בעולם

כלכלת צרפת בצרות: גירעון ענק והאטה כלכלית שהיא סוחבת מהקורונה

בעקבות גירעון עצום של ל-6.1% והאטה הכלכלית שהיא סוחבת עוד מתקופת הקורונה כלכלת צרפת, הנחשבת לשנייה בגדולה באיחוד האירופי, הגיע לשלב בעייתי. הממשלה חשפה הצעת תקציב לשנה הבאה הכוללת העלאת מחירי החשמל הקפאת הפנסיות, אך זו עלולה להביא להפלתה
מערכת ice | 
האינפלציה בצרפת (צילום pixabay, freepik)
הממשלה החדשה של צרפת חשפה את הצעת התקציב לשנת 2025, הכוללת תוכניות קיצוץ משמעותיות והעלאות מיסים, במטרה להתמודד עם הגירעון ההולך ומתרקם. ראש הממשלה מישל ברנייה, הזהיר כי הגירעון העצום עשוי להביא את הכלכלה השנייה בגודלה בגוש האירו למצב קשה.
בתוכנית התקציב המוצעת, הממשלה שואפת לבצע צמצום בהיקף של 60 מיליארד אירו בשנה הבאה. חלק מרכזי מהצעדים הוא העלאת מיסים, כולל מיסים חדשים על כ-24 אלף משקי בית עשירים ורווחים של חברות גדולות. נוסף על כך, הצעות כוללות העלאת מיסים על חשמל, טיסות ומכוניות מזהמות, לצד קיצוצים בהוצאות, כמו הקפאת פנסיות למשך שישה חודשים. גם תוכנית הביטחון הסוציאלי צפויה לקיצוצים, עם הפחתת החזרים עבור הוצאות רפואיות ודמי מחלה. תקציב הביטחון, שהוגדל בעקבות המלחמה באוקראינה, צפוי להישמר. עם זאת, תוכניות התקציב מעוררות התנגדות רבה, וייתכן שיביאו לדיונים סוערים בפרלמנט.
צרפת מתמודדת עם רמות גבוהות של הוצאות ציבוריות, עקב תוכניות רווחה נרחבות ונטל מס כבד, שאינו מכסה את העלויות. בעשרים השנים האחרונות המדינה לא הצליחה לעמוד בגירעון של 3% מהתמ"ג, יעד שנקבע על ידי האיחוד האירופי. החוב הלאומי גדל בעקבות ההאטה הכלכלית ממגפת הקורונה, ונראה שהגירעון צפוי לעמוד השנה על 6.1%.
ברנייה, שנכנס לתפקידו לאחר בחירות מפתיעות, מבקש להפחית את הגירעון ל-5% בשנה הבאה, בלחץ מהנציבות האירופית. הוא אף דחה את תאריך היעד להשגת יעד הגירעון של 3% ל-2029.
הממשלה נתונה לביקורת קשה מהאופוזיציה ואיגודי העובדים, שטוענים שהצעדים פוגעים במשקי בית עם הכנסות נמוכות, סטודנטים ועסקים קטנים. העימותים הפוליטיים גוברים, והצעת התקציב עלולה להביא למשבר פוליטי עמוק אם תיכשל בהצבעה בפרלמנט. סוכנות הדירוג פיץ' אף הפחיתה את תחזית הדירוג של צרפת ל"שלילית", בעקבות הפיצול הפוליטי וממשלת המיעוט.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה