בריאות

המיתוס נשבר: סקר המרתון הגדול בממצאים מפתיעים

רצים כדרך חיים? כנראה שבשלב כזה או אחר הרגשתם כאבים בברכיים או בירכיים והרופא המליץ לכם להפסיק או למתן עצמכם. סקר חדש בחן את רצי מרתון שיקגו וממצאיו ישמחו את חובבי הריצה
מערכת ice | 
ריצה (צילום freepik)
משתתפי מרתון שיקגו עזרו לחוקרים אורטופדיים להבין יותר את ההשפעה של ריצה למרחקים ארוכים על בריאות העצמות והמפרקים, במיוחד דלקת מפרקים בברך וירך אצל רצים חובבנים. תוצאות הסקר הגדול ביותר שנערך אי פעם לא הראו קשר בין היסטוריית ריצה מצטברת לבין הסיכון לדלקת פרקים.
"למרות הידע ההולך וגובר שריצה ופעילות יכולים להיות בריאים למפרקים, ישנה תבנית מתמשכת בקרב קהילת שירותי הבריאות לפיה חולים צריכים להפסיק לרוץ כדי להימנע משחיקת הסחוס שלהם", אמר מחבר המחקר הראשי, ד"ר מת'יו ג'יי הרטוול, מאוניברסיטת קליפורניה בסן פרנסיסקו. "למעשה, הסקר שלנו הראה שאחד מכל ארבעה אנשים קיבל המלצה מהרופא שלו להפחית את נפח הריצה, כמעט 50% מהרצים נאמר להם להפסיק לרוץ לחלוטין".

ד"ר הרטוול ועמיתיו ערכו את המחקר תחת השאלה "האם ריצה מגדילה את הסיכון לדלקת מפרקים בירך וברכיים? סקר של 3,804 רצי מרתון שיקגו", במהלך שהותו בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת נורת'ווסטרן בשיקגו.
הסקר הושלם על ידי 3,804 משתתפים שנרשמו למרתוני שיקגו בשנים 2019 ו-2021. הגיל הממוצע של המשיבים היה 43.9 והמשתתפים רצו בממוצע חמישה מרתונים או פחו, והם רצו בממוצע 14.7 שנה.
לשאלון היו 30 שאלות שמטרתן הייתה להעריך: מידע דמוגרפי (גיל, מין, גובה, משקל, ארץ מוצא ועיסוק), היסטוריית ריצה (מספר שנות ריצה, קילומטראז' שבועי ממוצע בשנה האחרונה, קצב ריצה ממוצע במהלך ריצות אימון, מספר מרתונים שהושלמו, כולל אולטרה מרתון), בריאות ירך/ברכיים (התרחשויות של כאבי ירך או ברכיים בשנה האחרונה שמנעו ריצה, היסטוריה של פציעות ירך או ברכיים שדרשו הפסקה בריצה, היסטוריה משפחתית של דלקת מפרקים בירך ו/או ברכיים, פרוצדורות כירורגיות שבוצעו בירך או בברך וקבלת אבחנה של דלקת מפרקים בירך או בברך.
נתונים אלו הראו כי השכיחות של דלקת מפרקים בירך ו/או בברך הייתה 7.3%. פציעות קודמות בירך/ברך או ניתוח, גיל מתקדם, היסטוריה משפחתית ו-BMI היו גורמי סיכון לדלקת פרקים. מספר מצטבר של שנות ריצה, מספר מרתונים שהושלמו, קילומטראז' שבועי וקצב ריצה ממוצע לא הוכחו כגורמי סיכון משמעותיים לדלקת פרקים.
"הניתוח הרב משתני שלנו הראה שהגורמים המגבירים את הסיכון של אדם לדלקת פרקים זהים עבור כל אדם עם ניוון מפרקים – בין אם הוא רץ ובין אם לאו. גורמים אלה כוללים עלייה בגיל, BMI, היסטוריה משפחתית של דלקת מפרקים בירך או בברך והאם עברו פציעות או ניתוח בברך", אמר ד"ר הרטוול.
המשתתפים נשאלו גם אם רופא ייעץ להם אי פעם להפסיק או להפחית את הריצה, אם הם עדיין רצו בזמן מילוי השאלון, ואם הם מתכננים לרוץ מרתון נוסף. רוב הרצים (94.2%) תכננו לרוץ מרתון נוסף למרות ש-24.2% מכלל המשתתפים טענו כי נאמר להם על ידי רופא להפסיק.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה