בריאות

מכה למעשנים בישראל: אסור לכם לעשן יותר במקומות האלו

לקראת חופשת סוכות: ארגוני בריאות בפניה למשרד הבריאות: הציבור לא יודע שאסור לעשן סיגריות אלקטרוניות במקומות ציבוריים
מערכת ice |  1
העישון יהפוך ללא חוקי (צילום pexels)
חופשת סוכות בפתח, ומקומות בילוי מציעים פעילויות לכל המשפחה. במקומות אלו תלויים אמנם שלטים האוסרים על עישון במקומות ציבוריים, אך למרות זאת, מראות של אנשים מעשנים סיגריות אלקטרוניות באין מפריע הפכו זה מכבר לדבר שבשגרה. הסיבה: הציבור אינו מודע לכך שהחוק לאיסור עישון במקומות ציבורים חל גם על סיגריות אלקטרוניות ובמקביל השילוט, המוצב במקומות אלו, מציג סיגריות טבק רגילות ואינו כולל סיגריות אלקטרוניות.
כעת, יוזמה חדשה של ארגוני בריאות קוראת למשרד הבריאות, להוסיף את הסיגריות האלקטרוניות לשילוט האוסר על עישון במקומות ציבוריים כמקובל בעולם ומדגישים במכתב שנשלח היום (רביעי) כי: "אנו פונים אליכם בבקשה לעשיית צעד קטן אך משמעותי ביותר למניעת העישון ונזקיו, והכוונה לעניין הסיגריות האלקטרוניות ולאיסור העישון שלהן במקומות ציבוריים, שאמור להיות מוצג בשילוט במקומות הציבוריים". 

על המכתב חתומים איגודי רופאים, אנשי אקדמיה וארגוני בריאות וביניהם: החברה הרפואית למניעת ולגמילה מעישון של ההסתדרות הרפואית, האגודה למלחמה בסרטן, המיזם למיגור העישון, רשת ערים בריאות, האיגוד הישראלי למקדמי ומחנכי בריאות והמועצה הישראלית למניעת עישון. במכתב הוסבר כי: "בשנת 2019 התקדמה ישראל והרחיבה את איסור העישון במקומות ציבוריים באופן מפורש לכלל מוצרי העישון והטבק האלקטרוניים. אולם הישג זה לטובת בריאות הציבור לא יכול לבוא לידי ביטוי ללא הטמעתו במרחב הציבורי בכל האמצעים של הסברה ואכיפה. מאז הרחבת החוק לא נעשה מספיק כדי ליידע את הציבור שכיום אסור לעשן בכל מקום ציבורי גם סיגריות אלקטרוניות. בפרט כאשר בשלט הנדרש על ידי משרד הבריאות מוצג סמל של סיגריות בלבד. כל הרואה את הסמל מסוגל להתרשם כי האיסור חל על סיגריה בלבד, וכי אין התייחסות ברורה לסיגריה אלקטרונית ולאיסור השימוש בה במקומות ציבוריים, ולמעשה גם לא לנזקיה".
עוד ציינו הארגונים במכתב שנשלח לשר הבריאות אוריאל בוסו, למנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב ולראש חטיבת בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי-פרייס כי: "בפועל הציבור אינו מודע לכך שהחוק חל גם על סיגריות אלקטרוניות, ואנו עדים לצערנו לעישון סיגריות אלקטרוניות במרחבים ציבוריים רבים, לרבות בחללים סגורים ואף במוסדות חינוך. סקר ITC שנערך באוניברסיטת תל אביב (2022) מצא כי 43% מהמעשנים כלל אינם יודעים ששימוש בסיגריות אלקטרוניות אסור באותם המקומות כמו שימוש בסיגריות רגילות".
"כמקובל במקומות אחרים בעולם, אנחנו מבקשים שבשלט המורה על איסור העישון במקומות ציבוריים יופיע גם הסמל של סיגריות אלקטרוניות, כדי שיהיה ברור שהאיסור לעשן במקומות ציבוריים חל גם עליהן. שינוי פשוט זה גם יביא לכך שהציבור - באמצעות משרד הבריאות - יקבל את המידע בדבר איסור העישון ונזקי הסיגריות האלקטרוניות, מבלי שיהיה צורך בהשקעת סכומים גבוהים מתקציב המדינה להסברת הנושא".
יצוין כי סיגריות אלקטרונית מכילות ניקוטין וממכרות וכן על פי מחקרים מדעיים נאספו לאחרונה באגודה למלחמה בסרטן, הן גורמות לתסמינים כמו שיעול, הקאות, סיכון לאסתמה, לחץ דם גבוה, התקפי לב, ופגיעה במערכת הנשימה והריאות. כמו גם, נזקים להתפתחות המוח אצל בני נוער וצעירים המובילים לבעיות קשב, בעיות למידה, חוסר יציבות רגשית, דיכאון וחרדה. במקביל בעולם, תועדו עשרות מקרי מוות של מחלת המאיידים (EVALI), שהיא נזק ריאתי חמור הנגרם מחדירה של חומרים מזיקים לריאות בעקבות הסיגריות האלקטרוניות, לרבות חלקיקי מתכות וחומר בשם ויטמין E אצטט, במקרים מסוימים עד כדי קריסה של איברי הנשימה.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    תגובה
    שש 10/2024/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נכון...הרגשתי שכשאני מעשן סיגריה אלקטרונית באמת היה לי טעם של ברזל בפה.
    סגור