בעולם

בלי דולרים ועם בלוקצ'יין: האם כך ייראה עתיד הכלכלה העולמית?

מדינות ה-BRICS חשפו בפורום העסקים שלהן את מערכת התשלומים החדשה לתשלומים חוצי גבולות: BRICS Pay. היוזמה היא חלק ממאמץ מכוון להפחית את התלות בדולר האמריקאי. יצירת מערכת תשלומים עצמאית עשויה להגדיר מחדש את כללי הסחר הבינלאומי
שרון בירקמן | 
BRICS (צילום shutterstock)
מזה שנים שמדינות ה-BRICS שואפות למצוא חלופה לדולר האמריקאי, מטבע הרזרבה הגלובלי, ביחסי המסחר הבינלאומיים שלהן. השקת מערכת תשלום חדשה לתשלומים חוצי גבולות בשם BRICS Pay, שהוכרזה בפורום העסקים של מדינות ה-BRICS, היא חלק מאסטרטגיית הדה-דולריזציה הנתמכת במיוחד על ידי רוסיה וסין. בהודעה הרשמית אמרה ולנטינה מטוויינקו, נשיאת מועצת הפדרציה הרוסית, כי "BRICS Pay הוא פרויקט קונקרטי ומתקדם במהירות". 
המטרה במערכת החדשה היא לצמצם את השפעת הדולר. נכון ל-2022, הדולר היווה 58% מהתשלומים הבינלאומיים מחוץ לאזור האירו. הדומיננטיות של הדולר יחד עם הסנקציות הכלכליות שהטילה ארצות הברית על מדינות כמו רוסיה, דחפו את גוש ה-BRICS להקים מערכת תשלומים חוצת גבולות משלו.

המערכת החדשה מתבססת על תשתיות פיננסיות שכבר קיימות בכל מדינה, כמו רשת Mir ברוסיה או מערכת Unified Payment Interface (UPI) בהודו. בזכות התאימות של המערכות לפלטפורמה אחת, BRICS שואפות להקל על ביצוע עסקאות מבלי לעבור במעגלים פיננסיים מסורתיים הנשלטים על ידי המערב. שר האוצר הרוסי, אנטון סילואנוב, הדגיש גם ש-BRICS Pay תהיה "מבוססת על טכנולוגיות מתקדמות המאפשרות ביצוע עסקאות מסחר בינלאומיות מהר יותר ובעלות נמוכה יותר, ללא התערבות חיצונית". ההדגמה הציבורית הראשונה התקיימה השבוע במוסקבה ומבשרת על מה שעשוי להפוך לחלופה למערכת SWIFT.
מערכת התשלומים החדשה עשויה להשתמש בטכנולוגיית בלוקצ'יין לאימות עסקאות ולספק החלפות מהירות, שקופות ומאובטחות בין מדינות החברות בברית, כך שמעבר לשחרור מהדולר, BRICS Pay עשויה גם להגדיר מחדש את נוף התשלומים הבינלאומיים. כך, BRICS יוכלו להפחית עלויות הקשורות לסחר בינלאומי ולהשתחרר מהמונופול של פלטפורמות מסורתיות כמו SWIFT. יצירת מערכת תשלומים מבוזרת עשויה להביא גם מדינות נוספות המבקשות לצמצם את תלותן בארצות הברית ובמערב לאמץ את המערכת. הפרויקט עשוי גם להתפתח ולשלב ארנק דיגיטלי המסוגל להתמודד עם רשתות בלוקצ'יין שונות וחשבונות בנק, מה שיקל אף יותר על ניהול עסקאות חוצות גבולות.
השקת BRICS Pay היא אבן דרך משמעותית באסטרטגיית הדה-דולריזציה של גוש ה-BRICS. אם מערכת התשלומים החדשה תצליח לממש את כל ההבטחות, היא עשויה לא רק להגדיר מחדש את הסחר בין מדינות הגוש, אלא גם לאיים על המעמד הדומיננטי של הדולר בקנה מידה גלובלי. עם זאת, הצלחת BRICS Pay תהיה תלויה ביכולתה להתמצב כאלטרנטיבה אמינה וברת קיימא למערכות הקיימות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה