הסוף לסרטן הריאות? הפתרון המהפכני שחשפו החוקרים מהטכניון

חוקרים בטכניון פיתחו אסטרטגיה חדשה לטיפול במחלה, המתמקדת בחלבון RBM10 שחסר בכ-25% מהמקרים. הם זיהו כ-60 גנים שעשויים להיות יעד לטיפולים ממוקדים, והתמקדות בגן WEE1 הראתה יעילות גבוהה בטיפול בעכברים. תרופות נגד WEE1 נמצאות בשלבים מתקדמים של ניסויים קליניים ויכולות לשמש כטיפול חדש וממוקד

סרטן ריאות - אילוסטרציה (צילום freepik, unsplash)
חוקרים בפקולטה לביולוגיה בטכניון מציגים אסטרטגיה חדשה שעשויה לשמש בטיפול לסרטן ריאות. את המחקר, שנערך בתמיכת הקרן לחקר הסרטן בישראל (ICRF), הובילו פרופ' נביה איוב והדוקטורנט פיראס משעור בהשתתפות ד"ר אינס רינאווי והדוקטורנטית עלמה בר יצחק. המאמר פורסם בכתב העת היוקרתי  Nature Communications ונבחר כ"מאמר החודש" בפקולטה לביולוגיה.
קבוצת המחקר בראשות פרופ' איוב חוקרת את המנגנונים הפיזיולוגיים שמגינים על התא מפני נזקי DNA, הנגרמים כתוצאה מקרינה, עישון וסיבות נוספות. כשל במנגנוני הגנה אלה מוביל להצטברות נזקי DNA וכתוצאה מכך להתפתחות מגוון מחלות כגון סרטן. לכן, הבנת המנגנונים הללו חשובה לא רק מבחינה מדעית, אלא גם לטובת פיתוח טיפולים ממוקדים נגד סרטן.

פרופ' נביה איוב (מימין) והדוקטורנט פיראס משעור (צילום: דוברות הטכניון)
המחקר הנוכחי, שבוצע בשיתוף פעולה עם פרופ' איתמר סימון והדוקטורנטית ג'ויס קמר מהאוניברסיטה העברית בירושלים, התמקד בסרטן ריאות מסוג אדנוקרצינומה (LUAD). רוב החולים ב-LUAD מאובחנים בשלב מתקדם, כאשר הסרטן אגרסיבי ואפשרויות הטיפול בו מוגבלות. בנוסף, הטיפולים הקיימים כיום למחלה אינם יעילים דיים, בין היתר בשל השונות הגנטית של הגידול הסרטני בין מטופלים שונים ובשל העמידות שמפתחים תאי הסרטן לטיפולים תרופתיים. המחקר הנוכחי מתמקד בחלבון RBM10, החסר בכ-25% מהחולים ב-LUAD.

איור מדעי – הרג סלקטיבי של תאי סרטן ריאה חסרי RBM10 (צילום: דוברות הטכניון)
במצב בריאותי תקין, החלבון RBM10 מתפקד כמדכא סרטן (tumor suppressor); היעדרו, עקב מוטציות, מוביל להאצה בחלוקת התאים ובמקרים מסוימים להתפתחות סרטן. אכן, בניסויים פרה-קליניים התגלה כי מוטציות ב-RBM10 האיצו את ההתמרה הסרטנית בתאי ריאה והקנו עמידות לטיפולים הקיימים כיום. לאור זאת, מטרת המחקר הנוכחי הייתה לפתח אסטרטגיות טיפול חדשות, מותאמות אישית ל-LUAD החסר את החלבון RBM10.
במטרה לאפיין טיפולים ממוקדים כנגד גידולים סרטניים חסרי RBM10, החוקרים ערכו סריקה גנומית נרחבת ובאמצעותה זיהו כ-60 גנים שהשתקה שלהם עשויה להוביל למוות של תאים בעלי מוטציה בRBM10-. מתוך 60 הגנים שזוהו התמקדו החוקרים בגן WEE1 והראו שהשימוש בתרופה כנגדו יעיל מאוד בטיפול בגידולי סרטן הריאה בעכברים. תרופות כנגד WEE1 נמצאות בשלבים מתקדמים של ניסויים קליניים, ולכן יש בהן פוטנציאל לשמש כטיפול ממוקד מטרה לחולי סרטן ריאות עם יישום קליני מיידי.