארץ ביד
    סגור
  • 14.
    הפלתם את ערוץ 10 ועכשיו את 13
    רגב 06/2024/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    9 מנכלים נכשלו בהצלת הספינה הטובעת. כנראה שצריך משהו אחר. וכן, יש הרבה עיתונאים לא טובים בערוץ שלכם. אחרת לא הייתם איפה שאתם נמצאים. אפשר לתקוף את השליחה, ואפשר להמשיך לקרוא לעצמכם גוף התקשורת השני במדינה - למרות שאתם כבר מקום שני מהסוף
    סגור
  • 13.
    יאללה, הבייתה! גם ככה דירדרתם את הערוץ לשפל המדרגה!!! (ל"ת)
    אילן 06/2024/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 12.
    מתן מתן מתן...
    מימי 06/2024/24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מתי תתבגר?
    סגור
  • טען עוד
  • 11.
    הדבר הרע היחידי ב 13
    סתם אחד 06/2024/24
    הגב לתגובה זו
    2 1
    זה ערימת אשפה שמאלנית שמתהדרת "עיתונאים" מנהלת את הערוץ ודוחפת לגרונם של צופיה את דעותיהם הפוליטיות. מי שאינו מסכים עם המינוי יכול לקום וללכת ולמצוא מקצוע שמתאים לכישוריו כי עיתונאי הוא לא!. בעניין בגצ, מה לגוף האשכנזי המסואב והמושחת הזה ולהחלטה עיסקית של הנהלת חברה, עצם הפניה לשם רק מראה עד כמה הגוף הזה מושחת ומוטה. בקיצור יאללה הביתה, כולכם, הגיע הזמן לניקוי אורוות.
    סגור
  • 10.
    מתן חודורוב
    דודי 06/2024/23
    הגב לתגובה זו
    4 1
    מתן חודורוב, האם לא הרסתם מספיק את הערוץ? אולי היא המושעה שלכם?אבל מה, יש בעיה אחת, היא ימנית ואישה ישרה ובעלת מצפון ולא כמוכם.
    סגור
  • 9.
    חחח... תשבתו!! ערוץ אלג'זירה אחד פחות (ל"ת)
    אייל 06/2024/23
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 8.
    מתן חודורוב פאשיסט מזורגג ! (ל"ת)
    אסף 06/2024/23
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 7.
    אלה תועמלנים. לפטר את כולם. יבואו חדשים (ל"ת)
    תועמלנים 06/2024/23
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 6.
    אין מצב שהבעלים יבחרו את המנכ"ל
    מתושלח 06/2024/23
    הגב לתגובה זו
    2 0
    בג"ץ חייב לפסול את המינוי כי הרי לכולם ידוע שבמדינה דמוקרטית אך ורק העובדים בוחרים את המנהל שלהם
    סגור
  • 5.
    חודורוב, למה שלא תתפטרו כולכם? אף אחד בלאו הכי לא צופה (ל"ת)
    ילד כאפות תפס תחת 06/2024/23
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 4.
    האם מתן חודורוב חסר מודעות או סתם טיפש?
    תרגום בפנים 06/2024/23
    הגב לתגובה זו
    5 0
    תרגום לכתבה: המינוי של יוליה יוביל לפיטורים שלי ולכן הוא מינוי לא ראוי.
    סגור
  • 3.
    למה אתה חושב שזה ואתם מעניינים אותנו? (ל"ת)
    לסגור לסגור 06/2024/23
    הגב לתגובה זו
    6 1
    סגור
  • 2.
    אתה רוצה לנהל את ערוץ 13 ?
    ארחאל 06/2024/23
    הגב לתגובה זו
    8 0
    ואתה מייצג את הציבור? או שהיא לא באה לכם טוב ?
    סגור
  • 1.
    נמאס לשמוע כבר את דרוקר בגללו לא רואה 13 (ל"ת)
    ששון 06/2024/23
    הגב לתגובה זו
    10 0
    סגור