בריאות

מחריד: יותר מ-1,300 דיווחים על פגיעות מיניות במחלקות בריאות הנפש

התקריות כוללות אירועים בין מטופלים וכן מקרים בהם אנשי צוות היו מעורבים. גורמים רשמיים טוענים: קושי להבדיל בין תלונות שווא בשל אופיים של המאושפזים במקומות הללו. בארגונים האזרחיים זועמים ותוקפים: "כנראה שההריונות הם כתוצאה מרוח הקודש"
מערכת ice | 
בריאות הנפש (צילום freepik)
בין השנים 2017 ל-2023 דווחו כ-1,400 תלונות על פגיעות מיניות במחלקות לבריאות הנפש. הפגיעות המדווחות כוללות גם תקריות בין מטופלים וכן תקריות בהן אנשי צוות היו מעורבים. במשרד הבריאות טוענים כי רבים מהמקרים מבוססים על תלונות שווא וטוענים כי ישנו קושי להפריד בין תלונות אמתיות, לדבריהם, לתלונות שנובעות מתוך תסמינים של המחלה הבסיסית עמה מתמודדים האנשים שהגישו את התלונה, כמו אשליות רדיפה או פראנויות. 
על-פי דיווח ynet במחלקה הפסיכיאטרית של בית החולים שערי מנשה נרשם המספר הרב ביותר של תלונות בין 2017 ל-2023. כ-527 תלונות על פגיעה מינית בסך הכול. במעלה הכרמל דווחו 224 אירועים. בבית החולים בבאר שבע נרשם המספר הנמוך ביותר של תלונות כנגד פגיעות מיניות בין אותן השנים, כאשר התקבלו רק 44 דיווחים בסך הכול. 
הנתון מתייחס, כאמור, רק למוסדות בבתי חולים ממשלתיים ולא בכל המוסדות לטיפול בבריאות הנפש. משרד הבריאות נשאל כמה הליכי סנקציות ננקטו כנגד פוגעים מינית, אך הודיעו כי מקרים העוברים את הרף הפלילי מועברים לטיפולה של המשטרה. בתגובה לדיווח ב-ynet אמרה יעל שרר, יו"ר הלובי למלחמה באלימות מינית, אמרה כי המשרד ממשיך להכחיש את התופעה ולייחס אותה לתלונות שווא כתוצאה ממחלת נפש. כנראה ההריונות במחלקות הסגורות הם כתוצאה מרוח הקודש". 
במשרד הבריאות ביקשו להבהיר כי לא מדובר בזלזול בתלונות אלא ממדיניות של ניהול סיכונים הקשורה בטיפול בנושא. מנציבות שירות המדינה נמסר כי בשנת החולפת נרשמו רק שלוש תלונות, אחת כנגד רופאה שהתפטרה, אחות שפרשה וכנגד רופא שמטופלות סירבו להגיש נגדו תלונה רשמית. 
משרד הבריאות מסר בתגובה לדיווח של yent: 
"נציבות קבילות הציבור במשרד הבריאות מטפלת בתלונות נגד צוותי רפואה. כאשר מדובר באירוע החוצה את הרף הפלילי, לרבות אונס ותקיפה מינית, הטיפול מועבר למשטרה ולפרקליטות. תוצאות החקירה מועברות ליחידת הדין המשמעתי במשרד להמשך ההליכים. החלטות הליכי המשמעת מתפרסמות באתר משרד הבריאות בשקיפות. ככלל, הפסקת העסקה אינה בסמכות משרד הבריאות".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה