בריאות

על העיוורון: התמוטטות המערך הרפואי תגיע לוועדת חקירה

הרפורמה בביטוחי הבריאות מיטיבה עם קופות החולים. הביטחון הבריאותי אשר היה לחלק נרחב מהציבור – ייעלם. ההחלטה השרירותית, שבאה בכלל ממניעים כלכלים של אגף התקציבים, היא עיוורון מקצועי ותגרם נזק נרחב לטווח הארוך
בית חולים-אילוסטרציה AI (צילום vecteezy)
השבוע בשולי החדשות ולקול צהלה דקה תיכנס לתוקף רפורמה בביטוחי הבריאות. ביטוח הבריאות יהיה מעתה קודם כל בידי קופות החולים, או בשמו המקצועי משלים שב״ן. את ההשקעה המקיפה הנדרשת במערכת הבריאות הציבורית - משרד האוצר העדיף לעשות דרך העברת הציבור למערכת ביטוח שמטיבה עם קופות החולים. אין בזה השקעה של ממש בתוספת רופאים, אחיות, או קיצור תורנויות במערכת בריאות ציבורית מרוששת וחלשה. לעג לרש.
ובכל זאת, הציבור סומך ובצדק על איכות הרופאים בישראל, ועשה לעצמו ביטוחי בריאות פרטיים, אותם ביטלה השבוע הרפורמה חדשה והזיזה את מחוגי השעון לאחור עד לשנת 2016. מי שהשקיע, ישב עם סוכן הביטוח שלו, ובנה לו ולמשפחתו פוליסת בריאות פרטית מקיפה - יגלה שהיא נעלמה והוא כעת נסמך על ביטוח הבריאות של קופת החולים -  משלים שב״ן.
לרוב הציבור לא יהיה את הכוח והפניות להשיב לעצמו באופן יזום את ביטוח הבריאות אשר היה לו. הביטחון הבריאותי אשר היה לחלק נרחב מהציבור - ייעלם. בדיוק באותה הדרך בה ביטוחי הסיעוד נעלמו, וכיום הם מוצר נדיר אשר לא משווק יותר.
כאשר יצאה לדרך הרפורמה בביטוחי הסיעוד, התריעה מערכת הבריאות כי ללא חוק ביטוח סיעוד ממלכתי יישארו עשרות אלפים ללא כיסוי ביטוחי מתאים. בעיוורון פקידי האוצר הותירו את אזרחי ישראל ללא פתרון וכעת עושים את אותה הטעות בדיוק על 200 קמ״ש - רק שהפעם יותירו את הציבור גם ללא ביטוח בריאות.

יש בהחלט ציבור שיכול להסתפק רק בכיסוי הביטוחי של הקופות, לצד משלים השב״ן. אפשרו לאזרח לבחור את כרית הביטחון-בריאות שמתאימה לו. ההחלטה להסיר ממנו את יכולת הבחירה - תרע את מצבם דווקא של אלו הזקוקים לזה יותר. אפשר וצריך לאפשר את חופש הבחירה. ההחלטה השרירותית, שבאה בכלל ממניעים כלכלים של אגף התקציבים, היא עיוורון מקצועי ותגרם נזק נרחב לטווח הארוך.
נשאלת ונדרשת השאלה מה יהיה ביום שאחרי? מי ייקח אחריות על עשרות ומאות אלפי אזרחים שאין להם ביטוח מתאים כעת, האם המילה אחריות עוד קיימת בישראל באיזשהו תחום?
ועדת החקירה שתקום כאן יום אחד להתמוטטות המערך הרפואי תצטרך לבדוק גם את זה.
* הכותב הוא חגי לנצט, מ"מ יו"ר ועדת הבריאות בלשכת סוכני הביטוח
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    מאמר שכולו אינטרסים של חב הביטוח! (ל"ת)
    רפורמה ברוכה 06/2024/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    טוב מאד. מאמר שכולו אינטרסים של חב הביטוח (ל"ת)
    רפורמה ברוכה 06/2024/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    הרפורמה בבריאות
    נועה 06/2024/02
    הגב לתגובה זו
    2 1
    מדינת ישראל נגד אזרחיה..
    סגור