בעולם

אסון בארה"ב: רעידת אדמה חריגה, אלפים נותקו מרשת החשמל

הר הגעש הפעיל הגדול בעולם, מאונה לואה באי הוואי, טולטל בעוצמה של 5.7 בסולם ריכטר. אירועים כאלה מתרחשים באזור לעיתים קרובות, אלא שהפעם נרשמה עוצמה רבה ודחיסות "הרבה יותר אינטנסיבית". נזק כביר נגרם למבנים, שדות ותשתיות. תושבי המקום נמלאו חרדה נוכח הרעש האימתני: "פתאום הרגשתי סחרחורת"
מערכת ice |  1
רעידת אדמה (צילום shutterstock)
רעידת אדמה בעוצמה של 5.7 פקדה שלשום (שישי) את הר הגעש הפעיל הגדול בעולם - מאונה לואה באי הוואי. בעקבות רעש האדמה, רשת החשמל בעיירה הסמוכה קרסה לחלוטין. נזק נגרם לשדות, למבנים ותשתיות. רעידת האדמה, שלא גרמה לצונאמי ואשר המכון הגיאולוגי האמריקני דיווח עליה בתחילה בעוצמה של 6.3, התרכזה בצדו הדרומי של מאונה לואה בעומק של 23 מייל (37 ק"מ).
 
רעידת האדמה התרחשה אחרי 10:00 שעון מקומי, פחות משעתיים לפני שרעידת אדמה אחרת בעוצמה ראשונית של 4.6 הרעידה את דרום קליפורניה. מאונה לואה התפרץ לאחרונה בסוף 2022. זהו אחד מחמישה הרי געש המרכיבים את האי הגדול, שהוא הדרומי ביותר בארכיפלג הוואי. 
 
איי הוואי נבנו על ידי התפרצויות געשיות עוקבות במשך מיליוני שנים. הרוב המכריע של רעידות האדמה בהוואי מתרחשות באי הגדול ובסביבתו. בערך אחת ל-1.5 שנים, יש רעידת אדמה במדינה בעוצמה של 5 ומעלה. רעידת האדמה הורגשה גם בבירה הונולולו. ראש עיריית ביג איילנד, מיץ' רוט, היה בפגישה עם קרדיולוג וחשב בתחילה שהוא חווה תופעות לוואי מהליך רפואי: "פתאום הרגשתי שאני מקבל סחרחורת".
 
ג'סיקה פראקאן, דוברת בפארק הלאומי בהוואי, אמרה כי אין נזק ניכר לכבישים או למרכזי המבקרים שלה. רעידות אדמה אינן נדירות, היא אמרה, אבל זו הייתה "הרבה יותר אינטנסיבית" מהרגיל. רעידות אדמה יכולות להתרחש בהוואי מסיבות שונות, כולל מאגמה הנעה מתחת לפני השטח. במקרה של יום שישי, על פי מצפה הכוכבים של הרי הגעש של הוואי הסיבה הסבירה היא המשקל של איי הוואי הלוחצים על קרום כדור הארץ והמעטפת העליונה. 
  
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    עוד ועוד אסונות טבע, היקום זועק התעוררות! (ל"ת)
    רותי 02/2024/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור