בעולם

באמצעות רשת מתווכים: רוסיה מכרה למערב נפט ב-2 מיליארד דולר

הסנקציות הכלכליות שהטילה ארצות הברית לא מונעות מרוסיה לייצא נפט: רוסיה מוכרת נפט למערב באמצעות מדינות מתווכות, ובראשן טורקיה והודו
שרון בירקמן | 
נפט ברוסיה (צילום shutterstock)
רוסיה ממשיכה למצוא דרכים יצירתיות לעקוף את הסנקציות המערביות. לפי דוח של מרכז המחקר לאנרגיה ואוויר נקי (CREA), הפדרציה הרוסית מכרה באמצעות מתווכים נפט בשווי של כמעט שני מיליארד דולר למדינות המערב. 
מהדוח עולה כי לשם השלמת המכירה מוסקבה הסתמכה על מתווכות, במיוחד טורקיה, המזקקת את הנפט הרוסי לפני שהיא מייצאת אותו לאירופה. מניתוחים שערכה Kpler, המתמחה באיסוף, ניתוח והפצה של נתונים הקשורים לשווקי אנרגיה, סחורות ומשאבים טבעיים, עולה כי טורקיה אינה השחקנית היחידה הממלאת תפקיד מרכזי: גם הודו, חברה נוספת בגוש ה-BRICS, ייבאה כמעט 89 אלף חביות נפט רוסי אותן הפנתה לשווקים אחרים. "רוסיה ממשיכה לשמור על רמות גבוהות של ייצוא נפט, למרות הסנקציות המערביות", נכתב בדוח.
עקיפת הסנקציות מאשרת את קיומה של רשת מתווכים מתוחכמת ומאורגנת המאפשרת לרוסיה לשמור על זרימת הייצוא שלה. נראה כי טורקיה בפרט ממלאת תפקיד מרכזי במנגנון זה. בתי הזיקוק הטורקיים רוכשים נפט רוסי במחירים מופחתים ומגדילים מכירות לאירופה. הסנקציות שהטילה ארצות הברית לא מצליחות למנוע מרוסיה להפיק הכנסות מייצוא אנרגיה.
חברות בגוש, ובמיוחד הודו וסין, ממשיכות לקנות נפט רוסי למרות הלחץ האמריקאי. "ה-BRICS משחקים תפקיד חיוני בהופעתה של ארכיטקטורת סחר חדשה שעוקפת את ההגמוניה של הדולר האמריקאי", מדגיש הדוח של CREA. עם צירופה של ערב הסעודית השנה לגוש, השפעת ה-BRICS על שוק הנפט הגלובלי צפויה לגדול ולהחליש את הסנקציות המערביות. בנוסף, הגוש כבר הביע עניין להפחית את התלות בדולר ועשוי לקדם מעבר לשימוש במטבעות מקומיים כמו היואן הסיני בעסקאות אנרגיה, שינוי שעלול לערער את מעמד הדולר בסחר הבינלאומי.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה