בריאות

בדיקת דם חדשה לגילוי סרטן בדיוק של כ-92%

חוקרים ממכון ויצמן פתחו שיטה שמטרה היא לתאר שינויים בתפקוד הגנטי בדמם של חולי סרטן. הבדיקה תסלול את הדרך לפיתוח בדיקות דם לאבחון סרטן בעתיד

מערכת ice |  1
בדיקות סרטן (צילום pexels)
חוקרים ממכון ויצמן בנס ציונה פתחו בדיקה מדעית חדשה שעשויה להוביל לבדיקות דם לאבחון מחלת הסרטן. החוקרים שמו לב לשינויים גנטיים בדמם של חולי סרטן, שעשוי לסמל את תחילת הדרך החדשה לאפשרות לגלות את מחלת הסרטן בשלב מוקדם – בבדיקת דם שגרתית.
מחלת הסרטן היא הסיבה העיקרית בעולם המובילה לתמותה, עוד לפני מחלות לב, והגילוי של המחלה מתבצע לעיתים מאוחר מדיי, כשהגידול כבר בשלב מתקדם ולא ניתן להשמיד את הגרורות. השיטות המקובלות כיום לגילוי מחלת הסרטן הן לרוב פולשניות, יקרות ולא נגישות. למשל ביופסיה, בניתוח או באמצעות מחט, עלולה להיות בדיקה כואבת ומסוכנת.
גם בדיקות כמו MRI אינן מדויקות ולא תמיד זמינות בכל בית חולים. לפיכך, בדיקות דם הן הפתרון האידיאלי לכל בדיקה אפשרית אחרת לגילוי מוקדם של המחלה. "לא מדובר רק בנוחות", אומרת ראש צוות החוקרים מהמחלה לאימונולוגיה ורגנרציה ביולוגית במכון וייצמן, ד"ר אפרת שמע, "הקטנת אי הנעימות הכרוכה בבדיקות לסרטן מגדילה מאוד את הסיכויים שאנשים ירצו ללכת להיבדק, ומגדילה גם את הסיכוי לגילוי מוקדם ולהצלת חיים".
העקרון לאבחון מחלת הסרטן באמצעות בדיקות דם נשען על העובדה שבנוזל הדם שלנו משייטים תוצרי הלוואי של הרס תאים בגוף: מקטעי DNA שמקורם בתאי הדם מתים. כאשר מתפתח בגוף סרטן, צפים בנוזל הדם גם מקטעי DNA וחלבונים שמקורם בתאי גידול מתים. בדיקות דם שונות לאבחון סרטן מצויות כיום בשלבי פיתוח מתקדמים, אך ברובן יש עדיין חסרונות.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    הכול טוב .ומה על תרופה (ל"ת)
    הבורר 09/2022/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור