בריאות

מחקר ישראלי חדש: האם שימוש בקנאביס מסכן חולי סרטן?

מחקר חדש של בי"ח איכלוב מצביע על כך שבניגוד לחשש שעלה במחקרים קודמים מתן קנאביס אינו מפריע ליעילות הטיפול האימוני
מערכת ice |  1
קנאביס (צילום vecteezy)

מחקר חדש מאיכילוב מצא כי לקנאביס אין שום השפעה על חולי סרטן המקבלים טיפול בתרופות אימוניות – הפועלות על מולקולות ספציפיות ועושות שימוש במערכת החיסון של המטופל  לצורך תקיפת תאי הגידול בצורה יעילה  יותר.


רבים מאד מחולי הסרטן מטופלים בתרופות אימוניות (למשל קיטרודה ואופדיבו) שנועדו להפעיל את מערכת החיסון כנגד הגידול. רבים מאד מחולי הסרטן נוטלים גם קנאביס רפואי כדי להקל על סימפטומים שונים למשל כאב או חוסר תיאבון.


כידוע, כל תרופה שנוטלים יכולה להשפיע על כל תרופה אחרת, ומספר מחקרים העלו את האפשרות שקנביס פוגע ביעילות הטיפול האימוני ולכן אולי אסור לתת אותו בזמן הטיפול האימוני.

באיכילוב החליטו לבדוק את השפעת הקנאביס על יעילות הטיפול האימוני בשני תוך שימוש בשתי מערכות שונות. ראשית השתמשו החוקרים במודל של סרטן בעכברים. במודל הזה הושרו גידולים בעכברים ונמצא כי טיפול בקנאביס במינונים המקבילים לאלו שבבני אדם, אינם משפיעים על יעילות הטיפול האימוני.
בשלב השני נבחנה קבוצה ייחודית של חולי סרטן ריאה אשר כולם קבלו טיפול בקיטרודה בלבד, ללא טיפול כימי כקו ראשון למחלתם. במחקר נכללו 201 חולים, כולם טופלו בקיטרודה ומחציתם קבלו גם טיפול בקנביס לאיזון סימפטומים שונים.

 
נמצא כי זמן התגובה לטיפול היה זהה לחלוטין בשתי הקבוצות, ודומה לתוצאות המתוארות בספרות (כשמונה חודשים). ניתוח רב משתני העלה כי גם ההישרדות הכוללת של החולים לא הושפעה מנטילת קנאביס.

לדברי החוקרים, מדובר בתוצאות בעלות משמעות רבה לחולים, אשר מהוות צפירת הרגעה ומצביעות על כך שמתן קנאביס אינו מפריע ליעילות הטיפול האימוני. לצד זאת, יש לציין כי אין זה מחקר מבוקר אלא תצפית רטרוספקטיבית. שנית, מדובר בבדיקה של מחלה אחת וקו טיפול אחד.
את המחקר הובילו ד"ר ברליז וויזנגרין וד"ר יסמין לשם, מהמערך האונקולוגי ביחד עם פרופ' עידו וולף מנהל המערך וד"ר תמי רובינק מנהלת מעבדת המחקר של המערך. המחקר בוצע בשת"פ עם ד"ר דדי מאירי מהטכניון.

תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    קצת מסוכן לצאת בהצהרות לא מגובות!
    שושו 09/2022/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ומה בדבר הפרסום הזה? Cannabis suppresses antitumor immunity by inhibiting JAK/STAT signaling in T cells through CNR2
    סגור