בריאות

הדיאטה הפופולרית מזיקה לבריאות? כל האמת על תזונת פליאו

דיאטת הפליאו היא אחת הדיאטות המוכרות והפופולריות ביותר, אך סקירה אחרונה של ההיסטוריה שלה והמחקרים סביבה מציגה תמונה מאוד בעייתית. הינה דעת המומחים על הדיאטה (לכאורה) של האדם הקדמון 
מערכת ice |  5
אורח חיים בריא (צילום shutterstock)
מי מאיתנו לא שמע על דיאטת פליאו. הדיאטה הפופולרית מלווה את האנושות כבר מאמצע המאה הקודמת, אך הפופולריות שלה עלתה בעיקר לאחר שנת 2000. כיום יש לה אין-ספור גוונים וגישות, אך דבר אחד ברור - המחקרים והמדענים לא מצליחים לגבות בנתונים ממשיים את היעילות והתרומה שלה לבריאות האדם.
לאלו שלא מכירים - דיאטת הפליאו מעודדת אותנו לדבוק באורח חיים שתואם את זה של אבות אבותינו. משמע, לא נצרוך מוצרי חלב, דגנים, מאכלים מסוכר מעובד. מנגד, נגדיל את צריכה של ירקות, פירות, אגוזים, בשר בקר ודגים. האמונה מאחורי הדיאטה היא כי בעזרתה נוכל להפחית את הסיכוי לחלות במחלות כרוניות וכי נשיל משקל במהירות.
מנגד, מחקרים לא הצליחו להוכיח שהיא באמת צולחת במשימות שצוינו בצורה בריאה ויעילה יותר מאשר כל אורח חיים בריא או דיאטה מוכרת, כזו או אחרת. עד כה פורסם רק מחקר רב-שנתי אחד שבחן את השפעת הדיאטה על הורדה במשקל, וזה מצא כי פליאו אינה יעילה יותר מאשר אורח החיים עליו מנחות מדינות נורדיות (המחקר נעשה במשך שנתיים).
הדבר נכון גם לגבי הטענה כי פליאו מפחיתה הסיכוי לחלות במחלות כרוניות. למשל, סקירה עדכנית של מספר מחקרים מצאה כי לפליאו אין השפעה חד משמעית על מחלת הסוכרת, ואפילו נמצא כי הדיאטה גורמת לעלייה בכמות הבקטריות המזיקות במעיים שגורמות בתורן למחלות כרוניות שונות
אז אם הדיאטה עושה ההפך ממה שהיא מבטיחה, על מה היא מבוססת? ובכן, מומחים לתזונה טוענים כי הדיאטה מבוססת על מידע לוקה בחסר מבחינה היסטורית. משמע, לפי הוגי הדיאטה, לאנושות לא היה זמן להתפתח אבולוציונית בפרק הזמן בו החקלאות התפתחה ולכן הגוף שלנו לא באמת הורגל לצרוך את כל האוכל שנמכר היום. לכן, אנו נוטים להשמנה וחולי. עם זאת, מחקרים בגנום האנושי לא הצליחו להוכיח את הטענה הזו, ודווקא הראו כיצד הגנום באזורים שונים בעולם הצליח להתאים את עצמו ביעילות ובמהירות יחסית לאורח החיים הנוכחי של האדם.
כמו כן, מרבית הנתונים שפורסמו ממחקרים שתומכים בדיאטה, בתחילת שנות ה-2000, שנוגעים לאורח החיים של האבות הקדמונים שלנו, הופרכו והראו כי ישנה בעיית עקביות גדולה. בהתאם לכך, המומחים טוענים כי לאור הראיות החסרות והמידע הלא עקבי, השקעה כלכלית בדיאטת פליאו אינה מומלצת לבריאות שלנו.
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    כתבה מיותרת חסקת כל מידע בסיסי
    דנה ש 06/2023/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    על הפליאו. כאילו שהכתב קם בבוקר ולא היה לו מה לרשום אז הוא המציא כתבה שגויה לחלוטין.
    סגור
  • 3.
    מחקר ???
    Joejoe 05/2023/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל יום יש מחקר שקרי ללא כתובת . מועצת החלב משלמת .
    סגור
  • 2.
    אורחת ישראלית
    אורחת ישראלית 05/2023/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כמה רועה אכזריות יש לאנשים לפגוע בי ועוד להמשיך להשפיל אותי בכול מקום הכול יטופל החים של בני אדם לא הפקרות במיוחד לא שלי לא הפקרות נקודה נקודה
    סגור
  • 1.
    אורחת ישראלית
    אורחת ישראלית 05/2023/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לאף אדם אין זכות לפגוע בי ואז להמשיך עליי ולהשפיל אותי בלי סוף בכול מקום בכול פינה כמה רועה וקנאה ועין הרע
    סגור
  • על מה את מדברת ? מי פוגע בך ? (ל"ת)
    קוראת 06/2023/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור